Tribunalul Bucuresti s-a pronuntat pe data de 30.04.2015, in cadrul procesului initiat de Autoritatea Nationala de Protectie a Consumatorilor, stabilind prin hotarare lipsa de clauze abuzive in contractele de credit contractate de clienti la BCR.
Sentinta Tribunalului Bucuresti confirma evaluarea si judecata regasite intr-o alta hotarare judecatoreasca recenta (decembrie 2014) a Curtii de Apel Bucuresti si in alte 6 decizii ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie, care au decis, in mod consistent si sistematic corectitudinea clauzelor contractuale privind dobanda variabila si a clauzelor privind comisioanele, anunta BCR.
BCR respecta legea, cadrul de reglementare si rolul autoritatilor de protectie a drepturilor consumatorilor, insa va contracara cu fermitate toate pretentiile pe care le considera lipsite de valabilitate.
BCR puncteaza inca o data faptul ca instabilitatea si neclaritatea cadrului legal pot paraliza finantarea economiei, precum si faptul ca, in mod relevant, majoritatea cauzelor ajunse la nivelul inaltei Curti de Casatie si Justitie, care au vizat dobanda variabila, s-au solutionat irevocabil in favoarea BCR pe baza motivatiilor urmatoare:
· Este incorecta constatarea identitatii intre „dobanda de referinta variabila” si EURIBOR;
· Nicio instanta nu are permisiunea de a trece peste termenii conveniti de parti in contract, interpretand gresit sau atribuind alt inteles angajamentului contractual al partilor;
· Toate clauzele din contractele supuse analizei sunt clare si exprima vointa reala a partilor, care au convenit in privinta modului de determinare a dobanzii variabile.
Istoric, majoritatea absoluta a dosarelor avand ca obiect actiuni colective formulate impotriva BCR, au fost respinse ca neintemeiate atat in fond cat si in apel la Curtea de Apel Bucuresti, pe baza motivatiilor urmatoare:
· clientii au avut posibilitatea sa reflecteze asupra conditiilor de creditare si costurilor;
· clientii au avut posibilitatea negocierii nivelului de dobanda, inclusiv a tipului de dobanda;
· comisioanele de administrare si riscuri intra in costul total al creditului, pe care consumatorul l-a contractat prin demers propriu.
BCR isi trateaza clientii corect, iar majoritatea sunt multumiti de produsele pe care le-a oferit de-a lungul anilor. in conditiile existentei unor nemultumiri sau a situatiei de a fi declansate litigii, atitudinea bancii a fost mereu aceea de parteneriat si reconciliere amiabila, constatand cu dezamagire inflamarea permanenta a conflictului si lipsa orientarii catre solutii mutual benefice din partea avocatilor grupurilor de clienti, cel mai probabil interesati in principal de a profita financiar de pe urma intermedierii litigiilor intre consumatori si banci.