In contractele-tip nu ar trebui sa existe clauze abuzive, adica acele clauze care ascund comisioane considerate incorecte de normele europene. Atunci cand incheie un contract, consumatorul trebuie sa fie informat despre cel mai negru scenariu care i se poate intampla, a declarat la Digi24 Bogdan Nica, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului. El atrage atentia ca pot exista clauze abuzive nu numai in contractele bancare, ci si in contractele pentru constructii, contractele pentru telefonie mobila sau pentru cablu.
Problema clauzelor abuzive din contractele bancare ramane „in ceata”. Nu s-a stabilit nici instanta care va judeca litigiile, desi mai este doar o saptamana pana la 1 octombrie, data la care acestea ar trebui eliminate. Prevederile legislative privind eliminarea clauzelor abuzive din contractele de credite ar putea baga in buzunarele clientilor sute de milioane de euro din returnarea comisioanelor incasate abuziv de banci.
Noul cod de procedura civila prevede ca, in cazul in care instanta stabilește prin decizie definitiva, ca o clauza dintr-un anumit contract este abuziva, atunci și ceilalti clienti care au in contracte respectiva clauza trebuie despagubiti, chiar daca nu au apelat la justitie, a precizat Bogdan Nica.
Bancherii au obtinut initial un ragaz pana in iulie si apoi o prelungire pana in octombrie, prin amanarea repetata a intrarii in vigoare a unor prevederi din legea de aplicare a Codului de procedura civila, care facilita eliminarea clauzelor abuzive din contractele de credit.
Intrebat daca, in opinia sa, legea se va aplica totusi, de la 1 octombrie, Bogdan Nica s-a declarat optimist. El crede ca Parlamentul va lua aceasta decizie, dupa ce va fi studiat in prealabil si studiul de impact pentru sectorul financiar-bancar realizat de Banca Nationala. Studiul estimeaza ca bancile ar putea piede un miliard de euro.
Peste 400 de filiale bancare au fost amendate de Protectia Consumatorilor cu aproape 4 milioane de lei in ultimul an si jumatate. Inspectorii au primit 6000 de reclamatii din partea celor care au imprumuturi. Majoritatea vizeaza comisioanele de risc, clauzele abuzive si modificarea datei scadente a ratei fara sa trimita instiintare.
Cele mai multe dintre amenzile date de Protectia Consumatorului vizeaza neaplicarea unei legi din 2010, care cere eliminarea clauzelor abuzive din contractele de imprumut.
Nereguli descoperite de ANPC
– nerespectarea clauzelor contractuale
– existenta clauzelor abuzive
– perceperea comisionului de risc
– lipsa unei copii a contractului
– modificarea scadentei pentru plata ratelor
– neacceptarea monedelor la plata facturii la ghiseu