Femeile antreprenor apeleaza mai rar la imprumutul bancar pentru dezvoltarea afacerilor, platesc la timp ratele si sunt mai predente in comparatie cu barbatii, iar printre domeniile preferate de femeile cu afaceri proprii se numara comertul si serviciile, potrivit reprezentantilor BCR. „Femeile reprezinta parteneri buni pentru banci. Au studii, educatie, multe dintre femeile antreprenor au studii superioare, iau mai putine credite in comparatie cu afacerile conduse de barbati, pentru ca sunt mai prudente. Cele mai multe intreprinzatoare au peste 35 de ani si au inceput o afacere pentru a deveni propriul stapan si pentru ca vor venituri mai mari”, a declarat Ramona Ivan, director executiv al directiei institutii financiare din cadrul BCR.
Ea a aratat ca 35% dintre IMM-urile din portofoliul BCR au in conducere femei, iar 11% sunt detinute exclusiv de femei. Cifrele sunt apropiate celor din Europa Centrala si de Est, unde 31-38% dintre afaceri au in conducere femei. „Regasim femeile in afaceri mici, de familie, pe care le deschid pentru a fi aproape de familie. Dintre afacerile gestionate de femei, 46% sunt din domeniul comertului, iar 20% in zona de servicii – resurse umane, training, contabilitate, cosmetica si infrumusetare”, a declarat Melania Mirea, seful departamentului microintreprinderi si PFA din BCR.
Potrivit reprezentantilor BCR, comparativ cu femeile din Uniunea Europeana, romancele au un spirit antreprenorial mai puternic, fapt care reiese din cresterea numarului afacerilor conduse de femei incepand cu 2006, cu 12-15%.”Mai ales in perioada de criza femeile s-au orientat spre zona de antreprenoriat, daca au simtit nesiguranta la locul de munca”, a spus Mirea.
Pe de alta parte, femeile nu aceseaza nici fonduri europene, desi se potrivesc foarte bine profilului candidatului pentru astfel de proiecte.”Femeile respecta regulile mai bine, sunt mai prudente, au mai multa rabdare si sunt chitibusare. Sunt cateva proiecte detinute de femei finantate din fonduri UE, in domenii variate, precum agricultura – cresterea animalelor, ferme vegetale, dar si servicii, industrie, dar sunt insa prea putine. Situatia din Romania este asemanatoare cu cea din UE sau din alte zone. Femeile se indreapta mai ales spre domeniul serviciilor, restaurante, hoteluri, mai putin constructii, IT, comunicatii, transport”, a adaugat Ivan.
Femeile sunt foarte bine reprezentate in anumite domenii din Romania, unul dintre acestea fiind sistemul bancar, unde potrivit Andreei Voinea, directorul executiv al diviziei de resurse umane a BCR, 65-80% dintre angajati sunt femei. La BCR de exemplu ponderea este de 77%.
In ceea ce priveste accesul femeilor la functii de conducere, Voinea spune ca in Romania cultura lidershipului feminin este mai pregnanta decat in Europa.
„Multe femei din sistemul bancar isi doresc pozitii de management la nivelul 2-3. Mai putin la cel senior. Din punct de vedere al resurselor umane, femeia aduce un tip de management diferit. Femeile sunt mai versatile, au dorinta de a construi, comparativ cu barbatii, care cauta sa castige, sunt mai creative si empatice intr-o masura mai mare cu angajatii si de asemenea, isi deleaga sarcinile subordonatilor. Sunt mai accesibile din punct de vedere al comunicarii”, a aratat Voinea.
In opinia sa, in Romania cultura privind accesul femeilor in functii de conducere este in curs de schimbare, in favoarea femeilor.
„Uitandu-ne in regiune, in Europa Centrala si de Est, Romania are o mai mare deschidere pentru promovarea femeilor. Exista o deschidere mare catre femei pentru pozitii de management. In Statele Unite, in Marea Britanie, exista programe dedicate lidershipului feminin. Totodata, exista tari unde legislatia prevede ca cel putin 40% dintre membrii din conducerea unei companii sa fie femei. In plus, in Romania femeile pun foarte mult accent pe cariera, sunt mai angajate sa reusesca in cariera si au disponibilitate mai mare decat cele din alte piete mature din Europa sa se dedice carierei”, a mai spus Voinea.
Reprezentantii BCR au mentionat ca banca are in vedere lansarea in perioada urmatoare a unor servicii dedicate femeilor, prin care sa se ofere atat surse de finantare a afacerilor detinute de aceste, cat si consultanta sau servicii conexe pentru familie.