Guvernatorul Băncii Naționale Române, Mugur Isărescu a reamintit că războiul dintre bănci și sistemul bancar a fost unul cultivat, iar acest demers nu este benefic pentru nimeni.
Conflicul dintre debitori şi creditori a fost cultivat din motive interne şi externe, iar din această cauză în România s-a pornit mai târziu o instituţie de soluţionare alternativă a litigiilor, a spus Guvernatorul.
România are nevoie de încredere și stabilitate legislativa pentru „o atmosfera mai caldă de ambele părți”, a spus Mugur Isărescu, guvernatorul BNR.
Centrul de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul bancar (CSALB) este un proiect care a ajuns mai târziu în România decât în alte țări, dar poate îmbunătăți relația tensionată din societate, mai spune Guvernatorul.
„Eu sunt în drum spre aeroport, dar am ţinut cu tot dinadinsul să vin aici la dumneavoastră să răspund invitaţiei pentru două motive extrem de simple. Să vă felicit şi să vă urez succes în continuare. Să vă felicit pentru că un proiect care în România a plecat mai târziu decât în alte ţări şi în condiţii nu foarte propice, într-o atmosferă relativ ostilă, a prins avânt, a prins rădăcini şi este acum o experienţă pozitivă”, a afirmat, marţi guvernatorul Băncii Naţionale a României, Mugur Isărescu, la conferinţa anuală a Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar.
„De ce a plecat mai târziu? Probabil că am să încerc să dau o explicaţie. De ce nu a fost momentul cel mai fericit de pornire la drum. Au fost şi raţiuni interne, aş spune că şi motive, raţiuni, externe care au cultivat acest conflict între creditori şi debitori, între bănci şi clienţi, uneori chiar cu înverşunare şi cu exagerare”, a adăugat Mugur Isărescu.
Guvernatorul BNR a menţionat că nu se poate spune că România este o ţară cu mare tradiţie în domeniul creditării şi că face inovaţie.
„Nu foloseşte nimănui războiul dintre bănci şi clienţi şi cultivarea acestui război. Nici abuzul de abuz, ca să spun aşa, cu care ne-am obişnuit în ultima vreme, orice comportament al bancherilor este un abuz, de putere de poziţie, de monopol, nu foloseşte nimănui. Iarăşi să folosesc cuvântul, această noţiune este total abuzată”, a mai spus Mugur Isărescu.
„În domeniul acesta al băncilor, al creditării, am plecat relativ mai târziu. A fost şi întreruperea din perioada comunistă. Greu se fac inovaţii în acest domeniu şi mai ales în baza legală a creditului. Creditul rămâne credit. Plăcut, neplăcut, trebuie să-l restitui”, a afirmat Mugur Isărescu.
Mugur Isărescu: Încurajez băncile rușionoase să mergă spre reconciliere
„Concilierea și-a dovedit avantajele în ultimii trei ani, dar nu toate băncile au fost bucuroase să intre în acest exercițiu. Le încurajez și pe cele mai reținute, rușinoase, neînțelegătoare să meargă în această direcție, pentru că ajută și la îmbunătățirea imaginii băncilor. Ca bancă, trebuie să-ți înțelegi și clienții ca să recuperezi banii din credite”.
De la începutul anului, numărul cererilor trimise de consumatori a crescut cu peste 45% față de tot anul 2018, ajungând la 1.948. Până acum, în aproape 600 de cazuri consumatorii și băncile au găsit o rezolvare la nemulțumirile lor, ca urmare a intervenției CSALB. Majoritatea dintre ei au obținut reducerea sau eliminarea unor comisioane, scăderea ratelor la credite sau ștergerea unor sume din sold.