Când au monitorizat o campanie Windows de la grupul Guildma, cercetătorii Kaspersky au găsit adrese URL care distribuiau nu numai un fișier .ZIP rău intenționat pentru Windows, ci și un fișier periculos care părea a fi un program de descărcare pentru instalarea Ghimob – un nou troian bancar. După infiltrarea în modul de accesibilitate, Ghimob poate câștiga persistență și poate dezactiva opțiunea de dezinstalare manuală, captura date, manipula conținutul ecranului și poate oferi control complet, de la distanță, actorilor din spatele acestuia.
Potrivit experților, dezvoltatorii acestui troian mobil tipic, de acces la distanță (RAT) sunt foarte concentrați asupra utilizatorilor din Brazilia, dar au planuri mari de extindere pe tot globul. Campania este încă activă.
Guildma, un grup de atacatori cibernetici care face parte din seria Tétrade, cunoscut pentru activitățile sale dăunătoare scalabile atât în America Latină, cât și în alte părți ale lumii, a lucrat activ la noi tehnici, dezvoltând programe malware și vizând victime noi.
Noua sa creație – troianul bancar Ghimob – atrage victimele să instaleze fișierul rău intenționat printr-un e-mail care sugerează că persoana care îl primește are un fel de datorie. E-mailul include, de asemenea, un link care să fie accesat de victimă pentru a putea afla mai multe informații. Odată ce RAT-ul este instalat, malware-ul trimite un mesaj despre infecția reușită către serverul său. Mesajul include modelul de telefon, dacă are sau nu activată blocarea ecranului și o listă a tuturor aplicațiilor instalate pe care malware-ul le poate afecta. În total, Ghimob poate spiona 153 de aplicații mobile, în principal de la bănci, companii fintech, criptomonede și schimburi.
Când vine vorba despre funcții, Ghimob este un spion în buzunarul victimei. Dezvoltatorii pot accesa de la distanță dispozitivul infectat, și pot frauda folosind smartphone-ul proprietarului, pentru a evita identificarea dispozitivelor lor și a eluda măsurile de securitate implementate de instituțiile financiare și de sistemele lor antifraudă.
Chiar dacă utilizatorul folosește un sistem de blocare a ecranului, Ghimob este capabil să îl înregistreze și să îl redea pentru a debloca dispozitivul. Când dezvoltatorii sunt gata să efectueze o tranzacție frauduloasă, pot introduce o suprapunere pe ecran, o imagine neagră, sau pot deschide unele site-uri web pe întregul ecran. Apoi, în timp ce utilizatorul se uită la acel ecran, dezvoltatorii efectuează tranzacția frauduloasă în fundal, utilizând aplicația financiară deja deschisă sau conectată, care rulează pe dispozitiv.
Statisticile Kaspersky arată că, în afară de Brazilia, obiectivele de extindere ale Ghimob au în vizor Paraguay, Peru, Portugalia, Germania, Angola și Mozambic.
„Dorința atacatorilor cibernetici din America Latină de a crea un troian bancar mobil cu acoperire mondială are o istorie lungă. Am văzut deja Basbanke, apoi BRata, dar ambele erau concentrate puternic pe piața braziliană. Ghimob este primul troian brazilian de servicii de telefonie mobilă pregătit pentru expansiune internațională. Credem că această nouă campanie ar putea fi legată de Guildma, responsabil pentru un binecunoscut troian bancar brazilian, din mai multe motive, dar în principal pentru că au aceeași infrastructură. Recomandăm instituțiilor financiare să urmărească aceste amenințări îndeaproape, îmbunătățind în același timp procesele de autentificare, sporind tehnologia antifraudă și colectând informații despre amenințări și încercând să înțeleagă și să atenueze toate riscurile acestei noi familii RAT mobile”, comentează Fabio Assolini, expert în securitate la Kaspersky.
Produsele Kaspersky detectează noua familie ca Trojan Banker.AndroidOS.Ghimob.
Pentru a vă proteja de amenințările RAT, dar și de cele asupra serviciilor bancare, Kaspersky recomandă următoarele măsuri de securitate:
• Oferiți echipei dumneavoastră SOC acces la cele mai recente informații privind amenințările cibernetice (TI). Kaspersky Threat Intelligence Portal permite accesul la TI-ul companiei, furnizând date despre atacuri cibernetice și informații colectate de Kaspersky timp de mai bine de 20 de ani.
• Educați-vă clienții cu privire la posibilele trucuri pe care atacatorii cibernetici le pot folosi. Trimiteți-le în mod regulat informații despre cum să identifice frauda și cum să se comporte în această situație.
• Implementați o soluție antifraudă, cum ar fi Kaspersky Fraud Prevention. Aceasta poate proteja canalul mobil de incidente neplăcute, atunci când atacatorii se folosesc de accesul la distanță pentru a efectua o tranzacție frauduloasă. Pentru protecție, soluția poate detecta atât malware-ul RAT de pe dispozitiv, dar poate identifica și semne care evidențiază controlul de la distanță prin intermediul software-ului legal.