Bancile din tara noastra fac progrese in privinta adoptarii de tehnologii noi, dar numarul clientilor care le utilizeaza ramane scazut. Bancile s-au miscat incet, pana in prezent, in demersul de a oferi clientilor o experienta bancara „digitala”, potrivit unui raport al A. T. Kearney. Desi gradul de informatizare a sectorului bancar se afla intr-un proces de crestere continuu, clientii inca asteapta sa poata sa beneficieze de elemente inovatoare, precum accesul la servicii bancare oricand si de oriunde, timp de raspuns foarte scurt si consilieri bancari omniprezenti, potrivit documentului.
Bancile din tara noastra s-au descurat bine in privinta adoptarii de tehnologii noi, precum sistemele electronice de plati si mobile banking, insa numarul clientilor care sunt pregatiti sa utilizeze ramane inca destul de redus, potrivit lui Michael Weiss, partener in cadrul A. T. Kearney Romania.
Pentru ce folosesc bancile social media
„Am observat o imbunatatire a prezentei bancilor in social media in ultimii ani, ele descoperind beneficiile utilizarii acestui canal, in special pentru promovarea de produse noi sau pentru cresterea notorietatii marcii si mai putin ca un mijloc de interactiune cu clientii, pentru obtinere de reactii din partea lor, sau ca un canal de vanzare”, ne-a declarat domnia sa.
Totusi, din punct de vedere al aplicatiilor disponibile, institutiile de credit din tara noastra se situeaza in spatele altor tari din regiune, precum Turcia, unde clientii pot sa utilizeze carduri care pot fi citite fara contact, telefoane care comunica pe baza proximitatii (near field communication – NFC), portofole electronice, semnaturi digitale, chioscuri video pentru interactiunea cu un ofiter bancar sau aplicatii de social media care le permit sa aplice pentru credite, arata Michael Weiss.
„Mai mult, aceste tehnologii au fost integrate in platforme comune cu autoritatile locale, exemple in acest sens fiind servicii de e-Guvern care permit oamenilor sa faca plati cu ajutorul semnaturii digitale si acceptarea achitarii contravalorii transportului in comun prin tehnologie NFC”, explica reprezentantul A. T. Kearney.
Consultantul considera ca sectorul bancar autohton se afla inca in faza de explorare, din punct de vedere al digitalizarii, ca urmare a existentei unei retele de agentii supraextinse, care ofera servicii specifice bancilor universale, fara sa tina cont de dimensiunea si actionariatul fiecarei institutii de credit. De asemenea, relatia cu clienti persoane fizice si intreprinderi mici si mijlocii (IMM) este impovaratoare din punct de vedere administrativ, presupunand un numar mare de stampile si semnaturi fizice, cerute nu atat de autoritatile de reglementare, cat de lobby-ul in favoarea mentinerii accentului pe retele extinse, potrivit domniilor lor.
Segmentul companiilor mari si al IMM-urilor este supra-bancarizat, in conditiile in care institutiile de credit depun eforturi pentru rezolvarea problemei imprumuturilor neperformante, in timp ce firmele mici sunt sub-bancarizate, din cauza ca bancilor le este dificil sa identifice clientii potriviti pentru care sa lucreze, precizeaza sursele citate.