[dropcap]F[/dropcap]ilmul evenimentelor din domeniul bancar in 2014 s-a derulat oarecum lin in prima sa parte, marcata cu precadere de comunicarea rezultatelor financiare consemnate de institutiile de credit in 2013, cu cateva conferinte de presa pe aceasta tema, de interminabila incertitudine ce a planat asupra situatiei lui Radu Gratian Ghetea la CEC Bank si cateva momente aniversare celebrate de bancile romanesti.
Toate acestea au fost presarate cu teme, mai mult sau putin electorale, in prim-plan fiind in primul semestru celebra propunere de reesalonare a creditelor pentru doi ani, botezata inspirat ”ElectoRata” de presedintele Traian Basescu. Subiectul ElectoRatei a fost dezbatut pe toate fetele de toti oficialii de la Cotroceni pana in Strada Doamnei si de la Piata Victoriei pana in proximitatea Palatului Parlamentului, insa incet-incet s-a stins, fara a avea niciun efect vizibil in activitatea bancilor.
In primele luni ale anului, bancile au prezentat, pe rand, raportul activitatii din 2013 si au anuntat planurile pentru anul in curs. Declaratiile au fost de cele mai multe ori retinute, fara spectaculozitate. Cele mai importante idei desprinse din iesirile publice in prima parte din 2014 au fost sustinute de Horia Ciorcila, presedintele Consiliului de Administratie al Bancii Transilvania si de Steven van Groningen, presedintele Raiffeisen Bank. Horia Ciorcila anunta in luna februarie ca Banca Transilvania vizeaza in 2014 oportunitati de achizitie care ar putea aparea pe piata si care ar duce la cresterea cotei de piata a institutiei de credit. Este important sa retinem aceasta declaratie timpurie, in perspectiva finalului de an, care a consemnat mega-tranzactia Banca Transilvania – Volksbank.
De cealalta parte, Steven van Groningen formula prima sa declaratie de razboi in fata competitorilor de pe piata bancara: ”Ne uitam la clientii altor banci, care simt ca banca lor nu le da valoare adaugata”. Practic, Raiffeisen Bank adopta public o pozitie ofensiva in meciul cu celelalte banci.
[dropcap]P[/dropcap]us pe liber sau tras pe banca de rezerve in declaratiile publice ale premierului Victor Ponta, dar sustinut – mai mult indirect si neoficial – de guvernatorul Mugur Isarescu, Radu Gratian Ghetea s-a mentinut pana la urma la conducerea CEC Bank. Planul partidului de guvernamant de a-l inlocui pe Radu Gratian Ghetea cu Enache Jiru a esuat in fata Bancii Nationale a Romaniei.
Din prima jumatate a anului mai este de retinut faptul ca, in primavara, odata cu inflorirea naturii, a prins viata Consiliul Patronatelor Bancare din Romania, o noua entitate de reprezentare a comunitatii bancare. Organizatia a fost infiintata de BCR, BRD, Raiffeisen Bank si UniCredit Tiriac Bank, reusind mai apoi sa primeasca sustinerea altor doua banci importante, respectiv ING Bank si Volksbank. Primul semestru din 2014 s-a incheiat cu reconfirmarea influentei si puterii lui Mugur Isarescu, care in luna iunie a fost avizat pentru al cincilea mandat de guvernator al Bancii Nationale a Romaniei.
[dropcap]I[/dropcap]n cea de-a doua parte a anului 2014, actiunea filmului a devenit mult mai palpitanta, incurajata pe de o parte de cele trei tranzactii incheiate (OTP Bank – Millennium Bank, UniCredit Tiriac Bank – RBS Romania si Banca Transilvania – Volksbank) si, pe de alta parte, de tensiunea creata in comunitatea bancara de proiectele legilative privind conversia creditelor, falimentul personal sau insolventa, promovate in Parlament, mai mult in scop electoral, in conditiile in care alegerile prezidentiale bateau la usa.
