În 2023, negocierile intermediate prin Centrul de soluționare amiabilă a litigiilor bancare (CSALB) între consumatori și bănci/IFN-uri a atins un număr record, potrivit datelor prezentate de Alexandru Păunescu, membru în colegiul director al CSALB și directorul Juridic al BNR. Astfel, au fost rezolvate 758 de dosare de conciliere, în creștere de la 658 în 2022, iar alte 555 de dosare au fost direct negociate între părți.
„Numărul de cereri este direct proporțional cu cota de piață a băncilor”, spune Păunescu.
Potrivit oficialului, numărul actual de cereri adresate centrului are o creștere progresivă, iar cifrele nu sunt alarmante. „Nu vedem o creștere fulminantă a numărului de dosare, ci una progresiva, organică, bazata pe accesul la informație cu privire la existenta CSALB. Nu este alarmant că avem un număr de dosare mai mare decat ce se întâmpla în anii anteriori”, a concluzionat Alexandru Păunescu, reprezentantul BNR la CSALB.
Păunescu: Avem relații foarte bune și relații bune cu băncile
În cadrul conferinței, Alexandru Păunescu, a făcut o scurtă istorie a celor 8 ani de CSALB, a punctat evoluția relațiilor dintre bănci și Centru și ce se intâmplă astăzi.
„Avem o relaţie foarte bună cu BCR și BRD, iar cu legăturile foarte bune m-aş opri aici. Avem o relaţie bună cu Raiffeisen, cu Banca Transilvania, dar putea fi mai bună”, a subliniat reprezentantul BNR în cadrul Centrului.
Potrivit oficialului, există întâlniri cu toate băncile, nu mai există refuzuri de intrare în negociere, dar unele bănci ar putea să fie mai prezente în cadrul CSALB.
Ce spune Alexandru Păunescu despre relația CSALB cu băncile
De asemenea, Alexandru Păunescu, spune că în viitor Centrul iși dorește ca judecătorii să recomande părților implicate intr-un prces o înțelegere în afara instanțelor de judecată.
Iată și explicația oficialului.
„Noi încercăm să declanşăm organizarea unei serii de evenimente cu ajutorul magistraţilor, şi vorbesc aici de judecători, care să aducă la cunoştinţa consumatorilor, atunci când ajung în instanţă, şi vor să recurgă la această metodă de soluţionare clasică, faptul că există această procedură de soluţionare alternativă…Evident că este şi în favoarea acestora, a judecătorilor. Reducerea numărului de litigii din instanţă înseamnă degrevarea instanţelor cu numărul respectiv de dosare. Deci dacă vreţi putem să punem şi problema aşa: instanţele au fost degrevate de 502 dosare în ultimii ani. Consumatorii nu ştiu de existenţa Centrului de Soluţionare Alternativă. Informaţia venită din partea unui magistrat nu face decât să crească încrederea consumatorului că această variantă este o variantă fezabilă, eficientă şi în favoarea şi a lui şi a băncii şi a judecătorului”, a explicat Alexandru Păunescu în cadrul conferinței din 6 februarie.
Potrivit CSALB, valoarea beneficiilor obţinute de consumatori în urma negocierilor din 2023 a depăşit 3,3 milioane de euro.