Stiri BancareStiri Bancare
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Reading: Ionut Patrahau: Friendly fire
Share
Notification Show More
Latest News
Cum interpretăm mesajul de la Banca Națională, care semnalează „incertitudini deosebit de ridicate”. Cristian Popa vorbește despre inflație mai ridicată și riscuri mari la adresa conduitei viitoare a politicii fiscale
Stiri de top
Ce se întâmplă cu ratele tala la bancă pentru că BNR a păstrat dobânda-cheie la 6,5%. Prudență în fața incertitudinilor economice
Stiri de top
Finanțare Raiffeisen în valoare de peste 28,7 milioane de euro pentru parcul fotovoltaic Teiuș. Cătălin Cepișcă: Încă un pas spre susținerea tranziției energetice a României
Stiri de top
Patria Bank, profit de 10 milioane de lei în primele trei luni din an. Valentin Vancea: Continuăm să susținem mediul antreprenorial românesc
Stiri de top
Garanti BBVA: educația financiară, cheia pentru decizii inteligente și sigure. Constantin Dobrinescu: ”Dacă înțelegem de mici valoarea banilor și diferența dintre nevoi și dorințe, acestea vor avea un impact pozitiv asupra bugetului de venit si cheltuiala din viata de adult”
Interviuri Stiri de top
Aa
Stiri BancareStiri Bancare
Aa
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Follow US
© BankingNews - Toate drepturile rezervate
Stiri Bancare > Blog > Opinii si Interviuri > Ionut Patrahau: Friendly fire
Opinii si Interviuri

Ionut Patrahau: Friendly fire

bankingnews.ro
Last updated: 29/11/2011 20:21
bankingnews.ro 15 ani ago
Share
SHARE

Este titlul unei carti aparute la sfarsitul anilor 90. Autorul, militar de cariera devenit apoi psiholog si scriitor, descrie un concept foarte interesant numit “vina colectiva”. Contextul cartii este dat de un accident regretabil intamplat deasupra zonei de excludere aeriana din nordul Irakului in 1994, in timpul primului razboi din Golf. Atunci, un avion american F16 a doborat doua elicoptere Black Hawk in care se afla echipajul si douazeci si sase de casti albastre, mare parte medici ai fortelor internationale. In timpul procesului care a durat mai multi ani, au fost revelate faptele care au condus la regretabila greseala. Aceste fapte au apartinut unui grup de mai mult de 50 de persoane atat din randurile NATO cat si ale ONU. Au fost analizate procedurile militare litera cu litera, si in final s-a ajustat o parte a acestora facandu-le si mai precise si in consecinta greu de aplicat. La un moment dat au fost gasiti fortat trei tapi ispasitori dar care dupa apel au fost achitati. Verdictul oficial a fost: “nu putem gasi un vinovat” insa adevaratul verdict informal a fost “vina colectiva, atat a fortelor armate cat si a celor ONU”.

In ultimele zile s-a acutizat problema generata de Ordonanta 50. Un anumit numar de clienti s-au coalizat in jurul unor avocati intreprinzatori, pregatiti sa se opuna in justitie intentiei bancilor de a remite debitorilor spre semnare acte aditionale care sa redefineasca referintele dobanzii in asa fel incat ele sa fie mai transparente si important: ratele finale sa ramana neatinse. Mai mult, aceasta disputa ce sta sa devina conflict alimenteaza sentimentele negative la adresa bancilor, vazute de unii ca fiind cel mai mare rau al economiei, niste camatari legali in costume, care au saracit clientii luand pielea de pe ei.

Revenind la Friendly Fire, cred ca intr-un fel asta a fost si simptomul general al relatiei banca-client din anii dinaintea crizei. Departe de a spune ca bancherii sunt o adunatura de ingerasi, cred ca avantul general al unei societati romanesti avide de consum proprietati si bunastare, impreuna cu criza mondiala – care am mai spus ca nu-i “a noastra” ci “a lor”, ne-au adus in ultimii doi ani in situatia unui “dezastru normal”. La mijlocul anilor 2000, odata cu aderarea la NATO si UE, bancile, in special cele straine cu resurse in exces au devenit extrem de indraznete. Mai facusera exercitiul asta cu ceva timp inainte in tari ca Grecia sau Portugalia si recent cu Polonia, Cehia si Ungaria. Si a mers. Daca a mers de atatea ori, de ce sa nu mai mearga o data? Si au pompat bani ieftini, mizand pe o crestere economica de lunga durata. Au sperat ca o data atins un nivel relativ de saturatie a pietei, cererea se va modera si se va genera o crestere mai rezonabila. Criza mondiala a venit pe neasteptate. Inghetarea finantarilor a declansat in cateva zile criza din-launtrulcrizei. Ce au facut bancile? Au respectat contractele si procedurile. Unele mai mult decat atat. S-au comportat ca si cand nu au fost parte din avantul comun al societatii. De trei ani, debitorii sufera si bancile fac bani.

De ce? Pentru ca ultimele sute de ani au consacrat bancherii ca o putere superioara. Si ultimii douazeci si cinci de ani, impreuna cu actionarii (multi dintre ei debitorii nemultumiti de astazi) au transformat comportamentul asta intr-o ferocitate capitalista fara prea multe scrupule care a parut foarte fireasca, bazandu-se pe concepte precum profitabilitate si crestere a valorii actionarilor. Reflexul asta se pastreaza si astazi. Cat timp exista putere, se folosesc de ea.