Alte momente importante pentru sistemul bancar au fost reprezentate de curatarea portofoliilor de credite neperformante, realizata de Volksbank si BCR. In iulie, Volksbank si-a redus portofoliul de neperformante prin vanzarea unui pachet de credite ipotecare neperformante, cu o valoare totala de 495 milioane Euro. Banca a vandut acest portofoliu unui consortiu de investitori straini, format din Deutsche Bank, AnaCap Financial Partners LLP, H.I.G Capital International Advisers si APS Holding SE. In urma tranzactiei, Volksbank si-a redus rata de neperformanta pana la un nivel confortabil, sub 8%, de 3 ori mai mic decat media sistemului bancar din Romania. Tot in iulie, Deutsche Bank, alaturi de alti investitori, unii fiind din Cehia, au cumparat pachetul de credite neperformante de peste 1 miliard de lei scos la vanzare de BCR, parte a procesului de restructurare a intregului portofoliu de credite neperformante. Mai apoi, in luna octombrie, tot BCR a mandat firma de consultanta si audit PwC sa vanda credite de 433 de milioane de euro acordate unui numar de 91 de corporatii, peste 85% din suma fiind acoperita cu garantii imobiliare, doua treimi cladiri comerciale si o treime terenuri. In total, BCR a vandut in 2014, credite neperformante de aproximativ 700 milioane de euro.
[dropcap]P[/dropcap]e ultima suta de metri din 2014 s-au consemnat unele dintre cele mai importante evenimente pentru industria bancara din Romania, la acest capitol fiind de amintit cumpararea Volksbank de catre Banca Transilvania, strategia BCR de apropiere fata de clienti, oferta Volksbank privind conversia creditelor in franci elvetieni sau campania BAncii Transilvania derulata pentru o singura zi, sub titulatura ”Bank Friday”.
La finalul lunii octombrie, au fost facute publice rezultatele testelor de stres derulate de Banca Centrala Europeana in colaborare cu Autoritatea Bancara Europeana. Asa cum arata Banca Nationala a Romaniei, subsidiarele din tara noastra ale bancilor europene care au fost supuse testelor de stres au rate de adecvare a capitalului superioare pragurilor reglementate. “Mai mult, rezultatele exercitiilor de testare la stres derulate de BNR la nivelul sistemului bancar autohton, prezentate recent in Raportul asupra stabilitatii financiare (avand la baza un scenariu de recesiune economica severa si o depreciere puternica a monedei nationale in urmatorii trei ani), evidentiaza un nivel confortabil al indicatorilor de adecvare a capitalului, cu incadrare in limitele reglementate la nivel international”, arata BNR intr-un comunicat de presa remis cu aceasta ocazie.
[dropcap]O[/dropcap] alta intamplare cu impact major asupra activitatii bancilor s-a petrecut la inceputul lunii noiembrie, cand Ordinul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, care stipuleaza noi cerinte de afisare ale comisioanelor si a altor operatiuni la ATM‐uri, a fost publicat in Monitorul Oficial, obligatiile cuprinse in noul act normativ urmand sa intre in vigoare la inceputul lunii martie 2015.
2014 a constituit pentru mai multe banci si un an aniversar. Mijlocul lunii februarie a insemnat pentru Banca Transilvania implinirea a 20 de ani de existenta. ”Povestea Bancii Transilvania a inceput cu 13 angajati si o sucursala, in Cluj-Napoca. Banca Transilvania a facut istorie pentru ca are in ADN spiritul atreprenorial”, declara Horia Ciorcila, unul dintre fondatorii bancii clujene. Daca in aprilie OTP Bank celebra 10 ani de prezenta pe piata romaneasca, la inceputul lunii mai, BRD a ales un mod inedit de a sarbatori aniversarea a 15 ani de la privatizarea bancii, construind un eveniment de presa in cadrul caruia mai multi clienti ai institutiei de credit au fost invitati sa vorbeasca despre relatia pe care au avut-o, de-a lungul timpului, cu BRD. In august a venit randul ING Bank sa aniverseze 20 de ani de la intrarea pe piata locala, pentru ca spre finalul lunii noiembrie batrana doamna a sistemului bancar din Romania, CEC Bank, sa deschida sampania pentru a marca fabuloasa varsta de 150 de ani.
