Trei din patru romani care au un hobby pot sa obtina venituri suplimentare de pe urma pasiunii lor, iar patru din zece romani spun ca vor sa faca bani de pe urma hobby-ului sau a unei de idei de afaceri in viitor, potrivit unui studiu realizat de Visa Europe pe noua piete europene.
Romanii care isi valorifica deja pasiunile obtin in medie venituri suplimentare de peste 5.000 de lei pe an, potrivit studiului Visa Europe. Persoanele cu varste intre 25 si 34 de ani au cel mai mare venit anual (6.356 lei), iar din punct de vedere geografic cele mai mari castiguri medii anuale sunt realizate in Bucuresti si Ilfov (peste 10.200 lei).
Cele mai profitabile hobby-uri sunt in domeniul constructiilor, renovarilor si decoratiunilor interioare (5.887 lei), urmate de cele in design (5.834 lei), fotografie (5.778 lei), domeniul culinar (5.509 lei) si ingrijirea copiilor (5.487 lei).
Pasiunea, dorinta de a face ceva diferit fata de locul de munca actual, precum si ocazia de a fi propriul sef reprezinta principalele motive care au determinat antreprenorii din Europa sa-si transforme pasiunile intr-o sursa de venit. Pasiunea reprezinta principala motivatie pentru 58% dintre romanii si polonezii care au pornit o afacere dintr-un hobby, comparativ cu media europeana de 43%. Schimbarea activitatii fata de cea de la locul de munca a fost principala motivatie pentru 29% dintre romanii care si-au deschis o afacere pe baza pasiunii lor, in timp ce dorinta de a lucra pentru ei insisi a reprezentat imboldul pentru 26% dintre persoanele care si-au valorificat deja pasiunile.
Birocratia este principala ingrijorare a romanilor care au o afacere dintr-un hobby sau vor sa-si deschida o afacere; europenii se tem cel mai mult de lipsa comenzilor
Lipsa comenzilor si vanzarile insuficiente sunt principalele motive de ingrijorare pentru 38% dintre europenii care pot sa-si deschida o afacere din pasiunile lor. Alte motive de ingrijorare invocate de catre respondentii la sondajul Visa Europe sunt obtinerea finantarii (28%), precum si munca administrativa si volumul mare de acte (26%).
„Patru din zece romani care ar putea sa-si deschida o afacere dintr-un hobby sunt ingrijorati de birocratia excesiva legata de administrarea firmei. In alte tari din Europa, oamenilor le este teama mai mult de posibilitatea de a nu primi comenzi suficiente. Ingrijorarile privind gestionarea cheltuielilor sunt comune pentru majoritatea IMM-urilor din Romania. La fel cum canalele de social media au ajuns sa aiba un rol decisiv in promovarea eficienta a micilor afaceri, inovatiile si noile tehnologii din domeniul platilor ar putea usura semnificativ partea administrativa a firmelor si ar sustine imbunatatirea calitatii serviciilor pentru clienti. De exemplu, cardurile business sau smartphone-urile transformate in POS-uri mobile simplifica mult activitatea contabila a oricarei firme si contribuie la cresterea vanzarilor prin punerea la dispozitia clientilor a unor servicii sigure si usor de utilizat”, a declarat Catalin Cretu, Director Regional pentru Romania, Croatia si Slovenia, Visa Europe.
Surse de finantare si oportunitati de promovare pentru romanii care isi doresc sa-si transforme pasiunile in venituri
Peste jumatate dintre romanii care isi doresc sa castige bani din pasiunile lor afirma ca isi vor utiliza economiile personale pentru a-si deschide o afacere, aproape un sfert (23%) vor sa apeleze la familie si prieteni, iar 15% dintre respondenti intentioneaza sa aplice pentru o subventie dedicata afacerilor mici. In conditiile in care conceptul de crowdfunding (multifinantarea) este relativ nou pe piata locala, doar 11% dintre romanii care doresc sa deschida o afacere pe baza pasiunilor lor planuiesc sa recurga la aceasta modalitate de finantare alternativa.
Dintre respondentii la studiul Visa Europe, polonezii (49%) si spaniolii (43%) sunt cei mai deschisi la solutiile externe si alternative de finantare pentru infiintarea afacerilor pe care si le doresc, in timp ce romanii se afla pe penultimul loc, la egalitate cu suedezii (26%), fiind urmati de turci (24%).
Motivatiile romanilor care isi doresc sa isi deschida o afacere din propria pasiune sunt in principal aceleasi ca in cazul persoanelor care au facut deja acest lucru: pasiunea (65%), flexibilitatea propriului business (46%), dorinta de a fi propriul sef (44%) si de a avea o activitate diferita fata cea de la locul de munca (33%).
Din punct de vedere al promovarii, retelele sociale Facebook si Twitter sunt mai populare decat metodele traditionale, precum crearea unui website al companiei. Astfel, doua treimi dintre romanii care isi doresc sa faca bani din propria pasiune spun ca utilizeaza cele doua retele sociale pentru promovarea afacerii lor. Recomandarile directe sunt considerate importante de aproximativ 60% dintre romanii care vor sa-si deschida o afacere pe baza pasiunii lor.
Majoritatea romanilor care vor sa demareze o afacere dintr-un hobby (70%) vor ca aceasta sa devina principala lor sursa de venit, iar 16% intentioneaza sa faca acest lucru in urmatorii cinci ani. Peste jumatate dintre romanii care vor sa-si transforme pasiunile in principala sursa de venituri in urmatorii cinci ani vor lansa atat un website propriu pentru ca produsele sau serviciile oferite sa devina accesibile unei baze de clienti mult mai mari, cat si o pagina pe social media pentru a-si consolida profilele, dar vor apela si la diverse actiuni de publicitate.
Studiul Visa Europe a fost realizat online in ultimul trimestru din 2014, in noua tari din Europa – Marea Britanie, Franta, Germania, Italia, Polonia, Romania, Spania, Suedia si Turcia, pe un esantion de peste 18.000 de respondenti, dintre care peste 2.000 de romani care castiga sau le-ar placea sa obtina venituri din propriile pasiuni.