Chiar dacă la prima vedere piața bancară din România poate părea limitată, evoluția portofoliile de clienți ai băncilor arată totuși o efervescență competițională. Fiecare instituție de credit aleargă după creșterea continuă a numărului de consumatori, pentru că în acest fel își demonstrează forța, vizibilitatea, atractivitatea și prestigiul.
Pe de altă parte, efortul băncilor pentru consolidarea portofoliului de clienți este motivat de posibilitatea de a-și multiplica în acest fel veniturile prin vânzarea încrucișată. O bază cât mai largă de clienți poate constitui o piatră de temelie pentru succesul noilor produse și servicii lansate pe piață.
Este de la sine de înțeles că, până la urmă, evoluția numărului de clienți poate demonstra indirect calitatea serviciilor și produselor furnizate de o bancă, iar faptul că aceste portofoliul de consumatori se subțiază de la an la an poate constitui un element de îngrijorare și, de asemenea, de alarmă pentru managerul instituției de credit.
În același timp, însă, reducerea numărului de clienți poate fi și rezultatul unui proces de ”curățare” a portofoliilor istorice, prin eliminarea consumatorilor inactivi de multă vreme. Publicația BankingNews a analizat an de an evoluția numărului de clienți, cu scopul de a furniza o imagine de ansamblu asupra parcursului băncilor din perspectiva procesului de consolidare a portofoliilor de consumatori.
Comparând evoluția din ultima perioadă, 2024 s-a dovedit a fi un an special pentru 3 dintre cele mai mari bănci din România după active, respectiv Banca Transilvania, ING Bank și Raiffeisen Bank, care au reușit să atragă peste 700.000 de clienți noi. Dintre acestea, Banca Transilvania și-a consolidat portofoliul de clienți cu 400.000 de persoane în 2024, menținându-și trendul de creștere pe care l-a consemnat și în 2023, când a adăugat circa 450.000 de clienți noi.
Pe de altă parte, ING Bank a înregistrat o creștere a portofoliului de clienți cu circa 200.000 de persoane, ajunând la 1,9 milioane de consumatori, foarte aproape să depășească un prag important. Și Raiffeisen Bank s-a mișcat bine în 2024, convingând circa 100.000 de români să devină clienți, marcând un portofoliu total de 2,3 milioane de consumatori.
Analiza BankingNews s-a concentrat pe 6 dintre cele mai mari bănci locale după active, adică Banca Transilvania, BCR, CEC Bank, BRD − Groupe Société Générale, Raiffeisen Bank și ING Bank, deoarece acestea sunt singurele instituții de credit care au peste 1 milion de clienți. BCR (3 milioane) și BRD − Groupe Société Générale (peste 2 milioane) nu au înregistrat schimbări semnificative în ceea ce privește numărul de clienți, în timp ce pentru CEC Bank nu am reușit să obținem date recente, chiar dacă am solicitat aceste informații băncii de stat. La finalul anului 2023, CEC Bank număra 2,2 milioane de consumatori.