Românii caută soluții simple de economisire, depozitele la termen rămânând prima opțiune nu neapărat datorită randamentului mai mare, cât pentru siguranța pe care o prezintă, susține Roxana Rebegeanu, Director Retail Banking, Garanti Bank, în cadrul unei ample analize privind economisirea publicată în Revista BankingNews (ediția lunii iunie 2018). În prezent, segmentul de retail al instituției de credit este destul de echilibrat din punct de vedere al maturității depozitelor constituite. Totodată, se observă o evoluție ascendentă a plasamentelor pe termene mai lungi, care au crescut față de acum 2-3 ani, când preferințele erau mai mult pentru depozitele la o lună. ”Acest lucru, coroborat cu rolul important al consultanților noștri în procesul de educare financiară, ne bucură foarte mult, întrucât observăm tot mai clar cum clienții înțeleg noțiunea de economisire în mod corect”, subliniază oficialul băncii.
Din punctul de vedere al preferințelor legate de valută, clienții Garanti Bank se îndreaptă în principal către lei (47%), euro (36%) și dolari (15%). Instituția de credit a înregistrat în primul trimestru din 2018 rezultate foarte bune, economiile deținute de clienții persoane fizice majorându-se cu 6% față de aceeași perioadă a anului anterior, pilonul principal de creștere fiind reprezentat de depozitele la termen (+7,2%). ”Din ce în ce mai mulți clienți conștientizează importanța procesului de economisire, fie că își doresc realizarea unor proiecte bine definite, fie pentru a se bucura de confortul unei protecții financiare suplimentare, pentru situații neprevăzute”, menționează Roxana Rebegeanu.
Directorul Garanti Bank atrage atenția asupra faptului că lipsa disciplinei financiare îi poate face pe oameni reticenți la economisire. ”Tocmai de aceea, rolul nostru ca bancă este acela de a-i ajuta să înțeleagă beneficiile unui comportament sănătos și echilibrat, dar și să le arătăm că a economisi este o acțiune cât se poate de fezabilă, pentru orice tip de client. Este important să comunici pe înțelesul tuturor și să oferi beneficii de economisire care să corespundă nevoilor și intereselor fiecărui profil de client în parte”, apreciază Roxana Rebegeanu.
Profilul deponentului: Absolvent de studii superioare, cu venit mediu sau peste medie și vârstă cuprinsă între 45-50 de ani
Oficialul Garanti Bank a realizat și un portret al deponentului: persoane absolvente de studii superioare, care au venit mediu sau peste medie, cu o vârstă medie cuprinsă între 45-50 de ani, neexistând o diferențiere în funcție de gen. ”Observăm, însă, o tendință de scădere a a acestu profil din punct de vedere demografic, ceea ce denotă că din ce în ce mai mulți tineri conștientizează importanța economisirii, în vederea realizării proiectelor la care visează. În plus și tehnologia are, la rândul său, un cuvânt de spus, cei mai mulți tineri fiind atrași de posibilitatea gestionării online a economiilor”, subliniază bancherul.
În opinia sa, tendința de majorare a inflației nu a generat scăderea apetitului românilor pentru economisire. ”Din contră, românii devin din ce în ce mai conștienți de importanța procesului de economisire: fie țintesc achiziții specifice, fie își doresc realizarea anumitor proiecte, fie pur și simplu simt nevoia să pună bani deoparte pentru situații neprevăzute. Noi ne-am ajustat dobânzile pentru depozitele la termen, tocmai pentru a încuraja astfel de nevoi, având o ofertă de top în piață”, spune Roxana Rebegeanu.
47% dintre depozitele Garanti Bank sunt deschise online
Românii sunt tot mai deschiși către tehnologie, existând o pondere importantă de clienți care preferă să lucreze cu banca prin intermediului serviciilor de internet banking. Oficialul Garanti Bank evidențiază că nevoile clienților sunt diferite, existând o anumită categorie de consumatori care au nevoie de consultanță specifică și preferă să interacționeze în acest sens cu un reprezentant al băncii. ”Aproximativ 53% din depozitele noastre se deschid în sucursală, restul fiind deschise prin Garanti Online, serviciul nostru de Internet Banking. Garanti Bank investește constant în canalele digitale, pentru a le permite clienților acces facil și un bun control asupra tuturor produselor deținute. Chiar în luna aprilie a acestui an a fost lansată noua interfață a platformei Garanti Online, cu un design prietenos și intuitiv, optimizat pentru a funcționa corespunzător și pe telefoane mobile sau tablete”, punctează Roxana Rebegeanu.
Clienții Garanti Bank optează cel mai adesea pentru depozite la termen standard, acestea oferind cel mai bun randament. Depozitele cu maturități mai mari – de 6 luni sau 1 an – oferă cele mai bune dobânzi, existând chiar o tendință de migrare în portofoliu către aceste maturități.
”Pentru clienții care își doresc mai multă flexibilitate în gestionarea fondurilor, varianta unui cont de economii este adesea luată în calcul. Cu un cont de economii, se pot efectua depuneri și retrageri oricând, fără a aștepta un termen de scadență și fără a pierde dobânda oferită de bancă. Comportamentul constant de economisire este, de altfel, foarte bine acoperit și bonificat de către acest produs, iar contul de economii Bonus Economus al Garanti Bank este cu adevărat avantajos, oferind un bonus de dobândă suplimentar”, precizează bancherul.
O paralelă între comportamentul românilor de dinainte de criza financiară și cel din prezent aduce în prim plan ideea că deponenții sunt mult mai informați acum față de anii trecuți. ”Vorbim în prezent despre clienți care sunt atenți la dobânzi, comisioane, costuri de retragere etc., care urmăresc în permanență să obțină un câștig la final, care sunt interesați de siguranța banilor lor și se informează cu privire la situația financiară a băncii cu care lucrează. Faptul că în spatele Garanti Bank România se află una dintre cele mai importante grupuri financiare globale – BBVA (Banco Bilbao Vizcaya Argentaria) – este un argument pentru clienții care ne aleg”, susține Roxana Rebegeanu.
Atenția Garanti Bank este îndreptată, în prezent, către reducerea documentației și simplificarea procesului de achiziționare a produselor clasice de economisire. Totodată, banca are în vedere ajustări menite să maximizeze satisfacția clienților cu privire la predictibilitatea câștigului final și optimizarea acestuia.