Sistemul bancar trebuie să conștientize că piața liberă merge spre bunăstarea individului, iar băncile trebuie să transmită mesajul că nu sunt „doar finanțatorii României ci și un project manager care poate tinde către această bunăstare.
Ca să ajungem indicatorii europeni din urmă trebuie să avem un proiect structurat în care să fie implicați cât mai mulți actori din economie”, a spus Florin Dănescu, președinte executiv ARB, în cadrul Forumului Pieței Financiare organizat de Asociația Română a Băncilor, astăzi.
„Incluziunea financiară din România este acum la 60% și avem mult de lucru până la 90%. Sper ca în 2020 să fie la 70%”, a mai spus Dănescu.
„Nu e suficient ca un singur actor să aibă un plan, industria bancară a avut un plan, dar și celelalte sectoare trebuie să se dezvolte. Trebuie dezvoltată baza celor care pot să se dezvolte prin credit prin proiecte public-private și IMM-uri”, consideră președintele ARB.
Referindu-se la creșterea gradului de intermediere financiară, Omer Tetik președintele Băncii Transilvania a atras atenția că, din perspectiva bancherilor, „ creșterea este un argument, dar ceea ce contează la final este să asigurăm profitabilitatea”.
Un motor al creșterii intermedierii ar fi și un grad sporit de digitalizare. Michal Szczurek, CEO al ING Bank, a menționat că creșterea gradului de intermediere nu prespune nici măcar prezența fizică a băncilor în zona mai puțin bancarizată.
„Nu avem nevoie de ATM și sucursale, ci tehnologia poate furniza toate aceste servicii. Pe alte piețe plata se face doar prin scanarea codului de bare, dar pentru a implementa acest lucru avem nevoie de schimbarea legislației”, a spus acesta.
Însă, a atras atenția Radu Ghețea, președintele CEC Bank, digitalizarea este o oportunitate dar și o provocare pentru mediul bancar, deoarece „digitalizarea va aduce cu ea probleme mai complexe cum ar fi recalificarea oamenilor și chiar reducerea personalului”.
Pe de altă parte, Francois Bloch, CEO BRD, prezent de asemenea la eveniment, a spus că digitalizarea presupune un efort imens din partea băncilor, deoarece „nu este vorba doar de interfața cu clientul. Este la fel de important să privim digitalizarea din interiorul băncii. Trebuie să continuăm trainuirea staff-ului”. În opinia sa, România are încă prea multe bănci. „Cred că ar fi necesar 12 bănci principale și altele mai mici, nișate”.