CSALB anunță că a soluționat cel mai important caz din punct de vedere valoric. Prin intermediul Centrului de Soluționare, un consumator din Maramureș a obținut ștergerea unei datorii de 44.621 de euro în urma negocierii cu banca. În acest caz, banca a acceptat ștergerea unei datorii aproape egale cu suma împrumutată inițial consumatorului.
“După ce, în decembrie 2018, prin intermediul CSALB soluționarea unui caz în care beneficiul consumatorului, în relație cu una din băncile la care avea împrumuturi, s-a ridicat la 39.000 de Euro, acum avem un nou record valoric.
De data aceasta vorbim despre un caz social în care banca a acceptat ștergerea unei sume importante și condiții mai bune de plată pentru diferența care a rămas de achitat. Creșterea sumelor pe care instituțiile financiar-bancare le scad din sold sau din costul creditelor dovedește că băncile sunt dispuse să negocieze cu adevărat condiții mai bune pentru consumatori.
Dar, ambele părți au de câștigat, deoarece își pot continua relația contractuală și, prin alegerea concilierii, a negocierii, evită rezolvarea litigiilor în instanță“, a spus Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare CSALB.
Cum s-a desfășurat negocierea
Soluția a fost propusă de conciliatorul Roxana Mustățea, după trei luni de discuții cu ambele părți implicate, banca și consumatorul.
“ Vorbim despre un caz social, un caz care a fost analizat uman, nu din punct de vedere financiar. Toată lumea – atât CSALB, cât și banca – l-a tratat ca atare : mai mult cu sufletul și mai puțin pe baza cifrelor. Banca a acordat o diminuare a soldului de 44.600 de euro care reprezintă aproape întreaga sumă pe care consumatoarea a împrumutat-o în 2007. Pentru diferența care a rămas de plată, banca a împărțit suma în rate cu dobândă fixă. Practic, rata lunară va fi de aproximativ 1.000 de lei în perioada următoare”, a spus Roxana Mustățea, Conciliatorul CSALB care a soluționat acest caz.
Ce spune consumatorul
Doamna R.P a împrumutat de la bancă, în 2007, aproximativ 50.000 de Euro. Creditul avea dobândă variabilă, astfel că rata lunară a ajuns la 780 EUR, spune R.P. În plus, creditul a suportat de-a lungul anilor mai multe restructurări. La toate s-au adăugat înrăutățirea situației economice și familiale: deprecierea treptată a Leului în raport cu Euro, scăderea salariului și agravarea stării medicale a membrilor familiei.
Iată cum descrie R.P. experiența pe care a avut-o la CSALB:
“Nu am cuvinte să mulțumesc echipei CSALB și în special conciliatorilor care m-au ajutat în acest caz: doamnei Roxana Mustățea și domnului Doru Trăilă. Domnul Trăilă a dat prima hotărâre în cazul meu, anul trecut. Atunci, a solicitat băncii să îmi stabilească ratele lunare în funcție de soldul calculat la valoarea actuală a imobilului, nu la valoarea din 2007. Iată că, după cinci ani în care am sperat să rezolv situația mea cu ajutorul avocatului, după ce am muncit în străinătate ca să îmi pot plăti ratele, după ce am luat în calcul inclusiv darea în plată, situația noastră s-a rezolvat cu ajutorul CSALB în cîteva luni și fără să plătesc niciun ban.“
Activitatea CSALB, cu 70% peste anul trecut
Anul acesta, până pe 19 aprilie, 616 de cereri au fost trimise de consumatori către CSALB, cu 70% mai multe decât în aceeași perioadă a anului trecut. Dintre acestea, 200 s-au transformat deja în dosare, față de 173 în aceeași perioadă a anului trecut.
La acestea se adaugă 61 de cereri soluționate amiabil de bănci și consumatori, după transmiterea cererii de conciliere prin intermediul CSALB. Toată procedura este gratuită pentru consumatori.
Cele mai multe cereri vizează reducerea sau eliminarea unor comisioane, reducerea soldului sau a costurilor asociate creditelor ipotecare sau de consum.