Stiri BancareStiri Bancare
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Reading: Ella Kállai, Alpha Bank: Puterea redusă de cumpărare îi fortează pe români să facă vacanțele preponderent în țară. Doar 6% își permit să plece în străinătate
Share
Notification Show More
Latest News
„Taraba cu Parale” ajunge la Mamaia: Lecții interactive de educație financiară pentru turiști și localnici între 11 și 13 iulie
Stiri de top
Cea mai importantă conversație E ȘI despre pepeni. BCR, împreună cu BCR Social Finance, deschide conversația despre protejarea identității locale în agricultură și susținerea fermierilor din Dăbuleni. Nicoleta Deliu-Pașol: ”Avem nevoie să deschidem conversații reale despre rolul economiei în viața comunităților”
Stiri de top
Cinci companii românești sunt în proces de extindere internațională după prima ediție MoonShotX. Programul continuă din toamnă cu o nouă ediție. Cristian Sporiș, Raiffeisen Bank: ”Ne dorim să dăm acest exemplu – că firmele românești pot concura cu succes cu alte companii globale”
Stiri de top
Exim Banca Românească rupe tăcerea: „Nicio ilegalitate, nicio finanțare de la stat. Schimbarea sediul – management strategic”
Stiri de top
Bulgaria adoptă euro în 2026. Care sunt avantajele și dezavantajele? Descoperă povestea vecinilor care începe cu prăbușirea economică din 1997 — anul în care leva s-a legat pentru totdeauna de moneda europeană
Analize Stiri de top
Aa
Stiri BancareStiri Bancare
Aa
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Follow US
© BankingNews - Toate drepturile rezervate
Stiri Bancare > Blog > Analize > Ella Kállai, Alpha Bank: Puterea redusă de cumpărare îi fortează pe români să facă vacanțele preponderent în țară. Doar 6% își permit să plece în străinătate
AnalizeStiri de top

Ella Kállai, Alpha Bank: Puterea redusă de cumpărare îi fortează pe români să facă vacanțele preponderent în țară. Doar 6% își permit să plece în străinătate

Gabriela Dinu
Last updated: 21/12/2023 15:17
Gabriela Dinu 2 ani ago
Share
Ella Kállai, Economist Șef Alpha Bank România.
SHARE

Serviciile hoteliere și de alimentație publică au potențial de dezvoltare atât în România, cât și în țările din regiune, spune Ella Kállai, economist șef la Alpha Bank România, intr-o noua analiză macroeconomică.

Contents
Puterea redusă de cumpărare îi fortează pe români să facă vacanțele preponderent în țară, insă și această cifră cea mai mică din regiuneStimularea cererii pentru turismul autohton poate salva economia

Contribuția sectorului în PIB reprezenta 1,7% în 2022, la fel ca în Ungaria, mai mult decât în Cehia (1,4%) și Polonia (1,3%) și mai puțin decât media europeană (2,3%). La fel ca în UE și țările din regiune, cu excepția Ungariei, contracția cauzată de pandemie nu a fost recuperată (Fig. 1a).

Dat fiind că productivitatea muncii din turism este jumătate din media europeană, la fel ca în celelalte țări din regiune, dar costul muncii este cel mai mic din regiune (23% din media europeană, față de 52% în Cehia, 41% în Ungaria și 30% în Polonia), turismul din România are rentabilitatea cea mai mare din regiune (Fig. 1b).

Componența transfrontalieră a turismului creează deficit doar în România. Valoarea produselor și serviciilor achiziționate de rezidenții din România cu ocazia vizitelor în alte țări (ce reprezintă importul de servicii de turism, Fig. 1c) depășește valoarea produselor și serviciilor achiziționate de nerezidenți pe perioada vizitelor în România (ce reprezintă exportul de servicii de turism, Fig. 1d), balanța serviciilor de turism fiind deficitară. În 2022 nivelul deficitului a reprezentat 1% din PIB. În contrast, Cehia a avut o balanță echilibrată, iar Ungaria și Polonia au realizat excedente reprezentând 1,8% și respectiv 1% din PIB.

Importurile de servicii turistice ale României sunt comparabile cu cele ale țărilor din regiune. Raportate la PIB, importurile anuale de servicii turistice din ultimul deceniu au reprezentat 1,7% față de 1,4% în Ungaria și Polonia, și 2,1% în Cehia.

Cu toate că cea mai mare parte din aceste importuri (60%) s-a datorat turismului în scop personal, ponderea a fost mult mai mică decât în celelalte țări din regiune (80%) reflectând puterea de cumpărare mai redusă.

Puterea redusă de cumpărare îi fortează pe români să facă vacanțele preponderent în țară, insă și această cifră cea mai mică din regiune

Tot puterea de cumpărare redusă este motivul pentru care în România petrecerea vacanțelor în cursul unui an se face fie doar în țară (26% din populație în 2022), fie doar în străinătate (6% din populație în 2022), dar nu și în ambele destinații. În celelalte țări din regiune, ponderea populației care în același an a petrecut vacanțe atât în țară, cât și în străinătate a fost de 32% în Cehia, 14% în Ungaria și 11% în Polonia (Fig. 5).

Exporturile de servicii turistice ale României sunt mult mai mici comparativ cu cele ale țărilor din regiune. Doar 1,2% din PIB au fost exporturile anuale din ultimul deceniu față de 3,7% în Ungaria, 2,6% în Cehia și 2,1% în Polonia.

