[dropcap]D[/dropcap]istanta tot mai mare dintre banci si clienti risca sa se transforme intr-o ruptura ireconciliabila, iar sentimentul de repulsie pe care-l arata romanii fata de institutiile de credit devine tot mai pregnant. Acest tablou al unei relatii tensionate isi are radacinile si in strategia de comunicare adoptata de reprezentantii sistemului bancar in momentele critice.
Bancile si clientii s-au confruntat in ultimii ani cu doua tensiuni majore, respectiv una generata de criza financiara si alta alimentata de celebra Ordonanta 50. In ambele momente, sistemul bancar, in intregul sau, prin intermediul entitatii Asociatia Romana a Bancilor, a adoptat ”pozitia strutului”, comunicand greoi sau deloc. Mai mult, cel putin in cazul Ordonantei 50 care a scos la suprafata tot ce era mai urat in contractele de credite, bancherii au ”lucrat” parsiv si abuziv, asigurandu-si spatele cu aportul neconditionat al autoritatilor si al organismelor financiare internationale.
[quote_left]Frustarea este cuvantul de ordine pentru cei mai multi clienti bancari, parasiti de institutiile statului intr-un razboi inegal.[/quote_left] Perversitatea a continuat si zilele trecute, in sanul Bancii Nationale a Romaniei, unde bancherii si avocatii si-au facut un plan de bataie pentru lupta neterminata. Din cadrul acestui tablou lipseste cu desavarsire comunicarea. Bancherii sunt muti, inflexibili si de neinduplecat. Abordeaza intreaga situatie cu atitudinea unui stapan, care convins fiind ca totul i se cuvine, nu este dispus sa negocieze.
[dropcap]S[/dropcap]tiu ca multi reprezentanti ai unor banci vor spune ca nu este asa. Ca, din contra, comunicarea si negocierea au existat in permanenta. Eu insa am convingerea ca lucrurile sunt intocmai asa cum le-am prezentat. De asemenea, consider ca brutalitatea bancilor se va intoarce ca un bumerang impotriva lor. Ma tem ca lucrurilor vor degenera, in conditiile in care putinele mesaje transmise de banci cu privire la problema clauzelor abuzive nu sunt nici pe departe impaciuitoare.
Iata un mic paragraf ce poate fi regasit intr-un comunicat de presa semnat de Asociatia Romana a Bancilor: ”Avand ca obiectiv principal reprezentarea si apararea drepturilor si intereselor membrilor sai, ARB a devenit una dintre cele mai puternice asociatii profesionale din Romania, prin implicarea constanta a membrilor sai conform prevederilor statutului asociatiei si legislatiei in vigoare, si un veritabil partener de dialog in relatia cu autoritatile romane, Fondul Monetar International, Comisia Europeana, Banca Mondiala si alte organisme interne si internationale”.
Niciun cuvant despre relatia cu clientii. Nicio referire la dialogul cu clientii. Este absurd, rusinos si absolut arogant. Ma intreb, daca o banca sau Asociatia Romana a Bancilor ar mai exista fara clienti. Sunt sigur ca nu. Tocmai de aceea, principalul partener de dialog trebuie sa fie constituit de masa de clienti. Asezand clientii dincolo de bariera, nu faci decat sa-i provoci la duel. Sa-i consideri orice altceva, numai parteneri nu.