Stiri BancareStiri Bancare
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Reading: FOTO. De la tăcere la acțiune: Românii încep să vorbească despre bani și să ceară ajutor financiar profesionist, arată un studiu BrandBerry susținut de BCR. Raportul evidențiază rolul educației financiare în reducerea riscului de fraudă și încrederea în bănci
Share
Notification Show More
Latest News
”Taxa pe lăcomie” sau impozitul pentru ”profit excesiv”, aceeași mizerie! Și nu contribuția în sine este problema, ci etichetarea incriminatorie a băncilor. Avem un talent special, aici în România, în a rușina și sabota performanța! Spoiler Alert: Băncile au plătit în 2024 un impozit pe profit de circa 25%, față de nivelul unic de 16%
Analize Stiri de top
România, ținta avertismentelor UniCredit: creștere anemică, deficit record și risc de retrogradare. Cum se poate salva Europa Centrală și de Est și de ce nu funcționează rețeta și la noi
Stiri de top
CPBR acuză lipsa de dialog și respinge noua taxă pregătită pentru bănci: „Nu putem susține o asemenea măsură”
Stiri de top
BCR publică Raportul de Sustenabilitate pentru 2024. Peste 800.000 de români educați financiar prin Școala de Bani și aproximativ 3,4 miliarde lei finanțări verzi. Ioana Voinescu: ”Încurajăm responsabilitatea individuală, pentru că știm că sustenabilitatea nu se construiește doar prin politici, ci prin alegeri zilnice, asumate și coerente”
Stiri de top
Raiffeisen Bank își extinde oferta de produse de economisire și lansează Depozitul Fresh Money, cu dobândă de 6,5% pe an. Andra Ion: ”Observăm că economisirea este un prim pas în planificarea financiară responsabilă și consolidarea stabilității financiare”
Stiri de top
Aa
Stiri BancareStiri Bancare
Aa
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Follow US
© BankingNews - Toate drepturile rezervate
Stiri Bancare > Blog > Stiri de top > FOTO. De la tăcere la acțiune: Românii încep să vorbească despre bani și să ceară ajutor financiar profesionist, arată un studiu BrandBerry susținut de BCR. Raportul evidențiază rolul educației financiare în reducerea riscului de fraudă și încrederea în bănci
Stiri de top

FOTO. De la tăcere la acțiune: Românii încep să vorbească despre bani și să ceară ajutor financiar profesionist, arată un studiu BrandBerry susținut de BCR. Raportul evidențiază rolul educației financiare în reducerea riscului de fraudă și încrederea în bănci

Gabriela Dinu
Last updated: 26/06/2025 14:51
Gabriela Dinu 5 minute ago
Share
SHARE

După ani în care banii erau un subiect tabu, tot mai mulți români aleg acum să planifice, să vorbească deschis despre bugetul familiei și să ceară sprijin profesionist. Studiul BCR 2025 arată că educația financiară începe să prindă rădăcini – dar decalajele și lipsa capitalului mențin riscuri importante în economie.

Contents
Nicoleta Deliu- Pasol: Alfabetizarea financiară nu începe la maturitate, ci in copilărie – acolo unde se formează încrederea în sineDe la tăcere la acțiune: Românii încep să vorbească despre bani și să ceară ajutor financiar profesionistDe ce vorbim despre alfabetizare financiară la Destiny Park?

Banca Comercială Română (BCR) a lansat astăzi, la Destiny Park, cel de-al doilea val al studiului național despre alfabetizarea financiară, realizat în parteneriat cu BrandBerry. Dacă în 2023 3 din 4 români se declarau puțin sau deloc pregătiți financiar, ediția 2025 arată că mentalitatea începe să se schimbe: românii nu doar că vorbesc mai deschis despre bani, dar transformă planificarea într-o rutină și caută ghidaj profesionist înainte de a lua decizii importante.

Nicoleta Deliu- Pasol: Alfabetizarea financiară nu începe la maturitate, ci in copilărie – acolo unde se formează încrederea în sine

“Încrederea în noi înșine se întărește prin cunoaștere. Oamenii vor să înțeleagă, să planifice și să decidă în cunoștință de cauză. Iar atunci cand vorbim de bani, în centrul acestui proces stă educația financiară. Când înțelegi mecanismele banilor – de la bugetare la investiții, de la fonduri de urgență la pensie – capeți nu doar control, ci și încrederea că poți construi pentru tine și familia ta.