Topul BankingNews privind cele mai importante 10 evenimente din banking in 2014
Publicatia online www.BankingNews.ro a realizat, pornind de la o analiza amanuntita a intamplarilor si informatiilor ce s-au succedat pe tot parcursul acestui an, un clasament al celor mai importante 10 evenimente din industria bancara in 2014. Ordinea in care sunt asezate aceste evenimente este data de importanta lor si de impactul pe care l-au avut in mentalul colectiv si, in mod direct, in structura si dezvoltarea individuala a bancilor, dar si generala a intregului sistem.
Studiul www.BankingNews.ro relava ca Banca Transilvania a jucat rolul principal in filmul activitatii bancare din 2014, reusind sa devina a doua banca din sistem dupa nivelul activelor si sa impuna in industria de profil ritmul derularii dezvoltarii. Se poate spune ca, in acest an, ora exacta a fost data de la Cluj-Napoca.
1. Banca Transilvania cumpara Volksbank, trece pe locul doi in topul bancilor dupa active si poate ataca prima pozitie ocupata de BCR
Banca Transilvania a semnat, in dimineata zilei de 11 decembrie, un angajament de preluare a Volksbank, tranzactie care ar urma sa se concretizeze in al doilea trimestru al anului viitor si care va creste cota de piata a bancii de la 9,7% la peste 13%, care o va propulsa direct pe locul al doilea inaintea BRD. Pana la semnarea contractului final, ambele banci vor functiona separat, iar Banca Transilvania nu va putea exercita controlul asupra activitatii Volksbank. Omer Tetik, director general Banca Transilvania, a aratat ca banca isi propune in continuare cresterea organica, avand ca tinta pentru perioada urmatoare o cota de piata de 15%. Obiectivul anuntat arata de fapt ca Banca Transilvania vizeaza o confruntare directa cu BCR pentru primul loc in topul bancilor dupa active din Romania. Dezideratul nu pare imposibil, in conditiile in care BCR a pierdut teren in ultimii ani, raportand la finalul celui de-al treilea trimestru din 2014 o cota de 17,5%. Preluarea Volksbank de catre Banca Transilvania este, din punctul de vedere al redactiei www.BankingNews.ro, evenimentul anului 2014, motivatia acestei desemnari avand la baza impactul impresionant pe care-l va avea aceasta mutare in dezvoltarea Bancii Transilvania, care-si poate permite sa atace pozitia de lider in sistemul bancar autohton. Pe de alta parte, tranzactia a rezolvat si situatia Volksbank, care a reusit sa gaseasca un cumparator inainte de termenul prevazut si asumat. Evenimentul are o insemnatate aparte nu numai pentru cele doua banci implicate, ci si pentru sistemul bancar in intregimea lui, generand un plus de imagine si o emulatie pozitiva.
2. Oferta Volksbank pentru conversia creditelor in franci elvetieni
Un subiect extrem de dezbatut in aceasta toamna a fost reprezentat de oferta pe care Volksbank o pregateste clientilor cu credite in franci elvetieni. Dupa ce presa a semnalat o informatie neoficiala potrivit careia Volksbank pregateste o surpriza persoanelor cu imprumuturi in CHF, conversia creditelor urmand a se realiza la un curs de aproximativ 2,5 lei pentru un franc elvetian, Banca Nationala a Romaniei si Volksbank au confirmat public informatia. Prima declaratie a venit din partea lui Nicolae Cinteza, directorul de supraveghere a Bancii Centrale, care a specificat ca a primit o informare din partea Volksbank, prin care era certificata intentia bancii de a le propune clientilor conversia creditelor din franci in lei, cu un discount de 30%. Cateva zile mai tarziu, reprezentantii Volksbank au transmis un comunicat de presa, in care subliniau ca banca lucreaza la clarificarea ultimelor detalii ale ofertei pentru clientii cu credite in franci, dorind sa identifice o solutie cat mai adecvata. Iata ce spunea Volksbank in informarea publica: ”Cu privire la informatiile conform carora Volksbank Romania urmeaza sa lanseze o oferta pentru clientii cu credite in franci elvetieni (CHF), dorim sa facem urmatoarele precizari:
* Volksbank incearca intotdeauna sa actioneze in intereseul clientilor sai pentru a gasi solutii la nevoile acestora;
* In ceea ce priveste creditele in franci elvetieni (CHF), intr-adevar, banca studiaza mai multe scenarii si lucreaza la diferite solutii pentru a-si ajuta clientii la plata datoriilor;
* Pentru a veni in intampinarea clientilor cu o solutie cat mai adecvata, banca lucreza inca la clarificarea ultimelor detalii ale ofertei.
