Raiffeisen Bank sustine financiar trei programe de educatie financiara implementate gratuit in scoli de organizatia Junior Achievement (JA) Romania. Optionalele sunt concepute special pentru ca cei mici sa inteleaga de timpuriu cum functioneaza banii si economia si sa-si dezvolte abilitatile pentru viata, se arata intr-un comunicat de presa remis de Raiffeisen Bank.
Nevoia de educatie financiara timpurie a devenit evidenta in ultimii ani intr-un context economic international marcat de o intelegere redusa a serviciilor financiare. La nivel european, directivele Comisiei Europene recomanda introducerea educatiei financiare in scoli de la cele mai mici niveluri, pentru a educa si responsabiliza viitorii consumatori.
Pentru a contribui la acest obiectiv de educare timpurie a tinerilor, Junior Acheievement si Raiffeisen Bank au demarat un proiect pilot in 2012 de sustinere a educatiei financiare la varste mici. in acest program educational, elevii desfasoara diverse activitati si experiente din care afla ce inseamna gestionarea banilor, de ce este important sa economiseasca, cum sa aiba grija de bugetul familiei si alte notiuni utile, pe care le descopera lucrand in echipa sau implicandu-se in familie si in comunitate. Pe parcursul activitatilor, elevii au ocazia sa primeasca la clasa vizita unor consultanti voluntari din mediul bancar, care le explica de unde vin banii si ce inseamna un comportament financiar responsabil.
In functie de anul de studiu, elevii parcurg unul dintre modulele ”Noi insine” (pentru clasele 0-I), ”Familia mea” (clasele I-II) sau ”Comunitatea noastra” (clasele II-III). Toate clasele participante primesc gratuit un kit cu materiale educationale pentru elevi si invatator si o serie de materiale auxiliare atractive, care ii motiveaza pe cei mici sa fie activi si sa parcurga lectiile cu placere.
„Orele in care am lucrat la program au fost preferatele copiilor. Nu conta ca este luni, a cincea ora. Toti asteptau cu nerabdare sa discute, sa-si spuna impresiile, sa realizeze activitatile practice. Suntem atenti deja la cheltuielile parintilor. Nu mai cerem atat de multe jucarii, incercam sa pastram banutii pentru lucruri importante”, a spus Georgiana Sandulache, invatatoare la scoala Gimnaziala Nicolae Titulescu din Calarasi.
Fiecare modul include si o componenta educationala pentru parinti care, prin intermediul unui chestionar, pot evalua cat de mult ating aspecte legate de administrarea banilor in discutiile cotidiene cu copiii lor. Parintii primesc sugestii de intrebari pe care le pot discuta cu cei mici, cum ar fi: “De unde vin banii? Cand mergem la cumparaturi, e important sa avem o limita a cheltuielilor? Cum pot recompensa comportamentul chibzuit al copilului meu?”.
Rezultatele de pana acum arata ca pe masura ce parcurg activitati de educatie financiara, cei mici si parintii lor tind sa vorbesca din ce in ce mai mult despre finantele familiei si despre importanta comportamentului chibzuit. Evaluarea programului ce s-a derulat in anii scolari anteriori a aratat ca cei mici si parintii lor au vorbit de aproape trei ori mai mult despre diverse aspecte ce tin de finantele familiei, in al doilea an de predare.
Pana in 2016, Raiffeisen Bank va sustine inca un program de educatie financiara din portofoliul Junior Achievement, „Orasul nostru”, care va fi destinat elevilor de clasele III-IV, acoperind astfel complet nevoile de educatie financiara din ciclul primar.
Programele de educatie financiara sunt oferite gratuit in scoli in urma parteneriatului dintre organizatia JA Romania si Raiffeisen Bank, ce a debutat in 2010 cu programul ABCdar bancar dedicat elevilor de liceu. Anual, aproximativ 5.000 de elevi din clasele primare si de liceu sunt inclusi in astfel de programe de educatie financiara derulate de JA, cu sprijinul Raiffeisen Bank. De asemenea, ]n fiecare an, peste 50 de angajati ai bancii efectueaza activitati de voluntariat, predand la clasa ore de educatie financiara.
Despre Raiffeisen Bank
Raiffeisen Bank Romania este o banca universala de top, care ofera o gama completa de produse si servicii financiare clientilor persoane fizice, IMM-uri sau corporatii. Baza de clienti a Raiffeisen Bank se ridica la aproximativ 2 milioane de persoane fizice, 100.000 IMM-uri si 7.700 de companii. La sfarsitul anului 2014, reteaua Raiffeisen Bank numara 527 de unitati, o retea de peste 1.100 de ATM-uri si aproximativ 13.000 de EPOS-uri. Raiffeisen Bank se implica activ in viata comunitatilor in care isi desfasoara activitatea, sustinand programe de responsabilitate sociala in domenii precum: educatie, cultura, servicii sociale, sanatate, protectia mediului, sport. Pentru detalii, accesati www.raiffeisen.ro.
Despre Junior Achievement Romania
Junior Achievement Romania este o organizatie non-profit, avand ca misiune dezvoltarea in Romania a programelor internationale JA de educatie economica, antreprenoriala, financiara, etica si responsabilitate sociala si sanatate si viata activa. 39 de tari din Europa si 121 de tari din toata lumea urmeaza programele JA. in Romania, acestea sunt urmate gratuit de peste 250.000 de elevi din 1.400 de scoli publice, prin parteneriatul cu Ministerul Educatiei Nationale si datorita sustinerii financiare din partea comunitatii de afaceri. Mai multe informatii, pe www.jaromania.org.