Misiunea BCR este să fie alături de români în acest parcurs, oricare ar fi punctul din care pornesc: online, prin George și Școala de Bani, în agențiile noastre din toată țara, prin programul național LifeLab sau, iată, încă de pe băncile orașului Destiny, unde copiii fac primul lor buget cu Magic Bani. Pentru că alfabetizarea financiară nu începe la maturitate, ci din copilărie – acolo unde se formează încrederea în sine.”, declară Nicoleta Deliu-Pașol, Head of Communication & CSR, BCR.

La valul 1, studiul arăta o Românie blocată în „tăcerea despre bani”, cu 75% dintre respondenți declarându-se nepregătiți financiar. Valul 2, publicat azi, surprinde primele mișcări reale: discuții mai dese, interes pentru planuri pe termen lung și un apetit clar pentru ghidaj profesionist. Dar evoluția nu e uniformă, iar decalajele se văd în continuare.

De la tăcere la acțiune: Românii încep să vorbească despre bani și să ceară ajutor financiar profesionist

În doar doi ani, anxietatea financiară cedează locul dialogului și acțiunii. Tot mai mulți români vorbesc despre bani în familie, caută sprijin profesionist și își construiesc o minimă rezervă de siguranță. În 2023, mulți recunoșteau că nu știu de unde să înceapă. În 2025, vedem că încep. Nu toți în același ritm, nu toți cu aceleași resurse – dar important e că au făcut primul pas. Totuși, cifrele ne arată și unde rămânem vulnerabili.

Aproape 60% dintre români economisesc sume foarte mici, mai puțin de 10% din venit, iar investițiile continuă să fie percepute ca niște teritorii străine: doar 1 din 10 deține acțiuni. Este clar că decalajul nu se va închide fără intervenție – iar educația financiară trebuie să fie acea intervenție, făcută la timp, acolo unde e nevoie. În școală, în comunități, în familie, dar și în locuri aparent ludice, precum Destiny Park. Pentru că atunci când înțelegi valoarea banilor încă de mic, ai șansa să devii un adult care nu doar supraviețuiește financiar, ci construiește.

Romulus Oprica, sociolog și fondator BrandBerry, evidențiază că lipsa capitalului și implicit a educației financiare reduc apetitul pentru investiții

Concret, noul studiu arată că 7 din 10 români discută lunar despre buget, iar peste jumătate vorbesc constant despre independență financiară. Economisirea pentru achiziții majore urcă cu 11,7% față de 2023, iar pensia devine subiect recurent în familie (+10,2%). Deși doar 15 % dintre respondenți au urmat un curs de educație financiară, riscul de fraudă se înjumătățește în rândul acestora, iar două treimi își schimbă deja comportamentul: bugetează mai riguros, economisesc regulat și își constituie fonduri de urgență.

Studiul mai arată că încrederea în băncile comerciale crește la 55,3%, iar etichetarea lor ca ”riscante” coboară la 4%. Totuși, 41% dintre români încă preferă interacțiunea umană pentru decizii financiare complexe.

Reziliența financiară crește ușor, dar persistă un paradox: 59% spun că pot pune deoparte cel mult 10% din venit, iar bancarizarea este aproape universală (88,1% au cont curent). Apetitul pentru investiții rămâne într-o zonă scăzută – doar 12,3% dețin acțiuni și 8,9% criptomonede – iar lipsa capitalului și a cunoștințelor aplicate ține majoritatea departe de oportunități esențiale.

De ce vorbim despre alfabetizare financiară la Destiny Park?

Educația financiară începe devreme. Destiny Park este un „oraș magic” pentru copiii între 3 și 14 ani, bazat pe edutainment: cei mici împrumută roluri de adulți, sunt plătiți cu Magic Bani pentru „munca” lor și îi cheltuiesc pe activități distractive. Primul lor drum este la Agenția BCR din parc, unde transformă un cec în Magic Bani și descoperă, prin joc, cum funcționează economia.


Lansarea studiului în acest loc subliniază că alfabetizarea financiară trebuie să înceapă din copilărie, ca fundație pentru un viitor adult responsabil.

Despre studiu
„Raportul privind alfabetizarea financiară 2025” a fost realizat de Asociația Brașov 2050 și impact2050, în parteneriat cu BrandBerry, pe un eșantion reprezentativ de 1.244 de adulți conectați digital (marjă de eroare ±2,8%). Rezultatele reflectă tendințele comportamentale și atitudinale ale populației urbane din România în 2025.

