Stiri BancareStiri Bancare
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Reading: De Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului, Consumers International atrage atenția cu privire la „finanțarea digitală echitabilă”. 5 riscuri globale pentru consumatorii financiari-bancari. Cum s-au pregătit asociațiile pro-consumatori din România
Share
Notification Show More
Latest News
Cum interpretăm mesajul de la Banca Națională, care semnalează „incertitudini deosebit de ridicate”. Cristian Popa vorbește despre inflație mai ridicată și riscuri mari la adresa conduitei viitoare a politicii fiscale
Stiri de top
Ce se întâmplă cu ratele tala la bancă pentru că BNR a păstrat dobânda-cheie la 6,5%. Prudență în fața incertitudinilor economice
Stiri de top
Finanțare Raiffeisen în valoare de peste 28,7 milioane de euro pentru parcul fotovoltaic Teiuș. Cătălin Cepișcă: Încă un pas spre susținerea tranziției energetice a României
Stiri de top
Patria Bank, profit de 10 milioane de lei în primele trei luni din an. Valentin Vancea: Continuăm să susținem mediul antreprenorial românesc
Stiri de top
Garanti BBVA: educația financiară, cheia pentru decizii inteligente și sigure. Constantin Dobrinescu: ”Dacă înțelegem de mici valoarea banilor și diferența dintre nevoi și dorințe, acestea vor avea un impact pozitiv asupra bugetului de venit si cheltuiala din viata de adult”
Interviuri Stiri de top
Aa
Stiri BancareStiri Bancare
Aa
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Follow US
© BankingNews - Toate drepturile rezervate
Stiri Bancare > Blog > Stiri de top > De Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului, Consumers International atrage atenția cu privire la „finanțarea digitală echitabilă”. 5 riscuri globale pentru consumatorii financiari-bancari. Cum s-au pregătit asociațiile pro-consumatori din România
Stiri de top

De Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului, Consumers International atrage atenția cu privire la „finanțarea digitală echitabilă”. 5 riscuri globale pentru consumatorii financiari-bancari. Cum s-au pregătit asociațiile pro-consumatori din România

Gabriela Dinu
Last updated: 15/03/2022 16:46
Gabriela Dinu 3 ani ago
Share
World consumer rights day 2022
SHARE
World consumer rights day 2022

În fiecare 15 martie, mișcarea consumatorilor se unește pentru a evidenția o problemă presantă cu care se confruntă consumatorii la nivel global. În 2022, membrii organizației Consumers International, formată din 200 de grupuri de consumatori din 100 de țări – au ales ca temă de discuție impactul noilor tehnologii asupra industriei serviciilor financiare. Această Zi Mondială a Drepturilor Consumatorului va declanșa prima conversație globală despre viziunea consumatorilor privind finanțarea digitală echitabilă – #fairdigitalfinance.

Contents
5 RISCURI GLOBALE pentru consumatorii financiari-bancariTehnologia este vulnerabilă în fața hackerilor care creează breșe de securitate și confidențialitate.RomâniaContext

Potrivit Consumers International, până în 2024, banca digitală va depăși 3,6 miliarde utilizatori, potrivit Juniper Research. În lumea în curs de dezvoltare, proporția deținătorilor de conturi care folosesc plățile digitale a crescut de la 57% în 2014 la 70% în 2017, potrivit The Global Findex Database 2017. Finanțarea digitală aduce noi oportunități – dar și noi riscuri care pot duce la rezultate inechitabile pentru consumatori. Finanțarea digitală poate crește probabilitatea ca cei mai vulnerabili să rămână în urmă.

Scăderea treptată a opțiunilor de plată în numerar îi lasă pe consumatorii vulnerabili expuși unui risc de excluziune financiară și excludere socială. O societate complet fără numerar limitează dreptul esențial al consumatorilor de a alege cum își gestionează finanțele pe piață. Serviciile financiare digitale pot da putere consumatorilor, de pretutindeni. Pentru a realiza acest lucru, serviciile trebuie să fie incluzive, sigure, protejate de date, private și durabile.

Tehnologiile digitale au remodelat plățile, împrumuturile, asigurările și gestionarea averilor, devenind un factor cheie pentru consumatorii de servicii financiare. Cu toate acestea, mai ales în ultimii ani, consumatorii sunt din ce în ce mai expuși la escrocherii, fraude, phishing și malpraxisuri în materie de date. Consumatorii care se confruntă cu dificultăți economice sunt și mai afectați de aceste daune.

Pentru a aborda cele mai presante probleme cu care se confruntă consumatorii din domeniul finanțelor digitale, Consumers International au făcut un raport despre viziunea consumatorilor pentru o finanțare digitală echitabilă. Ca aceste temeri să aibă și răspuns, pentru a maximiza beneficiile și a preveni afectarea consumatorilor, este nevoie ca asociațiile de consumatori, guvernele, industria și organizațiile pro-consumatori să lucreze împreună pentru soluții echitabile, sigure și durabile pentru noi toți.