Publicatia online www.BankingNews.ro considera ca ideea Volksbank de a lansa o propunere de conversie a creditelor in CHF tuturor persoanelor imprumutate constituie un eveniment major pentru imbunatatirea imaginii Volksbank si implicit a sistemului bancar in ansamblu. Volksbank apeleaza la conversia creditelor in franci elvetieni pentru tot portofoliul de clienti, fara sa fie obligata de un anumit act normativ. O face dintr-o anumita viziune de business in perspectiva vanzarii subsidiarei din Romania, o face pentru imagine, o face pentru o reparatie morala, o face pentru clienti sau o face pentru putin din fiecare dintre aceste motivatii enumerate.
3. Bank Friday – O gaseltina de marketing inedita prin care Banca Transilvania a facut furori
In ultima vineri din luna noiembrie, Banca Transilvania a surprins piata, lansand conceptul Bank Friday cu reduceri la credite, depozite si carduri, generand intr-o singura zi mii de aplicatii pentru produsele bancii. Practic, Banca Transilvania a pus la dispozitie clientilor oferte speciale, care aveau in vedere diminuari consistente la creditul de nevoi personale – Practic BT, la creditul imobiliar, pentru cardul de cumparaturi Star BT si pentru serviciul de internet/mobile banking. Dupa doua ore de la debutul campaniei, Banca Transilvania transmitea un comunicat de presa, anuntand ca rezultatele consemnate sunt cu mult peste asteptari. ”Banca Transilvania a lansat astazi, de Black Friday, o campanie online proprie, BANK Friday, derulata intre orele 9 si 20. In decurs de doua ore de la anuntarea promotiei, s-au inregistrat aproape 2.500 de aplicatii, creditele IMM fiind epuizate in 15 minute. Imprumuturile Practic BT si Creditele imobiliare sunt sold out. BT a suplimentat deja „stocurile” ofertei, avand in vedere cererea foarte ridicata”, subliniau reprezentantii bancii din Cluj-Napoca. www.BankingNews.ro considera ca oferta Bancii Transilvania si modul in care a fost primita de public reprezinta o demonstratie certa a faptului ca, in ciuda viziunilor pesimiste, cererea si interesul din partea romanilor pentru produse si servicii bancare exista. De asemenea, conceptul ”Bank Friday” subliniaza capacitatea de inovatie de care a dat dovada in mai multe randuri Banca Transilvania, care nu s-a cramponat de ideea de criza financiara continuand sa acorde credite si sa-si dezvolte business-ul.
4. Strategia BCR de apropiere de clienti
Anul 2014 a insemnat pentru BCR continuarea procesului de restructurare a bancii, de curatare a portofoliului de credite neperformante, dar si de regandire a modului de relationare cu proprii clienti. Pratic, in acest an, BCR a decis sa-si schimbe din temelii relatia de comunicare cu clientii. Primul pas in aceasta directie a fost reprezentat de constituirea unui departament special care sa se ocupe cu gestionarea reclamatiilor primite, cu analiza acestora dar si cu verificarea efectiva a modului in care se rezolva problemele clientilor. Al doilea pas realizat de BCR a fost decizia de a angaja membrii din boardul bancii si managerii din liniile urmatoare pe pozitii de front office. „In termeni interni, aceasta initiativa se numeste polenizare. Am pornit de la ideea ca oamenii care se ocupa de strategia bancii trebuie sa inteleaga mult mai bine realitatea relatiei pe care o au cei din front office cu clientii si efortul pe care acestia il depun pentru a obtine anumite rezultate. Atunci cand facem strategii trebuie sa le adaptam la viata reala, nu doar sa ne rezumam la teoria de business. Astfel ca membrii din board si managerii din liniile urmatoare au inceput, din septembrie, sa petreaca cate o saptamana pe un post din front office“, a explicat Dana Demetrian, director executiv al diviziei de retail & private banking in cadrul BCR. Miscarile operate de cea mai mare banca din Romania reprezinta in opinia redactiei www.BankingNews.ro un exemplu de urmat pentru toate institutiile de credit locale, in ideea imbunatatirii imaginii bancilor in mentalul colectiv.
