”Ceea ce a fost complet nou la criza financiară din 2008 a fost că, spre deosebire de precedentele recesiuni ciclice, aceasta a pus sub semnul întrebării însăși esența activității bancare”, susține François Bloch, Directorul General al BRD – Groupe Société Générale, în cadrul unui comentariu pus la dispoziția Revistei BankingNews. ”Profesia bancară constă, prin definiție, în gestionarea riscurilor, dar a devenit clar nu numai că băncile au avut probleme să evalueze anumite riscuri, dar și faptul că au devenit ele însele o sursă de risc”, subliniază șeful instituției de credit franceze.
Această situație constituie, până la urmă, premisa întoarcerii la rolul bankingului tradițional și la fundamentele profesiei de bancher, prin asumarea băncilor ca și parteneri pentru proiectele clienților, finanțarea economiei prin transformarea depozitelor în împrumuturi și intermedierea între economii și investiții.
”Pot să spun că, de atunci, bancherii au învățat să fie mult mai agili și să se gândească întotdeauna „Ce s-ar întâmpla dacă?”. Provocarea nu se referă atât la anticiparea viitorului, cât la a fi atenți la noi surse de risc și de fragilitate pentru a construi un model de afaceri care să fie rezistent orice s-ar întâmpla”, menționează François Bloch.
În opinia sa, România nu a fost un caz în discuție atunci când s-a vorbit despre criza financiară. ”Aici, băncile nu au fost la originea crizei sau principalii ei actori, ci mai degrabă un fel de victime colaterale. Nu trebuie să uităm că statul nu a trebuit să salveze nicio bancă și că nu s-au cheltuit bani publici în acest sens”, spune Directorul General al BRD – Groupe Société Générale.
În toată această perioadă post-criză, multe proceduri au fost modificate, în special în ceea ce privește gestionarea riscurilor și s-ar putea spune că recesiunea din România s-a constituit ca și oportunitate pentru bănci pentru a-și revizui modelele de afaceri, începând cu crearea de credite până la relația cu clientul.
”Este greu să știm dacă ne vom mai confrunta într-o zi o altă criză de o asemenea amploare, însă băncile sunt acum mult mai bine pregătite. Și, în vremuri actuale, în care se adaugă noi provocări celor vechi – noi tehnologii, noi comportamente ale clienților, provocări sociale – ne propunem să contribuim pozitiv la construirea lumii de mâine și să rămânem un partener de încredere pentru toți clienții și asociații noștri”, conchide François Bloch.