Băncile din România duc o luptă dramatică împotriva cash-ului prin diverse soluții și proiecte de promovare a plăților cu cardul, principalul obiectiv al tuturor operatorilor din industria de profil fiind reprezentat de impunea cardului în mentalul colectiv ca mijloc de plată la cumpărături.
”În România există o evoluție pozitivă a plăților cu cardul. Întrebarea este cât de repede vom crește, cât de repede vom putea ajunge cash-ul din urmă, pentru că bătălia cu acesta este una dramatică, pentru că trebuie să recunoaștem că în țara noastră cash-ul este regele”, a declarat Vasile Tănasă, Director Adjunct Produse și Segmente Retail Banca Românească Membră a Grupului National Bank of Greece, în cadrul celei de-a treia ediții a conferinței ”EU plătesc cu cardul”, organizată de publicația online www.BankingNews.ro.
În opinia sa, bătălia cu cash-ul este una dramatică pentru că românii iubesc în continuare cash-ul, comportamentul lor este orientat către numerar. ”Să nu uităm momentele în care, în mediul urban, aproape toată lumea mergea în ziua de salariu la bancomat să retragă banii care îi intraseră în cont. 2015 este primul an în care suma tranzacțiilor de plată cu cardul a depășit-o pe cea a tranzacțiilor de retragere de numerar. Trendul s-a menținut și în 2016, ceea ce ne face optimiști pentru viitor. Însă dacă ne uităm la valoarea tranzacțiilor, vom observa că suntem încă foarte departe”, a subliniat oficialul Banca Românească Membră a Grupului National Bank of Greece.
În acest sens, Vasile Tănasă este de părere că băncile trebuie să-și continue eforturile de a investi în tehnologie și de a penetra mai multe zone, cum este cea rurală, și anumite segmente de clienți. ”Este clar că astăzi băncile concurează pe aceiași clienți, aceste carduri sunt emise cu preponderență pentru locuitorii din zona urbană, unde avem o penetrare de 95%. Tocmai de aceea, este clar că instituțiile de credit o să înceapă să se călce pe picioare, dacă nu își vor îndrepta atenția și către zona rurală”, a menționat domnia sa.
”Consider că, în 2017, băncile vom continua să investească mult în tehnologie și trebuie s-o facă pentru că altfel lupta cu cash-ul poate fi pierdută. Nu uitați că în economie numerarul a ajuns la un maxim istoric, iar prin tehnologie băncile pot schimba radical experiența consumatorului atunci când efectuează plăți”, a mai precizat Directorul Adjunct Produse și Segmente Retail Banca Românească Membră a Grupului National Bank of Greece.
Printre schimbările așteptate se numără eliminarea costului cu retragerea de numerar de la bancomat, în orice situație, sau plata în rate cu cardul de credit la orice POS indiferent de emitentul plasticului. Un alt aspect vizează versatilitatea plasticului, care va fi dusă în zone foarte interesante. ”De când avem tehnologia contactless se vorbește de faptul că varianta cardului-plastic va dispărea. Este posibil, pentru că el va lua de fapt altă formă, cum ar fi brățări, ceasuri, brelocuri, etc”, a evidențiat Vasile Tănasă.
2016 a fost şi este pentru Banca Românească un an de pregătire în care a lucrat pentru implementarea unor noi produse şi noi funcţionalităţi. Cu toate acestea, nu a fost ignorat business-ul, și respectiv target-urile de vânzări.
”Pe nişa cardurilor, am consemnat o creştere a portofoliului propriu în ritmul pieţei în ansamblu, adică de aproximativ 5%. Suntem acum în faza de pregătire a unor pachete de produse unde vom avea cardul de debit ca produs principal. Pe carduri de credit, am reușit să emitem în medie 900 de carduri pe lună. Suntem foarte aproape de pragul de 1.000 de unități, iar pentru 2017 vorbim despre un nivel de minimum 1.500 de carduri de credit. Acest lucru, va face ca Banca Românească să aibă o cotă de piaţă mult mai mare pe nişa cardurilor de credit decât are pe active”, a explicat reprezentantul instituției de credit.
Conferința ”EU plătesc cu cardul” este un proiect dezvoltat de publicația online www.bankingnews.ro cu susținerea Asociației Române a Băncilor şi Asociaţiei de Plăţi Electronice din România A.P.E.R.O., în calitate de Parteneri Instituţionali, Banca Românească Membră a Grupului National Bank of Greece şi Alpha Bank – Parteneri Principali şi Banca Transilvania – Partener, cărora le mulțumim, pe această cale, pentru implicare.