Alexandru Stoinea este manager si antreprenor Autohut.ro, si-a inceput business-ul acum 2 ani (impreuna cu partenerii lui, Razvan Chis si Mihai Mitru), si in tot acest timp a invatat despre ce inseamna piata de e-commerce, a urmarit cum s-a modificat portretul cumparatorului online, pe aceasta nisa, si a folosit aceste informatii pentru a-si aduce afacerea in top 5 jucatori de pe piata de piese auto online din Romania.
Antreprenorul surprinde cateva sfaturi din experienta sa pentru cei care au de gand sa isi lanseze un start-up care sa se adreseze cumparatorului online.
In primul rand, spune managerul, una dintre greselile frecvente pe care le fac antreprenorii in e-commerce aflati la inceput de drum in acest business, este lipsa unui plan de business.
Alexandru Stoinea vine in sprijinul antreprenorilor aflati la inceput de drum in e-commerce si ofera cateva sfaturi, explicand cu ce s-a confruntat el impreuna cu cei doi parteneri ai sai, la lansarea Autohut.ro, acum 2 ani, si cum s-au adaptat la piata si la client:
* Inainte de a incepe dezvoltarea site-ului tau, este foarte important sa cunosti piata pe care vrei sa te lansezi, sa urmaresti o perioada competitia, sa vezi ce poti sa aduci in plus fata de aceasta si sa calculezi ce inseamna din punct de vedere costuri acest plus.
“Unul dintre punctele noastre de diferentiere fata de competitie este si faptul ca suntem si singurul magazin online de piese auto care ofera plata online cu cardul.”, spune Stoinea.
* Un alt pas important in dezvoltarea planului de business este stabilirea furnizorilor cu care vei lucra. Este imperios necesar sa incepi construirea unei relatii cu acestia.
* Dupa ce exista o imagine completa despre competitie si despre furnizori, poti sa adaugi la plan date despre cifra de afaceri, profitabilitate, costuri fixe, taxe la stat s.a.
* Este nevoie de o stare de alerta continua cu privire la consumatorul tau. In functie de cererile acestuia sau de cum se modifica portretul clientului tau, tu trebuie sa fii pregatit sa faci schimbari, pentru a-i fi de folos.
“Un exemplu: la inceputul anului trecut am primit de la clientii nostri multe cereri legate de plata in rate, asa ca am decis sa implementam plata in rate online si la showroom. Acum pe Autohut.ro se achita in rate fara dobanda, prin Card Avantaj si Star BT, urmand ca pana la sfarsitul anului sa mai avem cel putin un sistem de plata in rate fara dobanda. In acest moment suntem singurul si primul magazin online de piese auto care oferta acest serviciu.”, spune Alexandru Stoinea, antreprenor Autohut. 83% din cumparatorii Autohut.ro sunt barbati si mai mult de jumatate din acestia au varste cuprinse intre 25 si 34 de ani. Acestia sunt si cei care plaseaza comenzi online. “Am observat ca femeile si barbatii de peste 45 de ani de cele mai multe ori folosesc formularul de cerere oferta sau ne contacteaza telefonic pentru comenzi sau pentru a cere informatii suplimentare. Acest lucru se datoreaza si faptul ca nu sunt obisnuiti si confortabili cu sistemul e-commerce in acest domeniu. Ne adaptam la asta si comunicam prin alte modalitati, fiindu-le aproape.“, spune Stoinea.
* Urmareste continuu comportamentul in site al clientului tau!
“Iata cu ce ne-a ajutat pe noi asta: am descoperit ca avem probleme la cosul de cumparaturi. Am observat ca avem o rata foarte mare de renuntare in pagina de finalizare comanda. A urmat o perioada de documentare despre cosul de cumparaturi, pentru ca voiam sa optimizam aceasta pagina, pentru a usura procesul de cumparare. Am facut-o, si lucrurile s-au rezolvat, iar comenzile au inceput sa curga, fara alte dificultati.”, adauga antreprenorul.
* Asigura-te ca ca design-ul site-ului tau este responsive!
“Noi am implementat asta la jumatatea anului trecut: si asta ne-a mai propulsat cu un pas inainte. Site-ul este acum optimizat pentru utilizarea prin intermediul smartphone-urilor si al tabletelor.”, explica Stoinea.
* Ocupa-te de marketing si promovare! Google AdWords este un canal foarte important de promovare si care poate aduce rezultate imediate. Dar asta se intampla numai daca este optimizat si urmarit corect. Un alt model de promovare foarte eficient si care functioneaza este newsletter-ul, prin care urmaresti fidelizarea clientilor.
* Planul tau de business ar trebui sa contina si targetul tau personal, adauga Stoinea: “De exemplu, eu mi-am setat target ca in primii 5 ani de la deschidere sa, Autohut.ro sa fie cel mai important jucator pe piata auto online din Romania. Au trecut doi ani, si suntem in 5 jucatori pe piata auto online din Romania”.