Industria românească este în recesiune. Producţia industrială a României a scăzut în ultimele două trimestre, iar fostul şef al Consiliului Fiscal susţine că a intrat astfel, în recesiune.
„Suntem la două trimestre consecutive în care industria a scăzut. Deci, din punct de vedere tehnic, industria românească ar fi deja în recesiune. Evoluțiile din industrie sunt foarte influențate cu ceea ce se întâmplă la partenerii noștri comerciali din străinătate. Ceea ce putem vedea destul de clar din grafice este că în România încetinirea este evidentă”
Mai exact, Ionut Dumitru se refera la industria prelucrătoare care conţine și industria auto, este cea care influenţează foarte mult şi alte domenii. Si cum Germania va intra tehnic în recesiune, se aştepta economiştii, iar asta va afecta toată Europa.
Cu alte cuvinte, economistrul șef al Raiffeisen Bank și fost şef al Consiliului Fiscal avertizează că declinul este legat de ce se întâmplă în Europa, unde Germania va intra în recesiune tehnică. Analiştii spun că tonul este dat de industria prelucrătoare.
Ionuț Dumitru, fostul președinte al Consiliului Fiscal a mai declarat că avem ”O scădere foarte amplă faţă de iulie anul trecut, de peste 6%, explicaţia – probabil – e legată de performanţă foarte slabă a economiei europene, în particular a Germaniei, iar performanta României pare să fie din ce în ce mai corelată cu cea a Germaniei”.
Cum arată Barometrul Indistrial în luna august
Potrivit Barometrul Industrial, efectuat de IRSOP & SNSPA Facultatea de Management, luna august a fost o lună neagră. Industria a căzut în zona de contracţie la toţi indicatorii de creştere. La fel ca în august 2018. Numai că în acest an, căderea a fost mult mai dură.
Volumul producţiei a căzut de la 52 de puncte în iulie la 48 în august. Alunecarea în zona de contracţie, sub 50 de puncte, s-a produs de două ori în primele 8 luni ale anului, în ianuarie şi acum în august. Căderea din ianuarie a arătat că în urma şocului, creşterea rămâne modestă şi instabilă.
• Stocurile au rămas în zona de contracţie la 45 de puncte faţă de 46 în iulie.
• Comenzile noi s-au contractat puternic la 45 de puncte.
• Comenzile pentru export s-au contractat mai mult ajungând la 43 de puncte.
• Importurile de materii prime s-au redus inevitabil pe fondul scăderii exportului şi a reducerii cererii interne. E a doua oară în acest an că importurile se contractă din cauza perspectivelor nefavorabile ale activităţii viitoare.
CEREREA
• Numărul de salariaţi se află în contracţie din luna aprilie, iar contracţia se prelungeşte şi se accentuează. Indicele a ajuns în august la 44 de puncte.
Costurile de producţie cresc, chiar dacă activitatea încetineşte. În august indicatorul arăta 66 de puncte, în expansiune cu 4 puncte faţă de luna trecută. Creşterea costurilor ar putea fi cauzată de creşterea autonomă a preţurilor la import şi de creşterea salariilor reale în industrie.
• Preţurile se află şi ele în zona de creştere la 55 de puncte staţionare faţă de luna iulie.
Ce se intâmplă în economia globală? Miroase a recesiune
Se iau ingredientele de bază recente, datele ecomomice globale – primele semne de recesiune din Germnaia și UK – se presară efectele conflictului comercial dintre SUA și China, impactul economic al Brexitului și deja aveam primele arome ale unei recesiuni.
În zona euro, industria prelucrătoare a scăzut pentru a opta lună la rând în septembrie (conform indicatorului PMI), cu cel mai sever ritm de declin din octombrie 2012, pe fondul resimțirii tensiunilor comerciale globale.
În SUA, industria prelucrătoare a scăzut pentru a doua lună la rând în septembrie (indicatorul ISM în diminuare cu 1.3 puncte față de august la 47.8 puncte, minimul din iunie 2009), pe fondul declinului comenzilor noi, producției și locurilor de muncă, în contextul resimțirii tensiunilor comerciale globale. Totodată, construcțiile au scăzut cu 1.9% an/an în august, evoluție care confirmă deteriorarea climatului investițional.
De ce este industria auto un semnal?
Suntem la final de ciclu economic în Europa, iar industria germana este deja in recesiune si asta afectea mai multe piete si mai multe industrii.
Exporturile constituie aproape jumătate din economia nemțească, companiile sale jucând un rol major pe piețele auto și mașini industriale. Profiturile germane sunt adesea investite în fabrici din Slovacia, Polonia, România.
Spre exemplu, economia Slovaciei este strâns legată de piaţa germană, unde ajung 23 la sută din exporturile sale. Însă acum, economia dominată de producția de automobile a încetinit brusc.
Slovacia simte impactul stagnării economice a Germaniei, cel mai mare partener comercial.
Industria auto reprezintă 40% din exporturile ei. Fabricarea automobilelor la fabricile din Slovacia – Volkswagen, Peugeot, Kia și Jaguar Land Rover – au scăzut în iunie cu 7,6 la sută, după o perioadă mare de creștere.