Au trecut deja trei zile de la publicarea în Monitorul Oficial a normelor de aplicare a OUG 37/2020, care prevede amânarea ratelor la credite pentru o perioadă de până la 9 luni pentru toți clienții afectați direct sau indirect de pandemia de coronavirus. Mulți debitori se întreabă cum pot realiza efectiv solicitările către instituțiile de credit, neștiind care sunt pașii de urmat în acest sens. Paginile oficiale de Facebook ale băncilor abundă în această perioadă de întrebări venite din partea românilor care se află în situațiile stipulate de Guvern și vor să ceară amânarea ratelor la credite.
Publicația online www.BankingNews.ro a analizat site-urile celor mai mari zece bănci din România pentru a identifica informațiile utile pe care finanțatorii le pun la dispoziția debitorilor care vor să apeleze la facilitățile prevăzute în OUG 37 și modalitățile de transmitere a solicitărilor. În acest sens, există deja instituții de credit care au dezvoltat formulare de înscriere online a cererilor, cum este exemplul BCR (AICI), BRD (AICI) și Alpha Bank (AICI). Alte instituții de credit, cum sunt Raiffeisen Bank sau CEC Bank, menționează adrese de e-mail și linii telefonice disponibile special pentru a asigura interacțiunea cu persoanele dornice să-și amâne ratele scadente.
Sunt însă și bănci prinse pe picior greșit de noile reglementări, un exemplu în acest sens fiind cazul OTP Bank, unde setul de întrebări și răspunsuri pentru cele mai frecvente teme conexe cu subiectul prevenției pandemiei de COVID-19 cuprinde și întrebarea ”Pot să beneficiez de suspendarea ratelor până la 9 luni conform OUG nr. 37/2020?”. Răspunsul este însă dezamăgitor dacă avem în vedere că s-au scurs deja trei zile de la publicarea normelor de aplicare în Monitorul Oficial: ”Până la publicarea normelor de aplicare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 37/2020 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori, rămân în vigoare soluțiile de amânare a ratelor anunțate de OTP Bank. De îndată ce procedurile sunt definitivate, vom actualiza informațiile inclusiv în această secțiune de website”.
Nici în cazul Garanti Bank, UniCredit Bank, ING Bank sau Banca Transilvania nu există deocamdată informații despre punerea în aplicare a ordonanței guvernamentale, fiind însă disponibile detaliile necesare pentru a cere amânarea ratelor la credite conform soluțiilor dezvoltate de instituțiile de credit până la apariția OUG 37/2020.
Interesant este că, în continuare, unele instituții de credit au menținut pe lângă modalitatea propusă de OUG 37 și soluțiile proprii de amânare a ratelor, care se întind până la o perioadă de 3 luni în funcție de bancă, dând posibilitatea clienților de a alege care dintre variante se potrivește mai bine situației personale.
Un exemplu în acest sens este BCR, care a menținut în atenția clienților săi și soluția proprie de amânare a ratelor pentru creditele de nevoi, renunțând în schimb la cea pentru împrumuturile ipotecare pentru care debitorii își pot amâna ratele numai în baza OUG 37. „Îți prezentăm varianta prevăzută de OUG nr.37/2020 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori (“OUG 37”) care îți permite să optezi pentru o perioadă de suspendare între 1 și 9 luni. Pentru creditul Divers BCR, pe langa optiunea oferita de OUG 37, îți oferim și varianta BCR de amânare la plată a ratelor cu 3 luni, cu prelungirea duratei creditului cu 3 luni și eșalonarea sumelor datorate pe restul perioadei de creditare. În cazul acestei soluții, dobânda pentru perioada amânării la plată se calculează conform contractului de credit și se împarte pe restul duratei creditului, fără a fi capitalizată”, se arată în mesajul postat alături de formularul de transmitere online a solicitărilor. Totodată, BCR oferă și un exemplu de calcul pentru amânarea ratelor la un credit ipotecar, în conformitate cu prevederile ordonanței guvernamentale.
Și la Alpha Bank debitorii au posibilitatea de a alege între prevederile OUG 37 sau soluțiile promovate de bancă pentru amânarea ratelor. ”Soluția suspendării obligațiilor de plată a ratelor scadente aferente facilităților de credit se realizează în condițiile Ordonanței de Urgență 37/30.03.2020 și Normelor Metodologice emise în aplicarea acesteia, pentru o perioadă de timp ce nu poate depăși data de 31.12.2020, cu prelungirea corespunzătoare a duratei creditului și acumularea dobânzilor stabilite contractual, pe perioada de amânare a obligațiilor de plată. Totodată, îți putem oferi soluții de restructurare individualizate, în afara cadrului prevăzut de Ordonanța de Urgență 37/2020, care pot implica prelungirea perioadei de creditare, reducerea ratei lunare de plată pe o perioada de timp etc”, se stipulează în anunțul Alpha Bank postat alături de formularul de preluare a cererilor de amânare a ratelor la credite.
Totuși există bănci, cum este cazul BRD, care-și anunță clienții că ”începând din 31 martie, odată cu publicarea OUG 37/2020 (ordonanța de urgență privind amânarea ratelor), ne aliniem la prevederile acesteia, iar soluția propusă de noi nu mai este disponibilă”. Instituția de credit a dezvoltat deja un formular de preluare online a solicitărilor de amânare a ratelor pentru credite conform reglementărilor OUG 37.
Clienții Raiffeisen Bank, persoane fizice cu credite în derulare, care îndeplinesc condițiile prevăzute în normele de aplicare ale OUG 37/2020, au posibilitatea de a trimite către banca solicitarea de a beneficia de suspendarea la plata ratelor pentru o perioadă de până la 9 luni, prin următoarele modalități: apel telefonic la *2000, poștă sau email, la adresele prevăzute în contractele de credit, email dedicat la suspendarerateOUG37@raiffeisen.ro sau depunerea direct în agenții.
Pentru a înregistra o cerere la CEC Bank pentru amânarea ratelor conform OUG 37/2020, clienții trebuie să trimită solicitări la telefon 031.423.2020 sau email alaturidetine@cec.ro. Debitorii trebuie să se asigure ca furnizează următoarele informații: Nume si prenume, CNP, Agentia prin care a contractat creditul, Tipul creditul (ex.: credit imobiliar, credit ipotecar sau credit de consum), Adresa fizică de corespondență (pentru a te putea notifica cu privire la modificări), Adresa de email, Număr de telefon (fix sau mobil), Numărul de rate pe care le dorești amânate (1-9 rate lunare).
Banca Românească a creat o adresă de email la care clienții pot începe să transmită solicitările de amânare a ratelor la credite. Instituția de credit a modificat mesajul inițial cu următorul îndemn: ”Vă rugăm să ne contactați la adresa de email suspendareplati@brom.ro pentru preluarea solicitărilor de suspendare a ratelor conform OUG nr. 37/2020. Vă asigurăm că Banca Românească va primi și analiza toate solicitările, în acord cu prevederile legale”.