Conferinta ZF Bankers Summit ’15 s-a incheiat iar bancherii au tras concluziile si si-au declarat intentiile de viitor. Banca Transilvania anunta ca obiectivul sau este sa-si pastreze relatia de calitate cu clientul, BCR devine promotorul digitalizarii, BRD mizeaza pe bancarizarea rurala, Bancpost vrea eficienta iar de la Citibank vine concluzia. „Nu se va intâmpla nimic semnificativ de acum inainte”. Chiar daca Omer Tetik, seful de la BT, afirma ca pe viitor, piata va numara 4-5 banci universale.
Bancherii au sustinut ca nu lipsa creditelor este problema, ci marjele tot mai mici. Bancherii trebuie sa invete sa se obisnuiasca cu marje mici de dobanda, deci cu venituri in scadere din creditare, si asta ii forteaza sa caute alternative. Problema apare la bancile mici, care nu au reusit sa-si “stranga” o masa mare de clienti. Si atunci vom asista la “compilarea” pietei: fuziuni sau vanzari.
„Bancile se confrunta in prezent cu o scadere accelerata a marjei, iar aceasta tendinta devine ingrijoratoare. Ne ingrijoreaza totodata relaxarea structurilor de finantare, pentru ca am observat revenirea lejeritatii in acordarea creditelor“, a declarat in cadrul evenimentului organizat de Ziarul Financiar, Mihaela Bitu, vicepresedinte corporate ING Bank.
”Vor ramâne 4-5 banci universale care vor concentra trei sferturi din activele sistemului bancar“, a declarant Omer Tetik, CEO al Banca Transilvania.
Omer Tetik: Lucrurile merg destul de bine pentru Banca Transilvania
Omer Tetik, seful BT, pune clientul in prim-plan: „Nu vrem sa fim o banca mare, ci una care sa-si pastreze relatia de calitate cu clientul”.
“Lucrurile merg destul de bine pentru Banca Transilvania, iar la anul vom avea o institutie de credit imbunatatita si mai puternica. Suntem multumiti ca banca a ajuns a treia institutie de credit pe piata locala in functie de active, insa intentia noastra nu este sa fim pe al doilea sau pe primul loc. Acest lucru depinde si de cum se vor comporta ceilalti competitor”, a declarat la ZF Summit Omer Tetik
“Suntem captivi in România, ne uitam spre noi achi¬zitii, ne uitam la oportunitati, la portofolii. Am realizat prima tranzactie, cea cu Volskabank, pro¬cesul de integrare a mers mai bine decât ne asteptam. Nu avem planuri sa ne dezvoltam international. Nu avem intentia sa mutam sediul central al bancii de la Cluj. A conchis seful BT.
BCR, promotorul creditului in lei, isi continua strategia. Mai mult, devine “motorul” digitalizarii, vorbeste apasat despre aceste schimbari, mai ales in randul tinerilor.
“Politica de creditare in lei este sanatoasa. Cererea este mult mai mare in urban. Incurajam produsele cu dobânda fixa, incercam sa cream o stabilitate pentru client. Luptam cu totii spre o zona non-cash, care probabil va creste in continuare cu doua cifre pentru ca porneste de la o baza foarte joasa.
“Exista un apetit al tinerei generatii pentru digitalizare. Daca vrem sa ajungem la un grad mare de bancarizare, trebuie sa lucram cu tinerii. Trebuie sa investim in aceasta zona, pentru ca atunci când tinerii devin activi, când se vor angaja, sa devina creditabili. In prezent, majoritatea tinerii vor digital. Cei cu vârsta intre 25 si 35 de ani se duc catre zona de consum, ei au salarii mai mici. Cei peste 35 de ani se orienteaza catre creditele imobiliare”, puncteaza Dana Demetrian, vicepresedinte executiv retail si private banking BCR
Bancpost considera ca piata este favorabila si asteapta rezultate pozitive
Strategia pe termen scurt este dezvoltarea unei banci eficiente, care sa fie prezenta in piata. Totodata, unul dintre obiectivele bancherilor este sa ramânem in top zece, a declarat George Georgakopoulos, CEO al Bancpost.
“In prezent, avem o banca intr-o forma buna si consideram ca am luat deciziile corecte. Nu ne asteptam la presiuni in viitor din zona creditelor neperformante. Am interactiuni si merg saptamânal la discutii cu clientii”, mai afirma seful de la Bancpost.
BRD vrea relatii pe termen lung cu clientii sai
„Strategia BRD este clara, nu am redus numarul de sucursale, dar ne-am focusat pe solutii digitale. Abordarea noastra in ceea ce priveste relatia cu clientii este pe termen lung, ne intereseaza sa achizitionam clienti carora sa le oferim servicii pe termen lung” declara Gheorghe Marinel, director general adjunct la BRD.
“Zona rurala este foarte greu de bancarizat, dar cu siguranta vor evolua lucrurile si in aceasta directie in urmatorii ani” mai constata reprezentantul BRD.
Doar de la Citibank se observa concurenta
„Bancile se lupta pentru clienti, este o concurenta acerba in piata, insa problema care apare este legata de calitatea ofertei de creditare”, considera Marius Dorner, director executiv departamentul Clienti Companii Mari Citibank.
Concluzia
“Nu se va intâmpla nimic semnificativ de acum inainte, piata va creste, oportunitati vor fi, dar nu ma astept la ceva spectaculos”, mai declara reprezentantul Citibank.
Gabriela DINU