Stiri BancareStiri Bancare
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Reading: Isarescu: Contactul direct dintre bancher si client – esential
Share
Notification Show More
Latest News
Alessio Cioni, la finalizarea fuziunii dintre Intesa Sanpaolo Bank și First Bank: ”Ne concentrăm pe a deveni o bancă simplă. Vom pune accent pe creșterea organică, consolidând prezența pe piață și urmărind creșterea cotei de piață”
Interviuri Stiri de top
În primele 9 luni, BCR a înregistrat un profit net de 2.467 milioane de lei, în creștere cu 11,2%. Sergiu Manea: Investim în educație și în tineri, pentru că avem o responsabilitate
Stiri de top
„Generația mea era scoasă din cameră când se vorbea despre bani”. Sergiu Manea, BCR, explică rolul platformei LifeLab: „Vrem să demitizăm discuția despre bani”
Stiri de top
„După 6 ani, astăzi este ultima mea zi ca CEO la First Bank”. Ce mesaj transmite Henk Paardekooper colegilor și ce planuri are pentru viitor
Stiri de top
Raiffeisen Bank și-a majorat activele cu 10% și a obținut un profit de 1,36 miliarde de lei. Zdenek Romanek: ”Am continuat să facem un mix între cele mai noi tehnologii, inclusiv inteligența artificială, și expertiza echipelor noastre pentru a sprijini fiecare client în construirea unui viitor financiar mai puternic”
Stiri de top
Aa
Stiri BancareStiri Bancare
Aa
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Follow US
© BankingNews - Toate drepturile rezervate
Stiri Bancare > Blog > Stiri pe scurt > Isarescu: Contactul direct dintre bancher si client – esential
Stiri pe scurt

Isarescu: Contactul direct dintre bancher si client – esential

bankingnews.ro
Last updated: 30/04/2013 15:46
bankingnews.ro 13 ani ago
Share
SHARE

Contactul direct dintre banca si client era esential la sfarsitul secolului XIX pentru decizia de creditare, tehnologia moderna din prezent care intermediaza relatia dintre client si bancher, ca o „decuplare”, putand fi una dintre cauzele crizei financiare actuale, considera guvernatorul BNR.

„Un principiu fundamental si pentru acea vreme, dar si pentru perioada de astazi, in noile conditii, era sa existe posibilitatea unei relatii directe cu clientii. Pe atunci nu era comunicarea electronica, nu era Facebook, trebuia sa-l vezi pe nenea acela. De aici si reticenta ideii ca se poate face electronic banking, adica pana cand nu te uiti in ochii clientului nu poti sa iei o decizie sa dai un credit, mare discutie si in prezent. Se spune ca una dintre cauzele crizei financiare actuale este aceasta decuplare, intre client si bancher au aparut o sumedenie de forme intermediere, toate mijlocite de tehnologia moderna care nu asigura acea alchimie pe care o ai atunci cand il privesti in ochi pe clientul tau si-i acorzi sau nu creditul. Si apar tot felul de indicatori, supraindicatori, solvabilitati, profitabilitati, lichiditati cu care-i innebunesti (pe clienti – n.r.), de multe ori activitatea bancara este complexa. Pana la urma, contactul direct cu clientul era esential, in bankingul de la sfarsitul acelui secol trebuia sa te vezi ochi in ochi cu clientul”, a afirmat, marti, guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, la o dezbatere cu ocazia lansarii cartii „Palatele Bancii Nationale a Romaniei Volumul I: Palatul vechi”.

El a mentionat ca aceasta comunicare era un fel de transparenta prin expunere, iar supravegherea clientilor se realiza vizual, negustorii cu pravalii pe Strada Lipscani, unde a fost construit palatul vechi al bancii centrale, fiind urmariti de la balcoanele palatului.

„Supravegherea era de fapt supraveghere vizuala, de aceea in jurul bancii centrale erau celelalte banci comerciale si se iesea la balcon – «Bai, ia vezi ce face Xulescu, si-a inchis pravalia sau nu?» Ca daca si-a inchis pravalia era supravegheat cand iese in fata pravaliei daca este vesel sau trist. Erau formele acestea palpabile de supraveghere. Pana si-n interiorul bancii – negustorii veneau sa sconteze – erau supravegheati de la balcoane (acum sunt inchise, ca se face curent, dar atunci erau deschise) de cei care inregistrau – cum se numeste in prezent back office – contopistii stateau sus si din cand in cand se uitau pe balcon sa vada cum se comportau comerciantii care solicitau credite. Relatia directa cu clientul, in conditiile in care banca era prima banca de emisiune – era banca comerciala, dadea credite economiei – era extrem de importanta, iar cladirea bancii era, din acest punct de vedere, adecvata negotului cu bani din secolul al XIX-lea”, a povestit Isarescu.

Guvernatorul BNR a explicat ca sediul bancii trebuia plasat in apropierea sursei de capital, respectiv pe Strada Lipscani, unde erau negustorii, care aveau nevoie de capital circulant.

„Veneau, primeau stampila pe spinare ca sunt onorabili, ca altfel nu intrau la scont, si intrau prin urmare, scontau si plecau cu bani, cu capitalul circulant necesar”, spune seful bancii centrale.