5. Politica si mesajele Bancii Nationale a Romaniei. Mugur Isarescu a primit un nou mandat de guvernator
La mijlocul anului 2014, Mugur Isarescu a fost avizat pentru al cincilea mandat de guvernator al Bancii Nationale a Romaniei, pozitie pe care o ocupa de 24 de ani. Isarescu a tinut o alocutiune in fata comisiilor reunite ale Parlamentului, in care a multumit pentru activitatea actualului Consiliu de Administratie, care a trebuit sa faca fata provocarilor crizei financiare globale resimtite si Romania si a punctat cateva dintre obiectivele noului CA. Printre obiectivele viitorului CA al BNR, Mugur Isarescu a mentionat aderarea la zona euro in 2019, “obiectiv ambitios, dar inca realizabil”, si intrarea in Uniunea Bancara. Pe tot parcursul acestui an, Banca Nationala a Romaniei si-a concentrat activitatea pe incurajarea creditarii, reducand in cinci randuri (ianuarie, februarie, august, septembrie si noiembrie) dobanda de politica monetara, de la 4% cat era la debutul noului an, pana la 2,75% cat este in prezent. De asemenea, in mai multe situatii, mesajele transmise bancherilor de reprezentantii BNR au vizat importanta apropierii de clienti si de relansare a creditarii. Ultima declaratie a guvernatorului BNR face referire la “razboiul” dintre banci si clienti, care in opinia sa trebuie incheiat. ”Suntem intr-o perioada in care sistemul nostru financiar-bancar traverseaza o accentuata restructurare. Cand te restructurezi bineinteles ca e greu sa faci o chirurgie adanca si sa alergi. N-are cum sa explodeze creditul si nici sa creasca supernatural, si asta trebuie privita ca o perioada de relativa normalitate. Bineinteles ca este o perioada dificila, de restructurare, de scoatere in afara bilantului a creditelor neperformante”, a precizat Mugur Isarescu. Mesajele transmise in spatiul public de Nicolae Cinteza, directorul Directiei de Supraveghere din cadrul Bancii Centrale, au avut in unele cazuri cateva critici ale comportamentului bancilor fata de proprii clienti. Revoltat de reclamatiile primite de Banca Nationala a Romaniei din partea clientilor bancilor comerciale pe care le citeste si le analizeaza in profunzime zilnic, Nicolae Cinteza mentiona in februarie ca in unele cazuri institutiile de credit dau dovada de nesimtire fara margini. Si Mugur Isarescu a insistat in unele ocazii pe ideea ca bancile trebuie sa-si revizuiasca comportamentul fata de clienti si modul de a face business.
6. BCR si Volksbank au scapat de credite neperformante in valoare de aproximativ 1,2 miliarde de euro
Curatarea portofoliilor de credite neperformante realizata de BCR si Volksbank, care au vandut impreuna imprumuturi toxice de circa 1,2 miliarde de euro, reprezinta o etapa fara de care reluarea unei dezvoltari sanatoase a sistemului bancar nu este posibila. Chiar Banca Nationala a Romaniei stimula, in iulie 2014, bancile sa recunoasca situatiile in care nu mai au sanse rezonabile de recuperare a expunerilor. Nicolae Cinteza, directorul Directiei Supraveghere din BNR, sustinea: „Mai spun o data: este timpul ca bancile sa aiba curajul sa-si asume neperformanta, pe baza de judecata profesionala corecta in care se renunta la iluzia ca dintr-un colateral de 100 la executare se recupereaza tot 100. Inca sunt evaluari de colateral exagerate, dar nu vom lasa lucrurile asa si vom cere un nou audit pe noul standard. Nu are rost sa ne laudam cu o solvabilitate mare si sa avem banci cu profit atat timp cat nu recunoastem problemele asa cum sunt“. Raspunzand parca invitatiei Bancii Centrale, Volksbank si-a redus portofoliul de neperformante prin vanzarea unui pachet de credite ipotecare neperformante, cu o valoare totala de 495 milioane Euro. Banca a vandut, in luna iulie, acest portofoliu unui consortiu de investitori straini, format din Deutsche Bank, AnaCap Financial Partners LLP, H.I.G Capital International Advisers si APS Holding SE. In urma tranzactiei, Volksbank si-a redus rata de neperformanta pana la un nivel confortabil, sub 8%, de 3 ori mai mic decat media sistemului bancar din Romania. Tot in iulie, Deutsche Bank, alaturi de alti investitori, unii fiind din Cehia, au cumparat pachetul de credite neperformante de peste 1 miliard de lei scos la vanzare de BCR, parte a procesului de restructurare a intregului portofoliu de credite neperformante. Mai apoi, in luna octombrie, tot BCR a mandat firma de consultanta si audit PwC sa vanda credite de 433 de milioane de euro acordate unui numar de 91 de corporatii, peste 85% din suma fiind acoperita cu garantii imobiliare, doua treimi cladiri comerciale si o treime terenuri. In total, BCR a vandut in 2014, credite neperformante de aproximativ 700 milioane de euro.
