Conferința de presă, prilejuită de analiza rezultatelor financiare consemnate de BRD în 2015, susținută de Philippe Lhotte, CEO al băncii, a surprins în mare măsură punctul de vedere al bancherului francez în ceea ce privește Legea privind darea în plată.
Alocuțiunea asumată de Philippe Lhotte și comentariile realizate pe marginea influențelor pe care proiectul de act normativ, în forma sa actuală, au fost extrem de categorice. Șeful BRD a ținut să avertizeze că aplicarea Legii privind darea în plată va avea consecințe nefaste asupra economiei și a populației dornice să achiziționeze o casă prin credit.
„Legea este atât de absurdă, încât sper că bunul simț va prevala”, a subliniat Philippe Lhotte, formulând chiar un atac direct la inițiatorii actualui normativ, pe care i-a caracterizat drept „demagogi și populiști”.
Printre urmările negative pe care le-ar putea avea legea, evidențiate de șeful BRD, enumerăm avansul mai mare la creditele ipotecare, majorarea costurilor pentru produsele de profil, dispariția programului Prima Casă, diminuarea prețurilor pe piața imobiliară și avantajarea speculatorilor din domeniu.
Totuși, Philippe Lhotte a precizat că se așteaptă la o regândire profundă a actului normativ, mai ales că a observat în ultima vreme o „evoluție pozitivă” a gândirii politicienilor. „Apreciez viziunea PSD exprimată în ultima vreme, cum că această lege trebuie să se adreseze numai cazurilor sociale”, a menționat bancherul.
Șeful BRD și-a exprimat suștinerea pentru o variantă a Legii privind darea în plată cu dedicație pentru cazurile sociale, care să nu se aplice însă retroactiv. „Este nevoie realmente de o lege bine gândită și construită cu scop social, care să se aplice pe viitor clienților”, a declarat Philippe Lhotte.
Bancherul a ținut să sublinieze că băncile se ocupă de cazurile sociale, ajutându-și clienții care întâmpină probleme la plata ratelor, prin restructurari ale creditelor și chiar prin ștergerea unor datorii.
„Pot să spun că noi suntem cei care se ocupă de cazurile sociale, nu politicienii. Suntem și noi oameni și sigur că ne gândim la cazurile sociale. Facem tot posibilul de fiecare dată să găsim soluții, dar nu mă simt confortabil să vorbesc despre faptul că ne ajutăm clienții. Este indecent să vorbim de rezolvarea cazurilor sociale, pentru că atunci când faci un bine trebuie să fii discret, nu să ieși în public să te lauzi cu asta”, a spus Philippe Lhotte.
Pe de altă parte, șeful BRD a recunoscut că băncile din România au o imagine proastă în rândul clienților, pusă pe seama lipsei de comunicare. „Trebuie să facem un efort în procesul de comunicare cu clienții. Trebuie să alocăm mai mult timp pentru explicații, să facem acest lucru direct în agențiile noastre”, a menționat Philippe Lhotte.