El a inventariat trei cerinte necesare pentru un negustor care apela la banca, respectiv sa fie inregistrat la Registrul Comertului, sa nu fie inscris in „inchisoarea datornicilor” (un fel de Biroul de Credit in prezent) si sa-si fi platit la timp datoriile.

„Registrul Comertului era extrem de sever, nu se putea inregistra oricine, in plus negustorul trebuia sa nu fi trecut pe la«inchisoarea datornicilor». Nu-ti plateai o datorie, acolo ajungeai, nu ca in prezent , o iei, o scalzi, o plimbi, duci banii prin alte tari, prin paradisuri fiscale”, a spus Isarescu.

Guvernatorul BNR a mai aratat ca, daca nu se platea o rata la termen, clientul era vizitat de reprezentantul bancii, care-i lua si mobila din casa si-l dadea afara cu copii cu tot, sistemul fiind foarte dur.

„Al treilea lucru esential era ca negustorul sa-si plateasca la timp datoriile – cand se vedeau negustorii in acea sala mare, in care incapeau si 300 de persoane in banca centrala (Palatul vechi de pe strada Lipscani – n.r.), pai se mai si ciondaneau intre ei «Maestre, onorabile, nu prea esti onorabil, nu mi-ai platit ultima trata» (cambie care, in virtutea unei clauze speciale, se cedeaza spre incasare altei persoane decat creditorul; polita – n.r.)”. Se ducea vorba din gura-n gura si nu-l mai lasau sa sconteze, deci zvonurile lucrau destul de puternic si atunci”, a adaugat seful BNR.

In holul mare de marmura al palatului bancii centrale se realiza negotul cu hartii, existand 12 ghisee, iar 80% din activitatea bancara – de creditare, supraveghere si raportare – era concentrata acolo.

Volumul lansat marti este dedicat istoriei Palatului Vechi din Strada Lipscani, cel care a gazduit mai mult de 80 de ani functionarea Bancii Nationale a Romaniei.

„S-a cumparat terenul, la vremea aceea era un han care in momentul respectiv era relativ in paragina, hanul serban Voda. Ca orice han avea o curte interioara si cam toata suprafata hanului este suprafata Palatului Vechi, dar ca inaltime abia daca se ridica la jumatatea parterului. Era un han oriental modest si darapanat. Ce era impunator la acel han erau pivnitele, in stil bizantin, o parte dintre ele au fost salvate, cele care au ramas in Strada Lipscani. (…) Banca era destinata, in principal, stimularii comertului, prima forma de capital”, a mai povestit guvernatorul BNR.

You Might Also Like

În primele 9 luni, BCR a înregistrat un profit net de 2.467 milioane de lei, în creștere cu 11,2%. Sergiu Manea: Investim în educație și în tineri, pentru că avem o responsabilitate

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: Considerente teoretice și empirice privind procesul de convergență și evoluția cursului real de schimb din perspectiva efectului Balassa-Samuelson

Goodbye, First Bank! Ciao, Intesa! Noile platforme devin active din 3 noiembrie. Tot ce trebuie să știi după fuziune

10 metode și canale bancare de fraudă. Ce reclamă consumatorii în cererile adresate CSALB? Există soluții? Alexandru Păunescu: Consumatorii nu trebuie să-și expună toate economiile pe contul cu care fac tranzacții

Premieră. UniCredit Bank lansează prima ofertă comercială dedicată companiilor sustenabile din România

TAGGED: Isarescu, bancii, creditul, credit, BNR, banca, client
bankingnews.ro 30/04/2013
Share this Article
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Email Copy Link Print
By bankingnews.ro
Follow:
Publicatia online www.bankingnews.ro este cea mai completa sursa de informatii financiar-bancare, fiind structurata pe doua componente distincte, ambele avand acelasi rol: informarea exacta a publicului larg cu privire la produsele si serviciile financiar-bancare disponibile pe piata romaneasca de profil.
Previous Article Bank Leumi si-a deschis sucursala in Afi Park
Next Article Bank Leumi Romania deschide o sucursala in Cotroceni
- Publicitate -
Ad image
- Publicitate -
Ad image
Ad image
Ad image
Ad image

Alte articole

În primele 9 luni, BCR a înregistrat un profit net de 2.467 milioane de lei, în creștere cu 11,2%. Sergiu Manea: Investim în educație și în tineri, pentru că avem o responsabilitate

o zi ago

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: Considerente teoretice și empirice privind procesul de convergență și evoluția cursului real de schimb din perspectiva efectului Balassa-Samuelson

2 zile ago

Goodbye, First Bank! Ciao, Intesa! Noile platforme devin active din 3 noiembrie. Tot ce trebuie să știi după fuziune

2 zile ago

10 metode și canale bancare de fraudă. Ce reclamă consumatorii în cererile adresate CSALB? Există soluții? Alexandru Păunescu: Consumatorii nu trebuie să-și expună toate economiile pe contul cu care fac tranzacții

3 zile ago

Primul proiect online de jurnalism financiar-bancar din România.

Ne găsiți și pe

© BankingNews - Toate drepturile rezervate

  • Despre BankingNews
  • Contact
  • Publicitate
Folosim cookies pentru a va oferi o experienta cat mai placuta pe site-ul bankingnews.ro. Mai multe detalii despre politica noastra referitoare la protectia datelor cu caracter personal puteti vedea aici: GDPR - Politica de Confidentialitate Setari CookieAccepta
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Întotdeauna activate
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?