Degeaba recunosc eu acum ca in unele privinte ne-am inselat. Ca nu am vazut nevoia transformarii sistemului intr-un echilibru economico-social, responsabil si chiar ecologist. Nu era in norme. Evidenta zilnica a contributiei nemijlocite la bunastarea oamenilor, la indeplinirea dorintelor, la cresterea tarii, au fost coplesitoare. Doua dintre pacatele favorite ale diavolului: lacomia si mandria atat ale clientilor cat si ale bancherilor ne-au dus acolo. In “dezastrul normal”. Asta cred ca este “vina colectiva” a societatii. Exista si un numar de clienti si bancheri prudenti insa prea putini ca sa fi putut face diferenta. Vantul din spate a fost atat de puternic incat am uitat sa mai si carmim. Si am ajuns in ochiul furtunii.

Ce-a fost a fost. Sa nu-ti recunosti vina si sa te porti ca si cum  nici ceapa n-ai mancat, nici gura nu-ti miroase, e pacat. Atat pentru bancheri cat si pentru debitori. Sa dezgropi mortii sperand ca mai gasesti vreun dinte de aur, la fel. Din conflictul clientilor cu bancile o sa castige cel mai mult avocatii. Si e din nou pacat. Insa fiecare trebuie sa faca ce trebuie sa faca. Incepand de acum, dobanda fixa trebuie sa fie fixa, cea variabila trebuie sa ramana variabila si transparenta, iar marja sa ramana marja. Orice confuzie intre ele duce la nedreptati. Cu totii ne-am luat riscuri: clienti si bancheri. Trebuie sa ni le asumam. Si de acum, trebuie sa ne schimbam cu totii.

Lasand clientii deoparte, in conditiile in care suferinta de acum i-a invatat pe multi dintre ei lectia lacomiei, ajungem la bancheri. Problema e ca mai nimic nu pare sa se fi schimbat intre timp. Si cum ar putea sa se schimbe cand bancile si bancherii sunt aceiasi. Vor sa se achite de sarcinile de serviciu cat mai bine si vor sa isi ia in continuare salariile. Si ei sunt oameni. De aceea cred ce schimbarea poate veni dintr-un singur loc. De la regulatori. Numai ei pot transforma sistemul. Vor sti cum? Vor putea oare?

Ionut Patrahau
ionut.patrahau@virtualmanagement.ro

You Might Also Like

Deloitte: Perspectivele macroeconomice obligă băncile din România să-și ajusteze strategia. Ce urmează? BNR pregătește un cadru de supraveghere privind riscurile climatice din România, primul de acest gen din UE

Christopher Dembik, Saxo Bank: Recesiunea în UK este doar o chestiune de timp, dar e puțin probabil ca aceasta să fie anunțată oficial în acest an

Alexandru Păunescu, CSALB: “Venim cu o altă abordare: propunem cultura negocierii între consumatori și bănci versus atitudinea contencioasă”

Robert Anghel, ING Bank: ”Am renunțat complet la operațiunile cu cash pentru că un client ING intră, în medie, o dată pe an în agenție și o dată la două zile în HomeBank”

Stați liniștiți! Nu mai vine nicio criză. Trăim deja în ea!

TAGGED: Ionut Patrahau
bankingnews.ro 13/09/2010
Share this Article
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Email Copy Link Print
By bankingnews.ro
Follow:
Publicatia online www.bankingnews.ro este cea mai completa sursa de informatii financiar-bancare, fiind structurata pe doua componente distincte, ambele avand acelasi rol: informarea exacta a publicului larg cu privire la produsele si serviciile financiar-bancare disponibile pe piata romaneasca de profil.
Previous Article Cornel Dinu: Ordonanta 50 – o lege prea slaba pentru banci prea puternice
Next Article Cornel Dinu: Adevarul despre munca intr-o banca

– Publicitate –

Ad image
Ad image
Ad image
Ad image
Ad image

Alte articole

Deloitte: Perspectivele macroeconomice obligă băncile din România să-și ajusteze strategia. Ce urmează? BNR pregătește un cadru de supraveghere privind riscurile climatice din România, primul de acest gen din UE

2 ani ago

Christopher Dembik, Saxo Bank: Recesiunea în UK este doar o chestiune de timp, dar e puțin probabil ca aceasta să fie anunțată oficial în acest an

6 ani ago

Alexandru Păunescu, CSALB: “Venim cu o altă abordare: propunem cultura negocierii între consumatori și bănci versus atitudinea contencioasă”

6 ani ago

Robert Anghel, ING Bank: ”Am renunțat complet la operațiunile cu cash pentru că un client ING intră, în medie, o dată pe an în agenție și o dată la două zile în HomeBank”

6 ani ago

Primul proiect online de jurnalism financiar-bancar din România.

Ne găsiți și pe

© BankingNews - Toate drepturile rezervate

  • Despre BankingNews
  • Contact
  • Publicitate
Folosim cookies pentru a va oferi o experienta cat mai placuta pe site-ul bankingnews.ro. Mai multe detalii despre politica noastra referitoare la protectia datelor cu caracter personal puteti vedea aici: GDPR - Politica de Confidentialitate Setari CookieAccepta
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Întotdeauna activate
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?