Cauzele sunt capacitatea mai redusă de cazare turistică la mia de locuitori (22 în 2022, Fig. 2), similară Poloniei, dar mult mai mică decât în Cehia sau Ungaria (74 respectiv 38), sosirile mult mai puține de turiști străini (9% din populație față de 16% în Polonia, 46% în Ungaria, 70% în Cehia în 2022, Fig.4), durata de ședere mai mică a turiștilor străini în România (2,2 înnoptări pe turist în 2022 față de 2,5 înnoptări în Cehia și Polonia, și 2,8 înnoptări în Ungaria, Fig. 6).

Și turismul autohton din România este mai restrâns în comparație cu turismul autohton din țările din regiune. Sosirile turiștilor români în structurile de cazare au reprezentat 56% din populație în 2022 (115% în Cehia, 70% în Ungaria, 75% în Polonia) din care doar jumătate au fost pentru vacanță, iar numărul de înnoptări pe turist a fost de 2,1 (2,5 în Ungaria, 2,6 în Polonia și 2,7 în Cehia).

În consecință, indicele de utilizare netă a locurilor din spațiile de cazare turistică a rămas cel mai redus în România după redresarea parțială ce a urmat după pandemie (32% față de 38% în Ungaria, 39% în Cehia și 42% în Polonia, Fig. 3).

Stimularea cererii pentru turismul autohton poate salva economia

Stimularea cererii pentru turismul autohton (voucherele de vacanță, biletele de tratament în stațiunile balneare) poate accelera dezvoltarea structurii de primire turistică și capacității de cazare turistică, care în cele din urmă să atragă și turiștii străini și astfel să crească capacitatea de export a turismului.

You Might Also Like

„Taraba cu Parale” ajunge la Mamaia: Lecții interactive de educație financiară pentru turiști și localnici între 11 și 13 iulie

Cea mai importantă conversație E ȘI despre pepeni. BCR, împreună cu BCR Social Finance, deschide conversația despre protejarea identității locale în agricultură și susținerea fermierilor din Dăbuleni. Nicoleta Deliu-Pașol: ”Avem nevoie să deschidem conversații reale despre rolul economiei în viața comunităților”

Cinci companii românești sunt în proces de extindere internațională după prima ediție MoonShotX. Programul continuă din toamnă cu o nouă ediție. Cristian Sporiș, Raiffeisen Bank: ”Ne dorim să dăm acest exemplu – că firmele românești pot concura cu succes cu alte companii globale”

Exim Banca Românească rupe tăcerea: „Nicio ilegalitate, nicio finanțare de la stat. Schimbarea sediul – management strategic”

Bulgaria adoptă euro în 2026. Care sunt avantajele și dezavantajele? Descoperă povestea vecinilor care începe cu prăbușirea economică din 1997 — anul în care leva s-a legat pentru totdeauna de moneda europeană

TAGGED: macroeconomie, Ella Kállai, Alpha Bank, PIB, economie, turism, vacanta
Gabriela Dinu 21/12/2023
Share this Article
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Email Copy Link Print
By Gabriela Dinu
Follow:
Editor al publicaţiei online www.bankingnews.ro. A participat activ nu numai în managementul şi dezvoltarea proiectului, ci a adoptat şi o implicare directă în activitatea editorială, fiind atrasă de munca redacţională. A descoperit pasiunea pentru jurnalism atunci când a făcut parte din echipa care a lansat portalul www.ghiseulbancar.ro. Așa că îşi asumă rolul de editor, alcătuind, de cele mai multe ori, materiale de analiză.
Previous Article BEI și BRD Sogelease IFN SA sprijină IMM-urile din România. Din creditul convenit de 50 de milioane de euro, 10 milioane de euro sunt destinate investițiilor verzi
Next Article Premieră. Angajații Auchan pot obține salariu în avans din platforma George-BCR. Ce pași trebuie să faci pentru acest beneficiu

– Publicitate –

- Advertisement -
Ad image
- Publicitate -
Ad image
Ad image
Ad image
Ad image

Alte articole

„Taraba cu Parale” ajunge la Mamaia: Lecții interactive de educație financiară pentru turiști și localnici între 11 și 13 iulie

o oră ago

Cea mai importantă conversație E ȘI despre pepeni. BCR, împreună cu BCR Social Finance, deschide conversația despre protejarea identității locale în agricultură și susținerea fermierilor din Dăbuleni. Nicoleta Deliu-Pașol: ”Avem nevoie să deschidem conversații reale despre rolul economiei în viața comunităților”

2 ore ago

Cinci companii românești sunt în proces de extindere internațională după prima ediție MoonShotX. Programul continuă din toamnă cu o nouă ediție. Cristian Sporiș, Raiffeisen Bank: ”Ne dorim să dăm acest exemplu – că firmele românești pot concura cu succes cu alte companii globale”

3 ore ago

Exim Banca Românească rupe tăcerea: „Nicio ilegalitate, nicio finanțare de la stat. Schimbarea sediul – management strategic”

o zi ago

Primul proiect online de jurnalism financiar-bancar din România.

Ne găsiți și pe

© BankingNews - Toate drepturile rezervate

  • Despre BankingNews
  • Contact
  • Publicitate
Folosim cookies pentru a va oferi o experienta cat mai placuta pe site-ul bankingnews.ro. Mai multe detalii despre politica noastra referitoare la protectia datelor cu caracter personal puteti vedea aici: GDPR - Politica de Confidentialitate Setari CookieAccepta
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Întotdeauna activate
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?