You Might Also Like

”Taxa pe lăcomie” sau impozitul pentru ”profit excesiv”, aceeași mizerie! Și nu contribuția în sine este problema, ci etichetarea incriminatorie a băncilor. Avem un talent special, aici în România, în a rușina și sabota performanța! Spoiler Alert: Băncile au plătit în 2024 un impozit pe profit de circa 25%, față de nivelul unic de 16%

România, ținta avertismentelor UniCredit: creștere anemică, deficit record și risc de retrogradare. Cum se poate salva Europa Centrală și de Est și de ce nu funcționează rețeta și la noi

CPBR acuză lipsa de dialog și respinge noua taxă pregătită pentru bănci: „Nu putem susține o asemenea măsură”

BCR publică Raportul de Sustenabilitate pentru 2024. Peste 800.000 de români educați financiar prin Școala de Bani și aproximativ 3,4 miliarde lei finanțări verzi. Ioana Voinescu: ”Încurajăm responsabilitatea individuală, pentru că știm că sustenabilitatea nu se construiește doar prin politici, ci prin alegeri zilnice, asumate și coerente”

Raiffeisen Bank își extinde oferta de produse de economisire și lansează Depozitul Fresh Money, cu dobândă de 6,5% pe an. Andra Ion: ”Observăm că economisirea este un prim pas în planificarea financiară responsabilă și consolidarea stabilității financiare”

TAGGED: Scoala de bani, Destiny Park, BCR, economisire, banci, Banca Comerciala Romana, bani, educatie financiara, incredere, buget, Nicoleta Deliu
Gabriela Dinu 26/06/2025
Share this Article
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Email Copy Link Print
By Gabriela Dinu
Follow:
Editor al publicaţiei online www.bankingnews.ro. A participat activ nu numai în managementul şi dezvoltarea proiectului, ci a adoptat şi o implicare directă în activitatea editorială, fiind atrasă de munca redacţională. A descoperit pasiunea pentru jurnalism atunci când a făcut parte din echipa care a lansat portalul www.ghiseulbancar.ro. Așa că îşi asumă rolul de editor, alcătuind, de cele mai multe ori, materiale de analiză.
Previous Article ”Taxa pe lăcomie” sau impozitul pentru ”profit excesiv”, aceeași mizerie! Și nu contribuția în sine este problema, ci etichetarea incriminatorie a băncilor. Avem un talent special, aici în România, în a rușina și sabota performanța! Spoiler Alert: Băncile au plătit în 2024 un impozit pe profit de circa 25%, față de nivelul unic de 16%

– Publicitate –

Ad image
Ad image
Ad image
Ad image

Alte articole

”Taxa pe lăcomie” sau impozitul pentru ”profit excesiv”, aceeași mizerie! Și nu contribuția în sine este problema, ci etichetarea incriminatorie a băncilor. Avem un talent special, aici în România, în a rușina și sabota performanța! Spoiler Alert: Băncile au plătit în 2024 un impozit pe profit de circa 25%, față de nivelul unic de 16%

14 ore ago

România, ținta avertismentelor UniCredit: creștere anemică, deficit record și risc de retrogradare. Cum se poate salva Europa Centrală și de Est și de ce nu funcționează rețeta și la noi

24 de ore ago

CPBR acuză lipsa de dialog și respinge noua taxă pregătită pentru bănci: „Nu putem susține o asemenea măsură”

2 zile ago

BCR publică Raportul de Sustenabilitate pentru 2024. Peste 800.000 de români educați financiar prin Școala de Bani și aproximativ 3,4 miliarde lei finanțări verzi. Ioana Voinescu: ”Încurajăm responsabilitatea individuală, pentru că știm că sustenabilitatea nu se construiește doar prin politici, ci prin alegeri zilnice, asumate și coerente”

2 zile ago

Primul proiect online de jurnalism financiar-bancar din România.

Ne găsiți și pe

© BankingNews - Toate drepturile rezervate

  • Despre BankingNews
  • Contact
  • Publicitate
Folosim cookies pentru a va oferi o experienta cat mai placuta pe site-ul bankingnews.ro. Mai multe detalii despre politica noastra referitoare la protectia datelor cu caracter personal puteti vedea aici: GDPR - Politica de Confidentialitate Setari CookieAccepta
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Întotdeauna activate
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?