7. Consiliul Patronatelor Bancare din Romania, o noua voce de grup a comunitatii bancare
In luna aprilie, anuntul de infiintare a Consiliului Patronatelor Bancare din Romania a luat prin surprinde opinia publica si comunitatea bancara. Conducatorii executivi ai BCR, BRD, Raiffeisen Bank si UniCredit Tiriac Bank dezvaluit atunci ca au depus actele constitutive pentru infiintarea Consiliului Patronatelor Bancare din Romania (CPBR), prima organizatie patronala din sectorul bancar romanesc, intentionand sa invite cat mai multe institutii de credit sa se alature acesteia. Pe parcursul anului, au mai aderat la noua organizatie ING Bank si Volksbank. “Demersul nostru are in vedere intrunirea atributelor formale ale unei organizatii profesionale ce poate reprezenta interesele sectorului bancar la toate nivelurile, anume: social, institutional si ca angajatori. Invitam toate bancile care au operatiuni in Romania sa se alature initiativei noastre,” a mentionat Steven van Groningen, directorul general al Raiffeisen Bank, care a fost desemnat Presedinte al Consiliului Director al CPBR. Membrii fondatori ai CPBR au subliniat permanent ca infiintarea organizatiei patronale nu este o alternativa la Asociatia Romana a Bancilor (ARB), ci este o organizatie complementara acesteia, cu atat mai mult cu cat membrii fondatori ai CPBR sunt si membri ai ARB. Oficialii Consiliului au evidentiat in mai multe randuri faptul ca CPBR isi propune sa contribuie la cresterea increderii in sistemul bancar romanesc si la dezvoltarea economica a Romaniei, atat ca parte a dialogului tripartit <Guvern ‐ Patronat ‐ Sindicate>, cat si prin ridicarea standardelor bancare ca baza a protectiei reale a consumatorilor. www.BankingNews.ro vede in infiintarea Consiliului Patronatelor Bancare din Romania o noua etapa in dezvoltarea sistemului bancar romanesc si considera importanta si vitala realizarea unei viziuni comune, formulata impreuna cu Asociatia Romana a Bancilor.
8. Banca Transilvania deschide o sucursala in Italia, la Roma
Nici bine nu incepuse noul an ca Banca Transilvania anunta in ianuarie 2014 deschiderea in Roma a unei sucursale, destinata in special romanilor, atat persoanelor fizice, cat si companiilor. Banca Transilvania devenea astfel singura banca romaneasca din Italia. Horia Ciorcila, Presedintele Consiliului de Administratie al Bancii Transilvania, declara atunci: “Ne bucuram ca, incepand de astazi, Banca Transilvania este parte a comunitatii italiene. Extinderea in strainatate este o oportunitate de business pentru banca noastra. Relatiile romano-italiene si strategia pe care o avem pentru BT Italia vor contribui, cu siguranta, la cresterea organica a bancii“. Mai apoi, spre jumatatea anului au aparut informatii potrivit carora Banca Transilvania se gandeste serios la extinderea retelei din afara tarii, prin inaugurarea unei sucursale si in Spania. Redactia noastra pune decizia Bancii Transilvania pe harta celor mai importante evenimente din 2014, avand in vedere dimensiunea diasporei din Italia si faptul ca romanii din strainatate au reprezentat de-a lungul timpului, mai mult declarativ, o tinta pentru bancile locale, care nu au intreprins insa mai nimic pentru a le castiga atentia. Subiectul inedit al deschiderii unei agentii bancare romanesti in Italia a fost dezbatut pe larg de publicatia online www.BankingNews.ro, care a prezentat detalii interesante despre angajatii sucursalei Banca Transilvania si despre cum a fost amenajata noua locatie.
