Stiri BancareStiri Bancare
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Reading: Cornel Dinu: Ordonanta 50 – o lege prea slaba pentru banci prea puternice
Share
Notification Show More
Latest News
BNR lasă ușa deschisă pentru scăderea dobânzii, chiar dacă inflația urcă spre 5% – analiză ING
Stiri de top
Patria Bank finalizează în timp record noua raportare RMO cerută de BNR. Alexandru Bălan: Obținerea raportării la nivel de secunde arată un nivel de performanță al întregului sistem și ne ajută să fim prompți și eficienți
Stiri de top
Alegerile au adus un val de optimism în rândul investitorilor, BT Pay marcând un nou record istoric în prima zi post-electorală. Peste 100.000 de persoane economisesc prin intermediul fondurilor de investiții administrate de BT
Stiri de top
Cum te pregătești pentru un împrumut de la bancă și la ce trebuie să fii atent? Sfatul specialiștilor în creditare: Anca Bidian (Kiwi Finance) și Dragoș Nichifor (Bayer Credit) în podcastul CSALB
Interviuri Stiri de top
Raiffeisen Bank a anunțat proiectele câștigătoare ale noii ediții a programului Raiffeisen Comunități, derulat cu Asociația pentru Relații Comunitare. Laura Mihăilă: ”Avem mai multe în comun decât ceea ce ne desparte și ne bucurăm să susținem în continuare ceea ce ne unește”
Stiri de top
Aa
Stiri BancareStiri Bancare
Aa
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Follow US
© BankingNews - Toate drepturile rezervate
Stiri Bancare > Blog > Opinii si Interviuri > Cornel Dinu: Ordonanta 50 – o lege prea slaba pentru banci prea puternice
Opinii si Interviuri

Cornel Dinu: Ordonanta 50 – o lege prea slaba pentru banci prea puternice

Cornel Dinu
Last updated: 20/01/2012 0:47
Cornel Dinu 15 ani ago
Share
SHARE

In filosofia profund mioritica, dupa decembrie 1989, legile autohtone au constituit mai mereu parghii de dezvoltare intr-un mediu prietenos pentru cativa baieti cel putin norocosi, care au interpretat normele astfel incat interesele proprii sa ramana in picioare. Tot in acest fel se pot interpreta si actele normative care reglementeaza activitatea institutiilor de credit, care, de fiecare data, au pus in practica legile consolidandu-si pozitia de forta in raport cu toti clientii. Orice articol din actele normative, care parea sa aduca putina lumina in relatia banca-client, a capatat – prin priceperea juristilor educati in spirit camataresc – semnificatia favorabila institutiei de credit. Niciodata, orice ar fi, in orice conditii, cu orice scop, prin orice metode, banca nu trebuie sa piarda. Aceasta pare a fi sintagma dupa care se ghideaza toate bancile autohtone, fara nicio exceptie.

Faptul ca o lege a fost interpretata, de fiecare data, dupa bunul plac de bancheri, este stiut si nu poate fi pus la indoiala. Interesant este insa ca Ordonanta de Urgenta 50/2010 privind creditele populatiei nu se mai inscrie in aceeasi linie. Legea poate fi interpretata si de clienti. Este neclara si creeaza confuzii, dupa cum spune si presedintele Asociatiei Romane a Bancilor, Radu Gratian Ghetea. Cu alte cuvinte, favorizeaza excesul de furie a grupurilor de clienti care au inceput sa se organizeze pentru a tine piept abuzurilor institutiilor de credit. Le da apa la moara! Si, dupa cum declara tot domnul Ghetea, ordonanta trebuie sa fie clara si cu aplicabilitate fara echivoc, astfel incat sa se evite ceea ce se intampla in acest moment. „Ati vazut clienti nemultumiti, oameni care merg si-si pierd timpul prin tribunale. Nu acesta era scopul”, subliniaza seful ARB. Bancherii au tinut-o, la unison, ca aceasta lege trebuie modificata.

Nu spun ca nu cred si in interesul vizibil al bancilor ca aceste reglementari sa capete o alta forma, insa eu consider ca toata „galagia” este in fapt o strategie prin care se incearca tragerea de timp. Cu siguranta, in spatele declaratiilor apocaliptice formulate de bancheri, aceeasi juristi educati in spirit camataresc se chinuiau sa gaseasca solutii. Adica, acele parghii prin care actele aditionale de la contractele de credit sa cuprinda cel putin aceleasi obligatii de plata ca si pana in prezent. Si, din pacate, le-au gasit si de aceasta data. Un exemplu in acest sens il constituie metoda prin care comisionul de rambursare anticipata ramane valabil, chiar daca OUG 50/2010 stabileste in mod clar faptul bancile nu mai au voie sa perceapa clientilor asemenea taxe pentru imprumuturile cu dobanda variabila, in timp ce la celelalte credite comisioanele sunt limitate la 1%.

