Banca Națională a României (BNR), Ministerul Educației (ME), Asociația Română a Băncilor (ARB), Institutul Bancar Român (IBR) și Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare (FGDB) au organizat în perioada iulie – august 2024, un număr de 24 de ateliere de educație economică și financiară la care au participat peste 600 de cadre didactice din învățământul preuniversitar în 17 orașe la nivel național.
Proiectul s-a adresat profesorilor din ciclurile gimnazial și liceal în calitatea lor de formatori și transmițători de mesaje educaționale pentru elevi.
Teme abordate în cadrul lecțiilor
Lectorii au transmis informații relevante privind rolul și funcționarea sistemului bancar și ale băncii centrale, principii și strategii de economisire, realizarea și monitorizarea unui buget personal cu recomandări pentru a face alegeri corecte și informate pentru îmbunătățirea situației financiare, utilizarea instrumentelor moderne de plată și riscurile de fraudă asociate acestora, principii și caracteristici ale produselor de creditare etc.
Prin intermediul proiectului s-a asigurat schimbul de experiență privind nevoile de educație economică și financiară ale elevilor și metodologiile potrivite pentru interacțiunile cu aceștia.
Celor peste 600 de participanți le-a fost pusă la dispoziție infrastructura necesară din sucursalele și agențiile Băncii Naționale a României și un cadru optim pentru dezbateri și discuții interactive.
Potrivit Ministerului Educației, „educația financiară ajută la luarea unor decizii bine informate și la gestionarea atât a riscurilor, cât și a oportunităților financiare. Pentru a crește o generație de tineri capabili să se adapteze și să ia decizii responsabile, este esențial să dezvoltăm instrumente și resurse adecvate care să îi sprijine în acest proces. Aceste ateliere fac parte din Strategia Națională de Educație Financiară 2024-2030, care urmărește să formeze cadrele didactice astfel încât acestea să poată transmite mai departe cunoștințele dobândite”.
Potrivit BNR, demersul s-a înscris în reperele Strategiei Naționale de Educație Financiară (SNEF) 2024-2030, fiind parte a Planului de acțiune al acesteia în cadrul Obiectivului specific 2: Creșterea nivelului de cunoștințe ale cadrelor didactice în privința educației financiare, prin implementarea unor programe de educație financiară destinate cadrelor didactice din învățământul preuniversitar și universitar și organizarea de cursuri de formare profesională pentru cadrele didactice, prin care să crească gradul de conștientizare a importanței educației financiare.
Educația financiară ocupă un loc strategic pe agenda tuturor instituțiilor organizatoare, Ministerul Educației, Banca Națională a României și Asociația Română a Băncilor fiind cosemnatare ale Strategiei Naționale de Educație Financiară 2024-2030.