[dropcap]D[/dropcap]e la identificarea nevoii de finantare si pana la a obtine un credit este o cale destul de lunga. In primul rand, trebuie sa verifici daca firma ta este eligibila pentru un credit, apoi trebuie sa iti pregatesti documentatia pentru creditare (inclusiv adeverinte/certificate de la autoritati), dar si planul de afaceri prin care banca sa fie convinsa ca va finanta o afacere viabila si ca-si va primi banii inapoi.
Antreprenorul trebuie fie transparent cu bancherul sau, clarificand din start scopul finantarii, fie ca este vorba de un proiect nou sau o modernizare a afacerii sau pur si simplu exista o nevoie de lichiditate imediata.
In functie de scop si implicit durata creditului difera documentatia prezentata bancii, dar mai ales costul finantarii: costurile asociate unei linii de credit sunt in general mai mici decat cele ale unui credit de investitii.
Care sunt punctele care te exclud automat de pe lista firmelor care pot fi creditate?
[dropcap]E[/dropcap]miterea de CEC-uri fara acoperire (incidente de plata majore), intrarea firmei în insolventa, restantele mai mari de 90 de zile la alte credite te descalifica din start de la obtinerea unui credit nou.
De asemenea, dacă ai un IMM nou-infiintat (mai putin de 12 luni de activitate) sau care a fost suspendata, bancile nu se vor inghesui sa te finanteze. Rata falimentului in primul an de activitate este foarte ridicata si de aceea bancile prefera clienti care au deja un istoric sau riscuri mai mici.
Daca indeplinesti aceste criterii minime, urmatorul pas este evaluarea situatiilor financiare: atat cele din trecut, cat si cele prognozate. Primul criteriu verificat de banca este capacitatea firmei de a genera incasari din care sa acopere cheltuielile curente.
Daca firma nu inregistreaza profit operational (inainte de amortizari, provizioane si impozite) este un mare minus pentru sansele de a primi un credit. Alti indicatori cheie la care bancile se uita sunt gradul de indatorare, rata profitului operational si rentabilitatea activelor.
Criterii eliminatorii:
* Restante la buget sau la banci;
* Inregistrarea unor incidente de plata;
* Deschiderea procedurilor de insolventa;
* Imposibilitatea de a prezenta situatiile financiare;
* Instabilitatea actionariatului.
Cum iti poti creste șansele de finantare
[dropcap]D[/dropcap]aca planifici din timp cererea pentru un credit, poti depasi unele dintre obstacolele in calea creditarii. De exemplu, daca iti achiti restantele la credit si datoriile la stat, te transformi din client neeligibil in client eligibil. Mai jos gasesti alte 3 strategii care te ajuta sa obtii un credit.
1. Construieste o relatie cu banca
Nu astepta pana in ultimul moment pentru a te duce la banca si pentru a solicita un credit. Istoricul relatiei cu banca este foarte important. Chiar dacă firma ta nu are o situatie stralucita, faptul ca banca stie cum a evoluat in ultimii ani, poate face diferenta. Relatiile personale sunt importante. Unui client vechi ii va fi mai usor sa obtina sfaturi tehnice de la bancherii cu care lucreaza de ani de zile. In plus, nimanui nu-i place sa piarda un client si se vor gandi de doua ori inainte sa te refuze.
2. Reinvesteste profitul
Iti poti finanta proiectele mari din sumele puse deoparte in anii anteriori. Reinvestirea profiturilor nu reprezinta doar o sursa de finantare, dar si demonsteaza bancii ca firma nu este pentru tine doar o vaca de muls, ci esti dispus sa folosesti castigurile pentru a-ti dezvolta si mai mult afacerea. In timp, afacerea ta va creste, iar profiturile din anii precedenti vor contribui la cresterea activelor din bilant.
3. Implica actionarii si alte firme din grup in cererea de finantare
Firmele nou create si cele care nu genereaza volume suficient de mari obtin cu greu finantare de la banci. In schimb, daca firma face parte dintr-un grup de firme sau daca actionarii au fie venituri foarte mari, fie pot veni cu garantii, lucrurile se pot schimba. Unele institutii de credit trateaza tot grupul de firme unitar si, astfel, firmele nou create pot avea acces la credite. In cazul in care problema este incadrarea pentru o anumita sumă, consolidarea firmelor afiliate poate fi solutia.
Analiza realizata de
Anca Balasu
Sef Departament Dezvoltare Produse Persoane Juridice, Volksbank