Deși țări învecinate, România și Ungaria sunt departe de a fi atins, la nivel economic, potențialul de colaborare economică pe care li-l permite poziționarea geografică. Asta și pentru că mediul de business din România este destul de puțin cunoscut investitorilor maghiari, și invers. Cu toate astea, investitori precum OTP Bank și MOL au deja tradiție pe piața locală și sunt în plină expansiune. Marius Lazurca, ambasadorul României în Ungaria, a explicat într-un interviu exclusiv acordat BankingNews.ro care sunt domeniile de interes pentru oamenii de afaceri maghiari ce vor să intre pe piața locală precum și ce probleme întâmpină investitorii români pe piața din Ungaria. Declarațiile au fost făcute în carul Agri Investors Conference, eveniment organizat de OTP Bank în colaborare cu Ambasada României în Ungaria.
Care au fost principalele acțiuni intreprinse de la preluarea mandatului și până acum pentru a face cunoscut mediul de business românesc investitorilor maghiari?
De la preluarea mandatului am investit mult entuziasm şi destule resurse pentru promovarea Cercului de Afaceri româno-ungar (RoCham), o asociaţie care reuneşte câteva zeci de companii, mai mari sau mai mici, interesate de pieţele română şi ungară. Chiar zilele trecute a avut loc al patrulea eveniment dedicat RoCham, o realitate pe care personal o consider o investiţie strategică pentru România.
La sfârşitul anului trecut am fost parte în organizarea şi desfăşurarea cu bune rezultate, la Budapesta, a Zilei portului Constanța, un eveniment care, prin prezenţă şi atmosferă, a dovedit potenţialul raporturilor economice bilaterale. În fine, foarte recent, Ambasada a participat la un târg dedicat tursmului, UTAZAS 2017, şi mă bucur să vă pot spune că standul României a fost bine plasat şi convingător utilat.
Ce investitori maghiari sunt interesați să pătrundă în România și au cerut informații la Ambasadă în acest sens?
Pentru a recurge la exemplele cele mai recente, consilierul nostru comercial, doamna Tullia Balla, a avut discuţii cu următoarele companii: Kraft and Associates, cu un interes specific în identificarea de obiective turistice pentru investiții; LAC Holding, specializată în transportul feroviar; Synexus, o firmă activă în domeniul medical; şi, în fine, Smith Connectors, o companie din industria de apărare. Pe de altă parte, ceea ce trebuie să menţionez este că, în general, ambasada este în contact cu potenţialii investitorii români în Ungaria, în vreme ce antreprenorii ungari se adresează Ambasadei Ungariei de la București. Există şi în acest domeniu o distribuţie naturală a competenţelor.
Care sunt problemele cu care se confruntă investitorii români în Ungaria, pentru care au cerut sprijinul Ambasadei?
În general ne sunt semnalate dificultăţi de natură birocratică: aprobări şi avize diverse, sau recuperarea TVA. Uneori ni se solicită informaţii cu privire la bonitatea companiilor ungurești, sau ni se cere să contribuim la identificarea potențialilor parteneri şi colaboratori ungari. În fine, acordăm sprijin pentru pregătirea documentației de participare la licitații şi asistăm antreprenorii români să depăşească eventuale bariere de limbă.