Băncile din România trebuie să îşi asume, din ce în ce mai mult, specializarea continuă a angajaţilor şi menţinerea unei conduite adecvate a angajatilor, a fost mesajul transmis astăzi de Guvernatoul BNR, Mugur Isărescu, în cadrul „Banking Compliance Summit”, organizat de Institutul Bancar Român (IBR).
Profesionalismul resursei umane din bănci, prin conduită și specializare, ar trebui sa fie priorităţi în strategia de dezvoltare a institutiilor bancare, a mai spus Isărescu. Guvernatorul a recomandat inclusiv creșterea salariilor pentru angajații de la ghișee.
Toate autorităţile de reglementare atrag tot mai des atenţia că eşecurile din politica de conformitate au ca sursă şi reducerea treptată din ultimii ani a bugetelor de training la nivelul societăţilor financiare de credit.
Guvernatorul a amintit că obligativitatea pregătirii personalului este prevăzută și prin directive europene.
„La nivel european, o serie de directive europene alocă părți importante cerințelor de competență și cunoștințe necesare personalului care activează în diferite arii ale activității bancare. Am mai menționat directivele europene privind creditul ipotecar, dar și cele privind instrumentele financiare, chiar dacă pentru unele categorii de personal, în special cel din rețea, din front office, modalitatea de conformare cu nivelul de compentențe și cunoștințe este lăsat la latitudinea angajatorului”, a spus Isărescu.
Aceasta nu înseamnă, spune el, că raportarea unui trainig intern și examinarea internă asigură cel mai bun cadru educațional calitativ.
Industria bancară are nevoie de un stadiu de profesionalizare a resursei umane pentru că se dezvoltă tehnologiile și maniera de guvernanță.
„Aflu din nou că am dreptate și repet că am nevoie de un nou stadiu de profesionalizare a resursei umane din bănci. A mai fost un program și s-au creat atunci câteva zeci de mii de bancheri comerciali, aproape din nimic. Nu am moștenit de la comunism bancheri. În comunism era normă de creditare, planul, și urmăreai să fie îndeplinit planul. Ne trebuie programe obligatorii de pregătire, nu numai in-house, că le-ați dezvoltat destul. Să nu vă supărați pe mine. Industria se dezvoltă, tehnologiile se dezvoltă, maniera de guvernanță se dezvoltă. Nu aveți încotro. La școală. Începem cu noi. Și cu cei de la Banca Națională, să nu fie supărare, și noi trebuie să… bineînțeles că nu suntem bancheri comerciali”, a spus Isărescu.
Potrivit acestuia, un scop primordial al fiecărei instituții de credit ar trebui să îl reprezinte dezvoltarea resursei umane, formarea unor angajați informați și eficienți. Totodată, șeful băncii centrale consideră că angajații de la ghișee trebuie să fie mai bine plătiți.
„Întrucât ne aflăm la Institutul Bancar Român, voi pune accent pe modul în care educația reprezintă o componentă obligatorie a unei bune politici de conformitate și a unei guvernanțe corporative corecte, atât la nivelul unei instituții, cât și la nivelul industriei financiare.
Încep prin a menționa o axiomă: formarea profesională continuă a angajaților este o condiție esențială pentru gestionarea riscurilor, pentru dezvoltarea și implementarea unor planuri eficiente de conformitate și de guvernanță corporativă. De aici izvorăște și necesitatea asigurării unui cadru de training riguros, prin care angajații își însușesc cadrul de reglementare, în complexitatea lui (atât intern, cât și extern), în concordanță cu rolurile și responsabilitățile fiecărei poziții din organizație.”
„Ei să dispună de un set de competențe, abilități și cunoștințe profesionale actualizate în timp real. Tehnologia modernă ne oferă această posibilitate. Angajații care lucrează cu clienții, de la ghișeu, cred că trebuie mai bine plătiți. Treaba voastră, de manageri, de unde găsiți resursa. Mai tăiați, poate, din alte părți. Va trebui să fie bine plătit. Dacă e obosit și plictisit nu are cum să fie politicos, înțelegător, să aibă bunăvoință, empatie. Am citit că angajații care beneficiază de programe de training coerente și susținute sunt mai productivi, au o fluctuație mai scăzută, mai eficienți, mai responsabili și au nevoie de mai puțină supraveghere. Alocați mai puține resurse la controalele interne, uneori sunt obositoare”, a mai arătat guvernatorul BNR.
Acesta a menționat că angajații de la ghișeele băncilor, în 90% din cazurile în care nu au o explicație, spun că normele Băncii Naționale nu îi lasă să facă anumite lucruri, deși nu este adevărat, astfel că băncile din România trebuie să își asume, din ce în ce mai mult, specializarea continuă a personalului.
„Spunem mereu că băncile sunt unități autonome, care urmăresc profitul, și lumea înțelege că e un minister al băncilor, ministru e guvernatorul, toți ăia sunt subordonați și trebuie să asculte. Noi dăm normele. Nu este în avantajul băncilor comerciale un asemenea comportament, dar el se repetă. La ghișeu, în 90% din cazuri, cam așa când nu au o explicație, din ignoranță, necunoaștere, nerespectarea regulilor, spun că nu îi lasă BNR, sau îi obligă BNR, depinde cum le convine. Băncile din România trebuie să își asume, din ce în ce mai mult, specializarea continuă a angajaților și menținerea unei conduite adecvate a acestora sunt priorități în strategia de dezvoltare și cea de compliance”, a afirmat Isărescu în cadrul „Banking Compliance Summit”, organizat de Institutul Bancar Român (IBR).
Concluzia lansata de Guvernator:
„În acest context, un scop primordial al fiecărei instituții de credit ar trebui să îl reprezinte dezvoltarea resursei umane, prin formarea unor angajați informați și eficienți, care dispun de un set de competențe, abilități și cunoștințe profesionale, actualizate în timp real.”