9. OTP Bank cumpara Millennium Bank. Banca ungara a anuntat ca va incerca si alte achizitii
Luna iulie 2014 a aduc prima mare tranzactie din sistemul bancar romanesc, OTP Bank semnand un contract pentru achizitia subsidiarei din Romania a bancii portugheze Millennium bcp, valoarea tranzactiei ridicandu-se la 39 milioane de euro, care includea cumpararea actiunilor si costurile de integrare. Contractul prevedea achizitia a 100% din actiunile Millennium Bank Romania, banca urmand sa fie integrata in structura OTP Bank Romania, dupa finalizarea formalitatilor legale si obtinerea aprobarilor necesare. Dupa ce a facut anuntul finalizarii acordului de preluare a Millennium Bank, filiala locala a bancii portugheze Banco Comercial Portugues, Laszlo
Diosi, CEO OTP Bank, a precizat ca institutia de credit maghiara este interesata in continuare de alte banci care sunt de vanzare pe piata locala. ”Ne-am dorit intotdeauna o cota de piata de 5%, insa acest deziderat nu putea fi realizat fara o achizitie. Tocmai de aceea am vazut multe banci in ultimii ani, am analizat atent, insa abia acum am gasit o institutie care se potriveste profilului nostru de business. Stiu ca nici dupa preluarea Millennium Bank nu suntem foarte aproape de 5%, insa am facut totusi un mare pas in aceasta directie. In continuare, in functie de oportunitati, o sa incercam si alte achizitii”, a precizat atunci Laszlo Diosi. Achizitia Millennium Bank a apropiat OTP Bank de topul celor mai mari zece banci locale, ungurii urcand trei pozitii in clasament pana pe locul 13, cu o cota de piata de 2% si active totale de 2 miliarde de euro. “Aceasta achizitie sustine in mod eficient atingerea obiectivului nostru strategic pe termen mediu, acela de a intra in topul primelor 10 banci din Romania si, in acelasi timp, ne consolideaza pozitia de furnizor stabil de servicii financiare universale. Millenium Bank este o institutie financiara solida, cu activitati concentrate pe segmentul retail. Am convingerea ca achizitia Millennium Bank reprezinta atat o noua etapa in dezvoltarea noastra pe piata din Romania, cat si o consolidare a pozitiei noastre pe piata locala, in mod special pe segmentul retail”, a declarat Laszlo Diosi.
10. UniCredit Tiriac achizitioneaza si divizia corporate al RBS Romania
Dupa ce a achizitionat in 2013 portofoliul de retail al RBS, UniCredit Tiriac Bank a anuntat, in luna august 2014, ca a ajuns la un acord si pentru divizia corporate. Tranzactia viza un portofoliu total de active de aproximativ 260 milioane de euro si depozite corporate de aproximativ 315 milioane de euro. Portofoliul de clienti RBS Romania consta in peste 500 de companii private de talie medie si mare, locale si internationale, precum si institutii publice si financiare. “Noua achizitie reprezinta inca un pas firesc pentru noi, in conditiile in care UniCredit – unul din liderii pietei financiare europene – are un angajament ferm pentru crestere sustenabila pe piata romaneasca. Dupa preluarea portofoliului de clienti Retail si Royal Preffered Banking de la RBS Romania anul trecut, integrarea completa a clientilor de Corporate ai aceleiasi banci este o alegere foarte potrivita, ambele institutii financiare avand valori comune de excelenta in business si in deservirea clientilor. Corporate Banking reprezinta o zona-cheie de activitate pentru noi, prin urmare transferul noilor clienti este perfect compatibil cu strategia noastra pe termen mediu-lung si in acelasi timp contribuie la consolidarea pozitiei noastre pe piata”, sustinea Rasvan Radu, CEO al UniCredit Tiriac Bank si Country Chairman UniCredit in Romania.