Populatia din cele mai mari economii ale lumii ramane extrem de atenta atunci cand vine vorba despre cheltuieli si bani. O analiza a agentiei americane Associated Press, citata de ZF, arata ca familiile gandesc de trei ori inainte sa cheltuiasca, au renuntat la imprumuturi si si-au varsat finantele in plasamente cu dobanzi minuscule, uneori chiar prea mici pentru a tine pasul cu inflatia, decat sa mai riste pe bursa.
„Lehman a schimbat totul. Acum e vorba numai despre siguranta, siguranta si iar siguranta“, spune Arne Holzhausen, economist la biroul din München al companiei de asigurari Allianz.
Analiza s-a bazat pe date privind cheltuielile si investitiile consumatorilor in perioada decembrie 2007 pana la sfarsitul anului 2012, concentrandu-se pe cele mai mari 10 economii mondiale, anume Statele Unite, China, Japonia, Germania, Franta, Marea Britanie, Brazilia, Rusia, Italia si India.
Aversiunea gospodariilor fata de riscuri este, partial, explicabila. Rate ridicate ale somajului in multe state inseamna mai putini oameni cu bani de cheltuit. Analiza releva insa faptul ca si persoanele cu slujbe stabile si bine platite raman prudente.
Cand a venit criza financiara, populatia a spus stop imprumutarii
Datoria pe cap de adult s-a redus cu 1% in aproape cinci ani, o scadere despre care economistii spun ca nu s-a mai vazut de la sfarsitul celui de-al Doilea Razboi Mondial. Apetitul pentru imprumut a ramas scazut chiar si dupa ce bancile au redus dobanzile la minime record, situatie care pe alte vremuri ar fi provocat o explozie a creditarii.
Tot pentru a-si reduce datoriile si a economisi mai mult, populatia si-a restrans cheltuielile. Cheltuielile de consum au crescut la nivel mondial cu 1,6% anual in primii cinci ani dupa criza, ajustand cifrele pentru a lua in calcul rata inflatiei, potrivit PricewaterhouseCoopers.
Totusi, mai devreme sau mai tarziu consumatorii isi vor depasi frica si vor largi baierele pungilor, sustin analistii. Cu toate acestea, putini sunt economistii care se asteapta ca gospodariile sa revina la obiceiurile de dinaintea crizei. Un motiv este ca boom-ul anterior anului 2007 s-a produs pe fondul unei indatoriri uriase, nu cresteri ale veniturilor. Nimeni nu crede ca excesele de atunci se vor repeta.
„Nu e greu sa distrugi increderea consumatorilor, dar e nevoie de foarte mult ca sa o reconstruiesti“, crede Ian Bright, economist la ING.
ZF