Cum în perioada 8-18 noiembrie majoritatea comercianților au desfășurat promoții și reduceri de Black Friday, numărul tranzacțiilor online cu cardul a înregistrat o creștere spectaculoasă de aproximativ 27% în comparație cu ediția anterioară, arată cifrele NETOPIA Payments. Mai mult, suma medie cheltuită în timpul Black Friday a fost cu aproximativ 30% mai mare decât media anuală pe coșul de cumpărături.
Comparativ cu anul 2022, NETOPIA Payments a înregistrat o creștere semnificativă în numărul tranzacțiilor online, cu o majorare de 27%. De asemenea, valoarea totală a tranzacțiilor a crescut cu 32%. Acest fapt sugerează că interesul pentru cumpărăturile online în timpul Black Friday a fost unul real, iar consumatorii au ales să cumpere mai mult, datorită ofertelor puse la dispoziție de comercianți.
Munutul de aur – 280 de tranzacții, iar suma medie cheltuită a atins 425 lei
În 10 noiembrie 2023, „minutul de aur” a fost înregistrat în intervalul orar 13:00-14:00. În acest minut, NETOPIA Payments a intermediat 280 de tranzacții, iar suma medie cheltuită a atins 425 RON. În aceeași zi, cea mai mare tranzacție a avut o valoare de aproximativ 8,500 euro, efectuată în cadrul unui magazin de articole sportive și ciclism.
Cea mai mare tranzacție înregistrată în perioada 8-18 noiembrie, a fost din domeniul auto pentru un autovehicul. De asemenea, au fost înregistrate tranzacții semnificative pentru materiale educaționale și mobilă specială pentru grădinițe, precum și produse pentru domeniul agriculturii. Aceste valori indică faptul că tot mai multe magazine online, din ce în ce mai diverse, au extins durata promoțiilor lor, oferind o varietate de oferte și reduceri pentru consumatori.
„Comerțul digital românesc devine din ce în ce mai divers, iar asta este un semn clar că ne îndreptăm spre o direcție foarte bună”, spune Horia Grozea, Sales and Business Development Director la NETOPIA Payments
75% dintre cumpărători au optat pentru plata cu telefonul. 43 de comenzi direct de pe Smart TV
În materie de dispozitive folosite pentru cumpărăturile online, se observă o creștere semnificativă în comportamentul românilor de a finaliza procesul de plată folosind smartphone-ul. 75.1% dintre cumpărători au optat pentru această metodă, în creștere față de 2022, când procentul era de 68.5%. În schimb, 24.4% dintre tranzacții au fost efectuate de pe desktop, iar 0.5% de pe tabletă. Notabil este faptul că 43 de comenzi au fost plasate de pe Smart TV, în creștere față de anul precedent.
În 2023, s-a înregistrat de asemenea o discrepanță semnificativă între femei și bărbați, cu peste 62% din comenzi plasate de către femei, comparativ cu peste 38% plasate de bărbați. În ceea ce privește comportamentul de consum în funcție de regiunile geografice, nu s-au observat diferențe majore. Cele mai multe cumpărături au fost realizate în marile orașe precum București, Cluj-Napoca, Brașov, Ploiești, Timișoara și Iași. Topul țărilor din care s-au făcut achiziții sunt: România, Marea Britanie, Germania, Italia și Austria. De asemenea, grupa de vârstă cu cele mai multe achiziții a fost de 35-44 ani (26.92%), urmată îndeaproape de 25-34 ani (24.71%), 45-54 ani (20.04%), 18-24 ani (14.6%), 55-64 ani (7.73%) și 65+ ani (5.9%).
Cele mai populare categorii de produse și servicii în timpul Black Friday au fost: retailul, cosmeticele, sălile de sport, teatrul, transportul aerian, încălțămintea, turismul, electronicele și magazinele de mobilă. Categoria de încălțăminte a înregistrat cea mai mare creștere, cu aproape 300% în numărul de comenzi și o creștere de aproape 360% în valoarea tranzacțiilor. De asemenea, numărul abonamentelor plătite la săli de sport a crescut cu aproape 50% față de anul precedent, iar valoarea tranzacțiilor pentru produsele din magazine cu specific sportiv au cunoscut o creștere de aproape 320%.