Luna noiembrie a debutat cu o veste proasta pentru banci: Ordinul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, care stipuleaza noi cerinte de afisare ale comisioanelor si a altor operatiuni la ATM‐uri, a fost publicat in Monitorul Oficial ieri, 3 noiembrie 2014, urmand sa intre in vigoare la inceputul lunii martie 2015. In fapt, decizia ANPC de a grabi legiferarea noilor prevederi a luat prin surprindere comunitatea bancare, in conditiile in care anterior a avut loc o intalnire intre bancheri si reprezentantii Autoritatii la care au fost discutate pe larg implicatiile implementarii noilor cerinte.
Legea dispune ca institutiile de plata care presteaza servicii de acceptare la plata prin intermediul cardurilor de debit si al cardurilor de credit emise in Romania, la terminalele ATM aflate pe teritoriul tarii noastre, au obligatia de a informa consumatorii asupra tuturor comisioanelor, tarifelor, spezelor si oricaror altor tipuri de costuri pe care trebuie sa le suporte consumatorul in legatura cu operatiunile derulate la ATM, in ordinea efectuarii acestora.
”Pe ecranul video al terminalelor ATM vor fi inscrise toate informatiile legate de costurile fiecarei operatiuni efectuate de eliberare numerar, transfer intre conturi, plata facturi sau oricare alt serviciu solicitat in mod expres de consumator prin intermediul ATM, inainte de momentul efectuarii acestuia. Consumatorul va avea posibilitatea, daca tranzactia nu ii este oferita in mod gratuit, sa renunte la efectuarea acesteia, prin apasarea unui buton de anulare a respectivei operatiuni. Pentru cardurile de debit sau de credit emise de prestatorii de servicii care le accepta la plata la ATM proprii, costurile operatiunilor se vor afisa in procent pentru fiecare operatiune de plata si, dupa caz, se va afisa si suma minima de plata. Pentru cardurile de debit sau de credit emise de alti prestatori de servicii de plata decat cei carora le apartin ATM-urile, se va afisa urmatoarea avertizare: Atentie! – Tranzactia dumneavoastra va fi comisionata conform conditiilor din contractul incheiat cu emitentul cardului.”, se arata in Ordinul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
Pe de alta parte, noile reglementari obliga operatorii economici prestatori de servicii financiare de plata prin intermediul cardurilor de debit si al cardurilor de credit la terminalele ATM sa informeze consumatorii in cazul blocarii/retinerii cardului de debit/credit la terminalul ATM propriu, prin semnal video de avertizare pe ecranul terminalului. Bancile trebuie sa afiseze pe ecranul bancomatului modalitatea in care consumatorul poate reintra in posesia cardului blocat/retinut, precum si pasii pe care trebuie sa ii urmeze si numarul de telefon pe care consumatorul trebuie sa il apeleze in cazul in care cardul a fost blocat/retinut, precum si intervalul orar in care consumatorul poate efectua acest apel.
CPBR: Nu au fost luate in calcul solicitarile bancilor
Decizia ANPC de a grabi publicarea Ordinului in Monitorul Oficial nu a ramas fara ecou in randul bancherilor. Consiliul Patronatelor Bancare din Romania a luat pozitie, prin vocea lui Bogdan Preda, Director Executiv Relatii Publice si Institutionale, care ne-a declarat urmatoarele:
„ANPC sustine ca acest Ordin vine in intampinarea nevoilor consumatorilor. In acest sens ar fi interesant de aflat care sunt interpretarile date de catre consumatori inclusiv prin diferitele asociatii care ii reprezinta, formularilor din acest ordin si daca aceste interpretari sunt identice.
In acest moment bancile membre ale CPBR incearca sa desluseasca, cu cat mai multa exactitate, cum ar trebui interpretat acest Ordin. Mentionez acest lucru deoarece la ultima intalnire cu reprezentantii ANPC, atat CPBR cat si ARB au insistat – iar ANPC a luat in consideratie punctul nostru de vedere – ca afisarea comisioanelor in cazul ATM-urilor bancilor acceptatoare sa se refere la comsioanele standard, fiind practic imposibila afisarea comisioanelor exacte (in procente sau altfel) inclusiv pentru clientii ce beneficiaza de oferte personalizate (diferite de standard) mai ales intr-un timp atat de scurt. Or, observam ca Ordinul ANPC in varianta publicata in Monitorul Oficial nu mentioneaza daca Ordinul se refera de fapt la comisioanele standard.
In plus, atat CPBR cat si ARB au cerut un termen de aplicare de 6 (sase) luni de la publicarea in Monitorul Oficial, pentru o implementare cat mai judicioasa si cu costuri minime la clientii finali. CPBR, ale carui banci membre detin impreuna peste jumatate din numarul total de ATM-uri din Romania, a cerut chiar ca acest termen sa fie nu mai devreme de luna iunie 2015. Constatam insa cu surprindere si dezamagire ca ANPC nu a tinut cont de acest termen de implementare necesar, in ciuda motivatiilor reale si obiective puse la dispozitie nu numai de catre reprezentatii bancilor ci si de cei ai Mastercad si Visa, stipuland doar 4 (patru) luni pana la intrarea in vigoare, adica la inceputul lunii martie 2015.
Bancile membre ale CPBR se afla in acest moment in procesul evaluarii consecintelor acestui Ordin si a posibilitatii reale de implementare al acestuia in termenul prevazut, functie de dimensiunile si arhitecturii retelelor fiecareia dintre ele. Mentionam ca intre data ultimei consultari din 21 octombrie cu ANPC si momentul publicarii Ordinului in Monitorul Oficial, nu a mai existat nicio informare din partea ANPC catre banci.”