Raiffeisen Bank anunta un profit net de 36 milioane euro in prima jumatate a anului 2016, in scadere fata de 48 milioane euro in aceeasi perioada din 2015. Rezultatele au fost afectate in principal de doua evenimente nerecurente: 42,5 milioane euro provizioane pentru pierderi posibile in urma intrarii in vigoare a legii „darii in plata” si respectiv un castig de 21 milioane euro in urma tranzactiei de achizitie a Visa Europe Limited de catre Visa Inc. Eliminand efectele acestor evenimente, profitul net a avut o evolutie pozitiva, +13% fata de anul precedent.
• Activele totale au crescut cu 6% fata de prima jumatate a anului 2015, de la 6,48 miliarde euro pana la 6,89 miliarde euro in 2016. Principalul motor al cresterii a fost dezvoltarea activitatii bancii cu clientii;
• Calitatea portofoliului de credite s-a imbunatatit: rata creditelor neperformante a scazut de la 7,2% in iunie 2015, pana la 6,9% in 2016.
• Capitalizare solida: rata de adecvare a capitalului de 19,45%, cu mult peste cerintele regulatorii, in crestere cu 118 puncte de baza fata de anul precedent;
• Lichiditatea bilantului este foarte buna, finantarea fiind asigurata in proportie mare din depozitele clientilor si peste o treime din active plasate in instrumente lichide. Rata creditelor nete raportate la depozite s-a imbunatatit, de la 0,84 in 2015 pana la 0,81 in 2016.
• Rentabilitatea capitalurilor proprii a fost de 10%, in ciuda mediului legislativ si de piata dificil;
Dezvoltarea activitatilor cu clientii
Raiffeisen Bank a finantat economia in 2016 prin credite nou aprobate de peste 1,4 miliarde euro, in crestere cu 32% fata de anul precedent: originarile de credite de nevoi personale pentru persoane fizice (350 milioane euro in 2016) au crescut cu peste 50% fata de perioada similara din 2015. Factorii determinanti sunt cresterea increderii populatiei in perspectivele economiei locale, cresterile salariale si incercarile noastre permanente de a veni in intampinarea clientilor prin produse de calitate, care sa raspunda cat mai bine nevoilor lor. Eforturile bancii de a oferi solutii accesibile de finantare pentru afacerile locale se regasesc in creditele acordate IMM-urilor in crestere cu 9% fata de aceeasi perioada din 2015, sustinute si de o majorare cu 50% a creditelor originate din surse de finantare EIF (Fondul European de Investitii). Creditele nou aprobate destinate corporatiilor au crescut cu 40% fata de anul precedent, banca participand la unele dintre cele mai mari tranzactii sindicalizate din piata romaneasca.
Cresterea organica a portofoliului de credite cu 6% a fost completata de achizitia, in prima jumatate a acestui an, a unui portofoliu de credite de 75 milioane euro de la o companie din cadrul grupului RBI. Astfel, creditele nete au crescut cu 8%, de la 3,92 miliarde euro in iunie 2015, pana la 4,21 miliarde euro in 2016.
Depozitele clientilor arata, inca o data, o evolutie puternic pozitiva (+11%), in principal in urma economiilor populatiei si acumularilor din conturile IMM-urilor (+40%). Pe fondul unor rate de dobanda la minime istorice, aceasta evolutie subliniaza increderea de care ne bucuram din partea clientilor nostri.
Capacitatea Raiffeisen Bank de a oferi servicii de calitate in domeniul administrarii activelor financiare este dovedita de o crestere cu 10% a numarului de clienti persoane fizice Premium.
„Sunt foarte multumit de evolutia bancii in primele sase luni ale acestui an. Veniturile operationale au crescut cu 15%, pana la 247 milioane euro si cu 5% daca excludem efectele tranzactiei VISA. Avem crestere sustinuta atat in portofoliile de credite si depozite, dar si surse diversificate de generare a veniturilor bancii. Toate acestea ne-au permis sa facem fata cu succes unui mediu dominat de rate de dobanda scazute si schimbarilor legislative care ne-au afectat activitatea. Veniturile nete din dobanzi, principala noastra sursa de venit, au aratat rezistenta la impactul ratelor de piata foarte scazute si au crescut usor, sustinute de cresterea portofoliului de credite. Activitatea tranzactionala s-a intensificat de asemenea; avem o crestere cu 9% in numarul de plati procesate in sistemele noastre, care a contribuit la cresterea veniturilor nete din comisioane cu 7%” a spus Steven van Groningen, presedintele & CEO Raiffeisen Bank
Tendinta de scadere a costurilor cu provizioanele a continuat, urmand evolutia pozitiva a economiei in ansamblu si imbunatatirea comportamentului de plata al clientilor: provizioanele pentru deprecierea creditelor (normalizate, fara efectul legii Darii in Plata) au scazut pana la 26 milioane euro, fata de 32 milioane euro la jumatatea anului 2015. Strategia prudenta de risc isi arata rezultatele si in rata creditelor neperformante, care a scazut de la 7,2% in iunie 2015, pana la 6,9% in iunie 2016.
Baza de costuri a ramas stabila, iar cresterea raportata de 3% provine din schimbarea metodologiei de raportare a costurilor cu asigurarea depozitelor (in totalitate in prima jumatate a anului 2016, fata de alocare lunara in 2015).
Viitorul inseamna digitalizare si simplificare in tot ce facem
„Ne propunem in fiecare zi sa fim mai buni, mai eficienti si sa oferim interactiuni placute clientilor nostri, prin produse simple si accesibilitate prin multiple canale bancare, iar in acelasi timp, facem eforturi sa ne optimizam procesele si sistemele” a adaugat Steven van Groningen.
Raiffeisen Bank inregistreaza o crestere sustinuta in utilizarea canalelor alternative de catre clienti – o crestere cu 66% a numarului de utilizatori ai aplicatiei de Mobile Banking. De asemenea, numarul de automate multifunctionale instalate a ajuns la 83 (fata de 13 la mijlocul anului precedent), aducand dupa sine o viteza mai mare si comoditate pentru clienti in procesarea operatiunilor curente.
Numarul de plati ale clientilor corporatii a crescut cu 15% fata de anul precedent, iar proportia platilor electronice in total a ajuns la 94% (fata de 88% cu un an in urma). Aceeasi evolutie pozitiva este observata si in randul celorlalte segmente si face parte din strategia bancii de promovare a digitalizarii.
Raiffeisen Bank deserveste aproximativ 2 milioane de clienti persoane fizice, 96.000 IMM-uri si 8.000 de companii. Reteaua Raiffeisen Bank numara peste 500 de unitati, peste 1.100 de ATM-uri, aproximativ 14.000 de EPOS-uri si 83 de MFM (automate multifunctionale).
Banca avea la jumatatea anului 2016 5.311 angajati, fata de 5.348 in iunie 2015.