Practic, unele banci au ales sa fenteze noile reglementari, mizand pe aceleasi tertipurile la care apeleaza foarte des operatorii de telefonie mobila. Este vorba de acele contracte pe termene prestabilite, la care clientii nu pot renunta decat daca achita o taxa, reprezentand – spre exemplu – costul telefonului mobil primit gratuit sau la un pret redus la semnarea actelor. In cazul bancilor, oferta speciala reprezentata de reducerea de dobanda la accesarea creditului isi arata coltii in cazul in care clientul decide sa restituie bancii banii inainte de scadenta. Un asemenea exemplu a fost primit de publicatia noastra din partea unui client care ne  semnala ca una dintre prevederile actului aditional al contractului, pe care urmeaza sa-l semneze, stipuleaza faptul ca „in situatia creditului de tip <Generos>, in cazul in care Imprumutatul solicita rambursarea anticipata partiala sau totala a creditului, Imprumutatul are obligatia de a restitui Creditorului, la momentul efectuarii platii in avans, reducerea de dobanda reprezentand 4% din suma rambursata in avans”. Situatia prezentata nu este singulara, din informatiile www.bankingnews.ro existand si alte banci care apeleaza la diverse trucuri pentru a fenta legea. In concluzie, bancile au avut nevoie de un ragaz. Pentru a-si demonstra puterea lor si slabiciunile legii!

Cornel Dinu
cornel.dinu@bankingnews.ro

You Might Also Like

7.800 de elevi s-au înscris la finala națională a concursului de educație financiară European Money Quiz, organizat de Asociația Română a Băncilor

Războiul deschis de ANPC contra Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar afectează grav încrederea consumatorilor. Cum explică CSALB parcursul său și de ce consideră că ANPC dezinformează

Perspectivele bankingului pentru 2025. Florin Dănescu: ”Îmi doresc să existe în noul an, atât în plan politic, cât și decizional, o zonă de responsabilitate, de stabilitate și predictibilitate cât mai ridicată. Lucrăm și ne raportăm la diferite posibile scenarii de evoluție, mai mult sau mai puțin favorabile”

Radu Grațian Ghețea subliniază, într-un dialog cu avocatul Valeriu Stoica, moderat de Daria Niculcea: ”Efortul băncilor de a face educație financiară și eficiența conciliatorilor de la CSALB, tensiunile dintre consumatori și bănci s-au estompat”

Florin Dănescu: ”Putem vorbi în ultimii ani de o înțelegere tot mai largă a importanței educației financiare. Rezultatele vor fi mult mai bine conturate într-un deceniu, poate chiar două, în sensul de a progresa ca țară din perspectiva scorului de alfabetizare financiară”

TAGGED: Radu Gratian Ghetea, Ordonanta 50, Asociatia Romana a Bancilor
Cornel Dinu 10/09/2010
Share this Article
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Email Copy Link Print
By Cornel Dinu
Follow:
Project Manager & Editor al publicaţiei online www.BankingNews.ro. Are o experienţă vastă, de peste 20 de ani, în domeniul mass-media. A ocupat, de-a lungul timpului, rolul de editor şi/sau funcţii de conducere în cadrul redacţiilor unor ziare şi reviste, precum "Cronica Română", "România Liberă", "Curierul Naţional", "Independent", "Agenda Construcţiilor" etc. Se simte bine în mediul virtual, unde a dezvoltat numeroase proiecte, fiind fondator sau co-fondator al www.ghiseulbancar.ro, www.banisiafaceri.ro, www.bankingjobs.ro şi www.cafeneauabancara.ro.
Previous Article Ionut Patrahau: Urmatoarea criza
Next Article Ionut Patrahau: Friendly fire

– Publicitate –

UCFin banner

Ad image
Ad image
Ad image
Ad image
Ad image

Alte articole

7.800 de elevi s-au înscris la finala națională a concursului de educație financiară European Money Quiz, organizat de Asociația Română a Băncilor

2 luni ago

Războiul deschis de ANPC contra Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar afectează grav încrederea consumatorilor. Cum explică CSALB parcursul său și de ce consideră că ANPC dezinformează

4 luni ago

Perspectivele bankingului pentru 2025. Florin Dănescu: ”Îmi doresc să existe în noul an, atât în plan politic, cât și decizional, o zonă de responsabilitate, de stabilitate și predictibilitate cât mai ridicată. Lucrăm și ne raportăm la diferite posibile scenarii de evoluție, mai mult sau mai puțin favorabile”

4 luni ago

Radu Grațian Ghețea subliniază, într-un dialog cu avocatul Valeriu Stoica, moderat de Daria Niculcea: ”Efortul băncilor de a face educație financiară și eficiența conciliatorilor de la CSALB, tensiunile dintre consumatori și bănci s-au estompat”

6 luni ago

Primul proiect online de jurnalism financiar-bancar din România.

Ne găsiți și pe

© BankingNews - Toate drepturile rezervate

  • Despre BankingNews
  • Contact
  • Publicitate
Folosim cookies pentru a va oferi o experienta cat mai placuta pe site-ul bankingnews.ro. Mai multe detalii despre politica noastra referitoare la protectia datelor cu caracter personal puteti vedea aici: GDPR - Politica de Confidentialitate Setari CookieAccepta
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Întotdeauna activate
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?