2016 a fost un an bun pentru Banca Românească, instituția continuând să își promoveze produsul strategic, cardul de credit, și având deja la activ 6-7 ani de când oferă clienților posibilitatea de a achita în rate, a spus Vasile Tănasă, Director adjunct Produse şi Segmente Retail, Banca Românescă, în cadrul celei de-a IV-a ediții a Conferinței „Eu plătesc cu cardul”, organizată de publicația online www.BankingNews.ro.
Acesta a dat și câteva detalii privind comportamentul clienților care dețin un card de credit, dar și despre beneficiile oferite de bancă.
„Am impus un prag de peste 200 de lei pentru plata în rate, ceea ce a împins clienții spre tranzacții de valori mai mari, așa că nu avem o frecvență mare a plăților. Nu sunt mai mult de 5 tranzacţii per card activ, pe lună. Am încercat să oferim clienților și alte beneficii, prin modalități diferite față de celelalte bănci, deoarece suntem o bancă ce nu deține POS-uri. Am optat pentru un program de bonus, așadar un procent din valoarea tranzacţiei se întorcea pe cardul de credit. Am împins această ofertă spre anumite categorii de comercianţi, unde ne doream să existe tranzacţii mai mari”, a declarat Vasile Tănasă.
Legat de planurile băncii pentru acest an, Tănasă a menționat că Banca Românească se pregătește să introducă un card de debit cu comision zero la retragere cash: „banca va lansa curând un pachet în care cardul de debit va fi produsul vedetă, cu 0% comision la orice ATM. Pregătim de asemenea un sistem de beneficii și pentru companii, mai precis IMM-uri. Și aici avem aceeași problemă, a cash-ului: folosesc plasticul nu pentru plăți, ci pentru a retrage numerar”.
Rămâne de văzut cât de pregătite sunt băncile să intre în mediul rural
Vasile Tănasă a vorbit și despre provocările pe care le ridică băncilor cea mai important act normativ adresat segmentului carduri, în acest an, legea cash-back. În opinia sa, „întrebarea care trebuie pusă este cât de pregătite sunt băncile să intre în zona rurală în condițiile în care, în prezent, 95% din plăți sunt în mediul urban. Însă penetrarea internetului e foarte mare în România, chiar și în mediul rural. Așadar, un pachet de cont curent cu un card de debit este oferta pe care trebuie să o promoveze băncile acum”.
E loc de creștere accelerată pe cardul de credit
O altă temă de discuție a fost legată de creșterea acelerată a cardurilor de credit, în ultimul timp, și modul în care băncile se raportează la aceasta. În opinia Directorului adjunct Produse și Segmente Retail al Băncii Românești, numărul de carduri de credit poate crește în continuare accelerat, riscul asociat produsului fiind minim.
„În ceea ce privește creșterea accelerată a numărului de carduri de credit, aceasta este spectaculoasă și ne-o dorim și mai spectaculoasă. Pe piață sunt doar 2,8 milioane de carduri de credit. Nu ni se pare o creștere periculoasă. Faptul că la noi 80% din tranzacții sunt plăți la POS, ne arată că am ales clienții corect. Acum avem Biroul de Credit, care verifică datoriile clienților, avem ANAF-ul, care certifică veniturile, deci din perspectiva analizei practic nu există risc de neplată și nu cred că vor fi probleme”, a menționat Tănasă.
Potrivit acestuia, în prezent rata de NPL (credite neperformante) a Băncii Românești pe acest segment e sub 1%, deoarece anul trecut banca a vândut portofoliul foarte riscant. „Ce e important nu e rata NPL la un moment dat, ci și în perspectivă, iar ce pot spune este că în cadrul portofoliului achiziționat din 2010 până acum nu am avut o rată mai mare de 4% a NPL. Așa că, în acest an, mă aștept să avem o creștere de 20% pe carduri de credit și o creștere cu 10% a soldului.
Mizăm de asemenea pe tranzacțiile online, iar în curând, vom implementa și noi sistemul 3D Secure cu parolă dinamică, pentru a crește tranzacțiile online. În prezent, 60% din tranzacții sunt făcute prin carduri business, care reprezintă 10% din total portofoliu”, a mai declarat directorul de produse retail al Băncii Românești.
Ca majoritatea instituțiilor bancare de la noi, Banca Românească se concentrează pe programele de educație financiară pe care le va continua în 2017, a mai spus Tănasă. „Ca practică uzuală, contactăm fiecare client la un număr de zile de când i-a fost emis cardul pentru a îi explica cum funcționează. Încercăm să inducem acest comportament, de a utiliza cardul cum trebuie”, a detaliat acesta.
Conferința ”EU plătesc cu cardul” este un proiect dezvoltat de publicația online www.bankingnews.ro cu susținerea Asociației Române a Băncilor şi Asociaţiei de Plăţi Electronice din România, în calitate de Parteneri Instituţionali, Banca Transilvania, BCR și Banca Românească – Membră a Grupului National Bank of Greece – Parteneri Principali, Visa, Mastercard, BRD – Groupe Societe Generale și Raiffeisen Bank – Parteneri, cărora le mulțumim, pe această cale, pentru implicare.