Plata cu cardul la comercianți implică o serie de avantaje, față de plata în numerar. Este fără costuri, vă scapă de grija banilor din portofel, este sigură.
În plus, dacă vorbim de carduri de credit, aveți diverse beneficii, sub forma bonusurilor sau reducerilor, în magazinele partenere.
Ca și când scoateți bani de la bancomat, atunci când achitați în magazin, trebuie să tastați PIN-ul cu atenție, ca să nu îl vadă vreun răufăcător. Un hoț de carduri poate folosi PIN-ul pentru a fura sume de bani.
Ca orice tranzacție, și la plata cu cardul pot apărea erori. Dacă observați ceva dubios, anunțați imediat banca.
1. Plătiți ușor, în doi pași – Pașii pentru a achita cu cardul în magazin sunt simpli. După ce bunurile sunt scanate de vânzător, acesta vă va întreba dacă achitați cash sau cu cardul. Dacă veți opta pentru card, înmânați plasticul vânzătorului, care îl va introduce în POS. Imediat ce cardul va fi „citit” și identificat în sistem, vânzătorul vă va cere să introduceți PIN-ul pe un terminal prevăzut cu taste. Dacă operațiunea are succes, atunci POS-ul va elibera o chitanță pe care scrie „tranzacție aprobată”. Dacă sistemul de plată este nefuncțional, plata va eșua. Există și o a treia variantă, când banii de pe card nu acoperă valoarea cumpărăturilor. În acest caz, pe hârtia emisă de POS va apărea mesajul „fonduri insuficiente”.
2. Plăți fără comisioane și fără rest – Plata cu cardul nu presupune niciun comision, la magazinele din România. Este, astfel, o modalitate fără costuri, spre deosebire de plata cash. Asta deoarece dacă retrageți banii de la bancomat pentru a face plata în magazin, ați putea achita comision de retragere. În plus, plata cu cardul vă scapă de disconfortul folosirii cash-ului. Sumele achitate vor fi „la centimă”, exact cele prevăzute pe bonuri. Nici dumneavoastră, nici vânzătorul, nu mai aveți probleme cu achitarea restului.
3. Plățile în străinătate pot fi comisionate – Regula „fără comision la comerciant” nu este valabilă însă peste tot în lume. E drept, în proporție de 90% se aplică și în străinătate dar există și bănci care percep un comision de circa 1% pentru plata în magazine, în afara țării. În plus, în unele cazuri veți avea de achitat un comision de conversie, din lei în respectiva valută în care veți face plata. Și acesta va fi de circa 1%.
4. Ascundeți PIN-ul – Când plătiți în magazin, trebuie să fiți atenți, exact ca atunci când retrageți bani de la bancomat, ca nimeni să nu vă vadă PIN-ul. Acest risc este mai mare într-un supermaket, unde aproape mereu sunt cozi, decât la un ATM, unde nu este întotdeauna aglomerație. În plus, la bancomate există și o limită de discreție trasată de regulă printr-o bandă colorată, ce nu trebuie depășită de cei care urmează la rând. Dacă un răufăcător observă PIN-ul, acesta îl poate fi folosi pe un card clonat, pentru a vă fura bani din cont.
5. Plătiți rapid, prin contactless. De câțiva ani, băncile au introdus în ofertă cardurile contactless ce permit plăți rapide. Practic, pentru cumpărături de până la 100 de lei, cardul nu mai trebuie introdus în POS, iar clientul nu mai trebuie să certifice plata prin tastarea PIN-ului. Va achita cumpărăturile prin simpla apropiere a cardului de un termeinal special. Plata contactless este mult mai rapidă decât când se achită cu cash sau prin cardul clasic.
6. Folosiți cardul de credit, când aveți avantaje. Bonusuri, bani înapoi pe card, reduceri – acestea sunt principalele avantaje oferite de cardurile de credit la cumpărături, în magazinele partenere. Folosindu-le, puteți face aceleași cumpărături ca și cu cardul de debit, însă la un cost redus. Ulterior, imediat ce aveți suma disponibilă pe cardul de debit, puteți transfera banii de pe acesta pe cardul de credit. Transferul ar trebui să aibă loc în perioada de grație, ca să nu plătiți comision pe sumele accesate de pe cardul de credit.
7. Cardul de credit, bun și pentru achiziții în rate. Aproape toate magazinele de dimensiuni mari oferă acum posibilitatea de a plăti în rate fără dobândă, mai ales pentru cumpărături de valoare mare. Folosind oferta, puteți achita produsul în tranșe egale. E drept, facilitatea implică, de regulă, plata unui comision ce reprezintă un procent de 2-3% din întreaga sumă.
8. Comunicați băncii erorile apărute – Mediul de plată online nu este 100% ferit de erori. Au existat cazuri în care sumele au fost retrase de două ori de pe card sau, situații și mai grave, când serverele comerciantului au fost atacate, iar datele de identificare ale cardului au fost furate. De aceea, e bine să vă consultați frecvent sodul, fie prin Internet Banking, fie prin extrase de cont de la bancomat, pentru a depista eventuale erori. În aceste cazuri, banca vă va despăgubi, dar trebuie să îi comunicați că a apărut respectiva problemă.