Conform studiului calitativ realizat de Exact Cercetare si Consultanta, RCA-ul este perceput drept “hartia pe care trebuie sa o ai, pentru ca politia sa nu-ti ia talonul” ori “biletul de reparatie al masinii persoanei pe care ai accidentat-o”. “Nefiind vorba despre un produs pe care soferii il achizitioneaza in propriul folos, acesta nu are vreo insemnatate”, declara Irina Rainer, Qualitative Research Manager Exact Cercetare si Consultanta. “Din acest motiv, ei se orienteaza spre cele mai ieftine polite RCA, fiind astfel favorizate companiile care ofera cele mai competitive preturi”, mai adauga coordonatorul studiului.
Soferii, nemultumiti de tarifele ridicate percepute
Soferii inteleg insa utilitatea RCA-ului si sunt de accord sa achite anual o taxa pentru a putea circula pe drumurile publice. Ei nu sunt insa de acord cu tarifele ridicate pe care toti asiguratorii le practica atunci cand vine vorba de tinerii cu varste mai mici de 30 de ani si care ajung sa achite circa 500 eur/an pentru a se putea deplasa, spre exemplu, cu o masina autohtona. Sunt de asemenea nemultumiti in legatura cu cresterile constante de preturi, operate an de an de companiile ce emit polite de tip RCA si de scumpirile politelor, in cazul incadrarii intr-un anumit grad de risc, in functie de istoricul asiguratului (bonus malus).
“Asiguratorii trag de timp”
Referindu-ne de aceasta data la experientele legate de reparatia masinii in baza politei RCA a vinovatului, soferii isi manifesta din nou nemultumirea, afirmand ca “asiguratorii trag de timp”. Este vorba, pe de-o parte, de timpii necesari oferirii autorizatiei de reparatie: in anumite cazuri, asiguratorul nu ofera autorizatia de reparatie pe loc, ci isi rezerva un termen pentru derularea unei anchete, termen ce poate atinge chiar 90 de zile. Pe de alta, este mentionata perioada relativ lungadin momentul in care soferul se prezinta la service cu masina avariata si panain momentul primirii acceptului de plata din partea asiguratorului.
Chestionati in legatura cu varianta idealade asigurare auto obligatorie, soferii si-ar dori ca fiecare masina implicataintr-un accident sapoata fi reparata pe RCA-ul propriu. Astfel, in situatia in care ar fi vorba despre un produs ce le este direct adresat, ei ar fi dispusi saopteze pentru companii de renume, ce practica tarifemai ridicate, dar in legatura cu care nu exista dubii in ceea ce priveste calitatea reparatiei si timpul scurt de asteptare.
Asigurarea de tip CASCO –“inutila”pentru barbati, „o investitie care merita” pentru femei
In ceea ce priveste utilitatea asigurarii de tip CASCO, parerile participantilor la studiu sunt total diferite din perspectiva categoriilor de gen. Astfel, barbatii considera ca o astfel de investitie anuala, pe langa faptul ca este una ridicata, nu le este utila: “Daca aduni banii cheltuiti in decursul unui an pentru a repara daunele survenite din vina ta, cheltui mai putin decat valoarea primei anuale de asigurare CASCO”.
Ei mai sunt de parere ca, in cazul unei masini cu vechime de cativa ani, investitia in polite CASCO nu se justifica: “In cativa ani, platesti la Casco intreaga contravaloare a masinii. Mai bine pui banii deoparte si iti cumperi alta”.
Femeile au insa o cu totul alta perspectiva. Ele iau in calcul posibilitatea unor evenimente rutiere cu daune semnificative: “Stiu ca daca se va intampla un accident, o pot repara fara a fi nevoita sa scot din buzunar in cateva zile o suma imensa de bani”, “Investitia merita pentru siguranta ta si a bugetului!”
Barbatii ar fi insadeschisi in a contracta polite CASCO in situatia in care companiile de asigurari le-ar returna dupa un interval prestabilit o parte din suma achitata (ex: 10%), in situatia neutilizarii politei.
Femeile – principala categorie de public pentru asigurarea facultativa pentru locuinta
Mai prevazatoare din fire, femeile iau in calcul toate posibilele evenimente negative ce ar putea avea loc de-a lungul timpului. De aceea, pe langa asigurarea de tip CASCO, asigurarea facultativa pentru locuinta reprezinta o prioritate pentru populatia de gen feminin. La fel ca si in cazul politei CASCO, femeile se simt in siguranta atunci cand stiu ca orice ar putea aparea isi gaseste o rezolvare imediata, fara un extra cost: “Platesc pentru confortul si linistea mea”.
Studiul calitativ a fost realizat de Exact Cercetare si Consultanta prin intermediul a 4 sesiuni de workshop LEGO® SERIOUS PLAY®, cu posesori de asigurari de tip RCA, CASCO si asigurare facultativa pentru locuinta. Participantii la studiu au fost atat femei, cat si barbati, cu varste cuprinse intre 18-39 de ani. Analiza a fost realizata in intervalul 3-17 iunie 2015 si au fost utilizate kit-uri LEGO® SERIOUS PLAY®, ce permit explorarea subconstientului, prin facilitarea exprimarii opiniilor prin intermediul jocului.