[dropcap]C[/dropcap]onsiliul Patronatelor Bancare din Romania (CPBR), organizatia din care fac parte unele dintre cele mai mari institutii de credit locale – BCR, BRD, Raiffeisen Bank, UniCredit Tiriac Bank, ING Bank si Volksbank, exprima – prin vocea lui Bogdan Preda, Director Executiv Relatii Publice – o pozitie transanta cu privire la problema clauzelor abuzive din domeniul bancar autohton. ”Ca organizatie care isi doreste reprezentarea angajatilor, relatii mai bune cu clientii si autoritatile si, in general, o crestere economica sanatoasa si sustinuta si o mai mare incredere in sistemul bancar, CPBR are datoria de a pleca la drum cu o viziune echidistanta si lipsita de ipocrizie”, subliniaza Bogdan Preda, intr-o declaratie furnizata publicatiei online www.bankingnews.ro.
Oficialul Patronatului Bancilor precizeaza ca ”CPBR nu‐si poate permite sa nu observe ca indiferent de definitia clauzelor abuzive au existat intr‐adevar situatii de practici abuzive in contractele de creditare oferite de mai multe banci din sistem chiar si potrivit cutumelor nescrise ale meseriei de bancher, intr‐o perioada in care toata lumea alerga dupa credite iar unele banci uitau ca exista reguli intr‐o piata concurentiala”.
Pe de alta parte insa, Directorul Executiv Relatii Publice al CPBR atrage atentia asupra freneziei cu care se incearca rescrierea unor reguli de creditare unanim acceptate in alte parti ale lumii sau ale Uniunii Europene de catre ”varii personaje transformate peste noapte in veritabile institutii de reprezentare”.
”Dincolo de existenta reala, de facto, a unor clienti cu adevarat pagubiti, la asemenea personaje exista insa si o frenezie a prozelitismului de «clienti pagubiti» printre multi alti clienti care au ajuns sa‐si «incerce norocul» in procese de asa‐zise clauze abuzive impotriva bancilor chiar si in cazul a foarte multe contracte de creditare care s‐au dovedit a fi in cele din urma pe deplin legale. Inducerea in eroare a unora dintre clienti prin instilarea sentimentului de „pagubit” – fie pe fondul unor conditii economice mai adverse, fie prin interpretarea voit eronata a unor fapte sau legi – nu are cum sa contribuie la o normalizare a situatiei, ci mai degraba la o continua escaladare arbitrara a acesteia”, evidentiaza Bogdan Preda.
Fara a nega existenta unor «clauze abuzive» in contractele de creditare incheiate de unele banci, Consiliul Patronatelor Bancare din Romania considera insa necesar a se stabili o delimitare cat mai clara intre ceea ce poate fi interpretat drept un abuz la modul cel mai obiectiv cu putinta si ceea ce se incearca uneori prin rastalmacirea legilor functie de contextul economic existent si/sau de interese obscure sau de casta. ”Rastalmacirea insasi a ideii de «clauze abuzive» poate general la randul ei un nou abuz, ceea ce nu e de dorit pe o piata in care cresterea increderii trebuie incurajata”, avertizeaza oficialul Patronatului Bancilor.
Solutiile contradictorii date de instante sunt generate de hatisul legislativ existent
Bogdan Preda spune despre solutiile diferite date de instante pe acelasi tip de speta in procesele privind clauzele abuzive intentate de clientii bancilor ca acest gen de solutionari sunt consecinta modului cum e organizat sistemul juridic in Romania.
”Probabil ca la fel s-ar intampla si in cazul altor tipuri de cazuri identice din sfera sociala sau economica care ar putea primi verdicte diferite de la instante diferite. Pe de alta parte, aceste situatii sunt si rezultatul «hatisului» legislativ existent, in care o serie de dispozitii legale se contrazic unele cu altele, cat si a abilitatii partilor de a argumenta sau a se apara”, subliniaza oficialul CPBR.
Instantele care judeca astfel de procese pe clauze abuzive nu sunt instante specializate in domeniul bancar sau financiar ci instante normale, care judeca tot felul de cauze, deci aceste diferentieri de verdicte pot sa aiba legatura si cu nivelul de expunere (numar de cazuri judecate) pe care aceste instante le au in asemenea cauze.
”In plus, trebuie tinut cont si de momentul cand au fost deschise aceste actiuni in instanta sau date sentintele, fiindca e bine stiut faptul ca din varii cauze au existat perioade de intensitate crescuta determinate de un grad de emotie si presiune sociala mai mare. In paranteza fie spus, e interesant cum avocatii unor pagubiti au ales la un anumit moment in trecutul apropiat sa deschida procese in anumite zone, unele chiar departe de zonele in care domiciliau pagubitii. Dincolo de toate aceste aspecte insa, legea trebuie respectata, iar acolo unde exista pareri sau interpretari diferite instanta reprezinta singura cale. Cu alte cuvinte, consideram ca in situatiile in care nu e posibila gasirea de solutii amiabile drumul instantei nu va putea fi evitat. Deci instanta va trebui sa examineze circumstantele fiecarui caz in parte”, a declarat, pentru publicatia online www.bankingnews.ro, Directorul Executiv Relatii Publice din cadrul Consiliului Patronatelor Bancare din Romania.
Patronatul Bancilor va dezvolta un portal cu sfaturi si explicatii utile pentru consumatorii de produse si servicii bancare
[dropcap]B[/dropcap]ancile care fac parte din CPBR sunt interesate in mod real de implementarea unor practici corecte, conforme cu legislatia in materie. ”Desi suntem banci concurente, unul dintre obiectivele noastre comune este acela de a dezvolta si mentine practici concurentiale simetrice pentru toti jucatorii din sistemul bancar”, evidentiaza Bogdan Preda.
In opinia sa, demararea unui proces educational real in domeniul financiar-bancar atat la nivel de angajati cat si la nivel de clienti, poate constitui un inceput promitator pentru un dialog calitativ mai ridicat si consolidarea increderii intre clienti si banci. In acest sens, CPBR intentioneaza sa dezvolte un portal care sa includa sfaturi si explicatii utile privind operatiunile derulate prin banci, inclusiv cele de creditare.
”Este un proiect pe care‐l dorim nu doar o demonstratie de bune intentii, ci cu adevarat unul de referinta in Romania si pe care‐l vedem construit inclusiv cu participarea Asociatiei Romane a Bancilor, a Bancii Nationale a Romaniei si a altor entitati relevante. Credem insa ca demn de retinut e si faptul ca in prezent bancile fondatoare ale CPBR sunt animate de dorinta de a evita situatiile in care clauzele din contractele lor de creditare ar putea fi considerate drept abuzive”, declara oficialul organizatiei.
Despre faptul ca bancherii ar trebui sa se apropie mai mult de clienti, sa puna mai mult accent pe consultanta si pe parteneriat cu clientii, CPBR considera ca cea mai inteleapta si mai constructiva pozitie pe care o poate adopta este de a gasi cele mai corecte si mai eficiente cai de a coopera cu entitatile reprezentative (ARB, BNR, organizatii si asociatii de consumatori legal constituite din tara si strainatate, mass media etc.) pentru a limita efectele nedorite ale acestor actiuni atat de partea clientilor cat si a bancilor, insa mai ales pentru a preveni situatii similare in viitor.
”De aceea, CPBR va porni acest proces consultativ. Nu va fi deloc usor sa ne asumam un asemenea rol mai ales in contextul existent, insa avem datoria sa incercam acest lucru la modul real, pe cale amiabila ori de cate ori e posibil si intotdeauna conform legii”, conchide Bogdan Preda.