Consiliul Patronatelor Bancare din Romania (CPBR) a notificat Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, cerand organizarea cat mai grabnica de consultari ample cu reprezentantii sai si ai comunitatii bancare, concomitent cu prelungirea termenului de consultare publica privind proiectul de Ordin care stipuleaza noi cerinte de afisare ale comisioanelor si a altor operatiuni la ATM‐uri, se arata intr-un comunicat de presa remis de Patronatul Bancilor.
In notificarea remisa ANPC joi, 11 septembrie, cat si in solicitarile premergatoare acesteia pentru organizarea de consultari, Patronatul Bancilor a insistat asupra faptului ca ANPC si comunitatea bancara trebuie sa gaseasca impreuna cele mai realiste solutii de implementare ale proiectului din punctul de vedere al cresterii transparentei, insa si pentru evitarea cresterii semnificative a costurilor la consumatorul final si a distorsiunilor de natura concurentiala.
Totodata, CPBR a relevat faptul ca proiectul de Ordin nu va putea fi implementat in forma sa actuala atat din considerente legale cat si din ratiuni ce tin de limitarile tehnice si practice ale arhitecturii sistemului de ATM‐uri atat la nivel national cat si international, motiv pentru care a cerut modificarea formei actuale a proiectului pe baza de consultari.
In acest sens, CPBR si-a manifestat si disponibilitatea de a conlucra cu ANPC inclusiv pentru elaborarea unui studiu de impact, cat si pentru termene realiste de implementare a formei finale a Ordinului. Concret, CPBR a enumerat printre multe alte obstacole si faptul ca afisarea comisioanelor in valoare absoluta la ATM‐uri altele decat cele ale bancii emitente ar necesita schimbari inclusiv la nivelul sistemelor MasterCard si Visa si ar presupune ca orice banca din sistem cu retea ATM sa poata vedea in timp real comisioanele tuturor celorlalte.
In cazul cardurilor in valuta, situatia ar fi si mai complicata, deoarece exista diferente de curs valutar intre data tranzactiei si data decontarii efective, iar in cazul cardurilor de credit ar fi din nou imposibil de a comunica clientului care ar fi costul cu dobanda aferenta respectivei tranzactii. Mai mult, chiar daca taxele si comisioanele standard ale bancilor sunt afisate in banci si disponibile pe site‐urile bancilor, exista categorii de clienti care beneficiaza de conditii specifice, care ar fi supuse in egala masura eventualului schimb de informatii intre banci, ridicand probleme de natura practicilor anticoncurentiale, cat si de respectare a confidentialitatii secretului bancar si comercial.
De asemenea, CPBR, pe baza informatiilor remise de catre bancile sale membre, a evidentiat faptul ca ar putea fi implementat cel mult un sistem de afisare al comisioanelor doar in cazul operatiunilor cu carduri desfasurate la ATM‐urile bancilor emitente, insa cu anumite limitari. In aceasta situatie, bancile membre CPBR au anticipat ca va fi nevoie de un termen de cel putin 12 luni de la publicarea Ordinului si de costuri considerabile pentru a implementa chiar si numai acest sistem.
Membrii CPBR sunt Banca Comerciala Romana, BRD ‐ Groupe Societe Generale, Raiffeisen Bank, UniCredit Tiriac Bank, ING Bank Romania si Volksbank Romania. Cele sase banci care compun CPBR detin impreuna aproape 6.000 de ATM‐uri, reprezentand mai mult de jumatate din numarul total de circa 10.700 de bancomate de pe teritoriul Romaniei.