Onorabilitatea nu e un moft în activitatea bancară, ci o condiție esențială a activității de bancher și a funcționării piețelor ca să fie cât mai puțin reglementate, a declarat miercuri Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Naționale a României (BNR), în cadrul „Banking Compliance Summit”, organizat de Institutul Bancar Român (IBR), citat de Agerpres.
„Pe plan internațional tot mai mult se spune că ‘good ethics is a good business’, deci dacă ai comportament etic corect, și business-ul merge bine. Cred că au trecut ceva ani de când v-am spus despre acest reviriment al eticii în business. Bancherul trebuie să fie câinos, Lupul de pe Wall Street, știți filmele, și este un reviriment. V-am spus că nu mi se pare surprinzător pentru că tot ce se numește clasicism în economia politică, la englezi a pornit dintr-o societate cu comportamente aproape puritane. La Adam Smith etica era prezumată în orice activitate de business. Etica era prezumată în funcționarea piețelor și a mâinii invizibile. Asta e. Când Adam Smith vorbea despre faptul că dacă urmărești interesul celălalt, îți urmărești interesul tău, vorbea despre o anumită etică a negocierilor, nu neapărat să îți tai clientul la beregată”, a spus Isărescu.
El a amintit faptul că primele bănci moderne au apărut în Olanda puritană.
„Primele bănci moderne nu au apărut în Olanda? Olandă puritană, protestante. Normele eticii la baza banking-ului modern au fost prezumate. Onorabilitatea nu e un moft în activitatea bancară, ci o condiție esențială a activității de bancher și a funcționării piețelor ca să fie cât mai puțin reglementate”, a mai arătat guvernatorul.
De asemenea, Isărescu a precizat că aceia care incită cel mai mult împotriva băncilor sunt chiar foști angajați sau colaboratori.
„Este o neghiobie să inciți populația împotriva băncilor. Așa e, dar nu uitați că cei care incită cei mai mult în prezent sunt foști salariați de-ai dumneavoastră, din bănci sau colaboratori. Că i-a supărat, că nu, nu mai contează. Nu puteți să tratați cu ușurință chestia asta. ‘Băi, unul e frustrat, altul e ratat’. Trebuie să vă preocupe de ce penetrează foarte rapid media românească. E o temă pe care nu cred că trebuie să o neglijați”, a explicat Isărescu.