Presedintele Bancpost sustine ca o cauza importanta a scaderii creditarii este legata de cererea tot mai slaba din partea clientilor, care reiese si din datele inregistrate la Centrala Riscului de Credit de BNR cu privire la numarul de interogari (verificari efectuate de banca in momentul in care un client solicita un credit – n.r.). „Daca ne referim la segmentul corporate, numarul de interogari la Centrala Riscului de Credit in 2009, anul cel mai virulent de criza, a fost de 1,255 milioane, iar in 2013 – numai 800.000 de interogari. Deci este clara o reducere a apetitului din partea clientilor”, a spus presedintele Bancpost.
Clientii nu mai vor credite. Ei cauta stabilitatea si economisesc
Pe de alta parte, clientii s-au orientat mai degraba catre economisire decat catre creditare in perioada mentionata. ‘Comportamentul clientilor a devenit mai conservator in sensul in care acestia si-au crescut depozitele constant in perioada de criza, ajungand ca in 2014 sa depaseasca volumul creditelor, ceea ce face si mai putin necesar afluxul de resurse din afara. Banca Nationala semnaleaza explicit acest lucru spunand ca exista un excedent de lichiditate pe piata bancara, lucru cu care suntem de acord’, a precizat Bogza.
O alta cauza a scaderii creditarii, mentionata de presedintele Bancpost, este efectul de contaminare al insolventelor, avand in vedere ca un client bun poate fi destabilizat de intrarea in insolventa a partenerilor de afaceri. Mihai Bogza a mentionat cifrele anuntate de Coface privind evolutia insolventelor, 15.575 in primele noua luni din 2014, in scadere usoara fata de aceeasi perioada din 2013, dar mai ales impactul asupra celor implicati. Potrivit presedintelui Bancpost, cei mai afectati sunt furnizorii, cu creante de 4,7 miliarde de lei, dar si cu cele mai mici sanse de recuperare, pentru ca ANAF, cu creante de un miliard de lei, are prioritate la recuperare, bancile, cu creante de 3,7 miliarde de lei, pot executa garantiile, iar actionarii, cu creante de doua miliarde de lei, pierd banii proprii.