5 RISCURI GLOBALE pentru consumatorii financiari-bancari

 

1. Infrastructură și rețea de distribuție greoaie, nesigură
Doar 54% dintre platformele open banking din America Latină raportează că folosesc standarde de securitate OAuth.
În Zambia, lipsa lichidității a fost remarcată ca o „problemă recurentă și critică care afectează creșterea afacerilor în locuri rurale și greu accesibile
Numărul de bancomate din țările UE a scăzut constant de atunci 2014 și această tendință se accelerează.

2. Fraude și escrocherii
La nivel global, frauda aplicațiilor mobile crește rapid, arată datele stranse în raport. Una din trei persoane din Asia de Sud-Est s-a confruntat cu fraude online

3.Lipsa de transparență și designul complex al aplicațiilor pot costa scump consumatorii
În Kenya, India, Indonezia și Filipine, utilizatorii de aplicații mobile au înregistrat datorii mai mari/ credite nerambursate – parțial atribuite lipsei de înțelegere a împrumutului și a termenilor/condițiilor.

3.Mecanisme de despăgubire inadecvate
În Bangladesh, Cambodgia și Uganda, doar 11% dintre clienții care a întâmpinat dificultăți cu transferul/plata banilor au raportat-o ​​printr-un canal de reclamații.

4. Lipsa protecției consumatorilor și a aplicării legii

La nivel global, responsabilitatea și aplicarea împotriva înșelătoriilor sunt limitate. Marea Britanie are a fost denumită „capitala mondială a escrocheriei bancare”. Aici, investigația unei escrocherii poate dura pana la 2 ani pentru a ajunge în instanță, iar poliția are resurse limitate pentru a găsi și opri escrocii, expică consumatorii britanici.

5. Cunoștințe financiare reduse

Un studiu OECD din 2020 a constatat că consumatorii din 26 de țări au un scor foarte slab la nivel de alfabetizare financiară, cum ar fi cunoștințele, comportamentul și atitudinea. Femeile și tinerii au de obicei niveluri mai scăzute de alfabetizare financiară.

Tehnologia este vulnerabilă în fața hackerilor care creează breșe de securitate și confidențialitate.

După pandemia de Covid-19, cu toții am realizat că incluziunea digitală este din ce în ce mai mult o condiție prealabilă pentru incluziunea financiară. Lacunele globale în conectivitate împiedică accesul larg la instrumentele digitale. Calculatoarele personale și telefoanele mobile au înlocuit sucursala băncară, dacă presupunem că rețelele și dispozitivele sunt disponibile și accesibile. Însă, alfabetizarea digitală scăzută și alfabetizarea financiară este răspândită inegal de-a lungul generațiilor. Acești factori creează risc financiar de excluziunea și excludere socială.

Analiza reiterează că produsele financiare digitale sunt uneori complexe, concepute strategic pentru profiluri de consumatori deja educați, deci poate fi folosită pentru a selecta consumatorii profitabili, ceea ce duce la o excludere suplimentară. Utilizarea algoritmilor și a inteligenței artificiale poate duce la părtinire, excludere sau discriminare. Acumularea unui set concentrat de date doar pentru anumite companii reduce concurența și poate duce la preţuri mai mari pentru consumatori. Și lipsa interacțiunii umane pe canalele de reclamații poate îngreuna raportarea la serviciile digitale.

Scăderea treptată a opțiunilor de plată în numerar îi lasă pe consumatorii vulnerabili expuși unui risc de excluziune financiară și excludere socială. O societate complet fără numerar limitează dreptul esențial al consumatorilor de a alege cum își gestionează finanțele pe piață. Fraudele și înșelătoriile cresc exponențial, arată cel mai recent raport CGAP ce analizează scala riscurilor consumatorilor globali. Consumatorii riscă nu doar pierderea banilor si a veniturilor, ci și datele personale și biometrice, ce nu pot fi recuperate niciodată.

România

Ca un consumator informat ce mă declar, am tot căutat informații despre ce tema ce va fi dezbătută în acest an, despre raporatele care o insoțesc si pozitia țărilor membre a Consumers International. Am descoperit că tema se pliază ‘mănusă’ pe domeniul financiar, tine de incluziune financiară și socială, de alfabetizearea digitală și financiară a consumatorilor.

Cum această zi este folosită, de cele mai multe țări, ca prilej pentru organizarea de acțiuni pe o temă importantă, ca strategie de conștientizare a societății cu privire la problemele de actualitate, am căutat campaniile de informare disponibile consumatorilor români.

Și România are o asociație de protectia consumatorilor membră în Consumers International- InfoCons. Astăzi, potrivit site-ului InfoCons, romănii au constientizat, înca o dată, care le sunt drepturile privind închirierea unei mașini. Pe pagina asociației, la secțiunea „Noutăți” românii sunt informati „pe scurt” despre unele drepturi, primesc sfaturi în caz de incendiu, sau află despre iesirile publice ale Președintelui InfoCons, Sorin Mierlea.

Însă nimic despre tema abordată în acest an, despre vulnerabilitățile consumatorului financiar confruntat cu o creștere accelerată a produselor financiare digitale, însă fără multe informații și competențe, și mă refer cu precădere la consumatorul din mediul rural.

Rămâne să descoperim împreună dacă pe parcursul acestui an tema va prezenta interes pentru asociatiile pro-consumatori precum InfoCons și vor exista dezbateri și discuții aplicate despre riscurile și vunerabilitățile noi generate de accelerararea digitalizării, în contextul pandemic.

Context

La 15 martie 1962, J.F. Kennedy, preşedintele Statelor Unite ale Americii, rostea către Congresul American un mesaj în care susţinea, pentru prima dată, existenţa a patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat şi dreptul de a alege produse şi servicii. 15 martie 1962 reprezintă astfel momentul istoric al naşterii mişcării mondiale a consumatorilor

Ziua a fost stabilită în 1985 printr-o rezoluţie a Adunării Generale a ONU, intitulată „Principiile directoare pentru protecţia consumatorilor”.

În România ziua este marcată din 1991. În august 1992 a fost adoptată Legea de bază în domeniul protecţiei consumatorilor prin Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992.

You Might Also Like

Cum interpretăm mesajul de la Banca Națională, care semnalează „incertitudini deosebit de ridicate”. Cristian Popa vorbește despre inflație mai ridicată și riscuri mari la adresa conduitei viitoare a politicii fiscale

Ce se întâmplă cu ratele tala la bancă pentru că BNR a păstrat dobânda-cheie la 6,5%. Prudență în fața incertitudinilor economice

Finanțare Raiffeisen în valoare de peste 28,7 milioane de euro pentru parcul fotovoltaic Teiuș. Cătălin Cepișcă: Încă un pas spre susținerea tranziției energetice a României

Patria Bank, profit de 10 milioane de lei în primele trei luni din an. Valentin Vancea: Continuăm să susținem mediul antreprenorial românesc

Garanti BBVA: educația financiară, cheia pentru decizii inteligente și sigure. Constantin Dobrinescu: ”Dacă înțelegem de mici valoarea banilor și diferența dintre nevoi și dorințe, acestea vor avea un impact pozitiv asupra bugetului de venit si cheltuiala din viata de adult”

TAGGED: consumatori vulnerabili, banca, open banking, banking, Consumers International, financiar, Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului, risc, excludere financiara, educatie financiara, excludere sociala, servicii financiare, produsele financiare digitale, consumatori, incluziunea digitală, protectia consumatorilor, incluziunea financiară, banca digitala
Gabriela Dinu 15/03/2022
Share this Article
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Email Copy Link Print
By Gabriela Dinu
Follow:
Editor al publicaţiei online www.bankingnews.ro. A participat activ nu numai în managementul şi dezvoltarea proiectului, ci a adoptat şi o implicare directă în activitatea editorială, fiind atrasă de munca redacţională. A descoperit pasiunea pentru jurnalism atunci când a făcut parte din echipa care a lansat portalul www.ghiseulbancar.ro. Așa că îşi asumă rolul de editor, alcătuind, de cele mai multe ori, materiale de analiză.
Previous Article UniCredit face o revizuire urgentă a afacerii sale din Rusia. Andrea Orcel: Ne gândim la ieșire
Next Article INFOGRAFIC. Rusia, cea mai penalizată națiune din lume, cu peste 5.0000 de sancțiuni. UE impune al patrulea pachet de măsuri, deci toate produsele fabricate aici nu mai pot intra pe piața rusă

– Publicitate –

Ad image
Ad image
Ad image
Ad image
Ad image

Alte articole

Cum interpretăm mesajul de la Banca Națională, care semnalează „incertitudini deosebit de ridicate”. Cristian Popa vorbește despre inflație mai ridicată și riscuri mari la adresa conduitei viitoare a politicii fiscale

o zi ago

Ce se întâmplă cu ratele tala la bancă pentru că BNR a păstrat dobânda-cheie la 6,5%. Prudență în fața incertitudinilor economice

o zi ago

Finanțare Raiffeisen în valoare de peste 28,7 milioane de euro pentru parcul fotovoltaic Teiuș. Cătălin Cepișcă: Încă un pas spre susținerea tranziției energetice a României

o zi ago

Patria Bank, profit de 10 milioane de lei în primele trei luni din an. Valentin Vancea: Continuăm să susținem mediul antreprenorial românesc

o zi ago

Primul proiect online de jurnalism financiar-bancar din România.

Ne găsiți și pe

© BankingNews - Toate drepturile rezervate

  • Despre BankingNews
  • Contact
  • Publicitate
Folosim cookies pentru a va oferi o experienta cat mai placuta pe site-ul bankingnews.ro. Mai multe detalii despre politica noastra referitoare la protectia datelor cu caracter personal puteti vedea aici: GDPR - Politica de Confidentialitate Setari CookieAccepta
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Întotdeauna activate
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?