Stiri BancareStiri Bancare
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Reading: Barometru CFA explică de ce educația financiară rupe vraja marilor tentații: 64% dintre români depășesc bugetul planificat în timpul sărbătorilor, iar 33% apelează la credit
Share
Notification Show More
Latest News
Cine sunt cei trei bancheri care vor asigura conducerea la Banca de Investiții și Dezvoltare până la finalizarea procesului de selecție pentru noile mandate de 4 ani. Raluca Nicolescu, Simina Bossennec și Răzvan Prundeanu vor coordona activitățile băncii în următoarele luni
Stiri de top
În primele nouă luni din 2025, ING România şi-a crescut veniturile şi portofoliul de credite, iar profitul s-a stabilizat 1,3 miliarde lei
Stiri de top
Banca Transilvania contribuie la dublarea capacității naționale de stocare a energiei prin finanțarea Nova Power & Gas
Stiri de top
BCR coordonează una dintre cele mai mari finanțări sindicalizate din agribusinessul românesc, în valoare de 485 milioane de euro, pentru Carmistin The Food Company. Ana-Maria Samuilă: ”România are nevoie de companii solide, capabile să transforme potențialul agricol într-un avantaj competitiv real”
Stiri de top
Cum a fost 2025 pentru Bursa de Valori București? Radu Hanga: Suntem a treia bursă din regiune. Capitalizarea companiilor listate a depășit nivelul simbolic de 500 de miliarde de lei
Opinii Stiri de top
Aa
Stiri BancareStiri Bancare
Aa
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Follow US
© BankingNews - Toate drepturile rezervate
Stiri Bancare > Blog > Stiri de top > Barometru CFA explică de ce educația financiară rupe vraja marilor tentații: 64% dintre români depășesc bugetul planificat în timpul sărbătorilor, iar 33% apelează la credit
Stiri de top

Barometru CFA explică de ce educația financiară rupe vraja marilor tentații: 64% dintre români depășesc bugetul planificat în timpul sărbătorilor, iar 33% apelează la credit

Gabriela Dinu
Last updated: 13/11/2025 13:50
Gabriela Dinu 2 luni ago
Share
Consumer
SHARE

Sezonul reducerilor devine un adevărat „roller coaster” financiar pentru români. Black Friday deschide perioada cu cea mai mare intensitate de oferte și decizii de cumpărături din an, iar datele arată că 39% dintre consumatori cheltuiesc mai mult decât în mod obișnuit. Iar odată ajunși în perioada sărbătorilor de iarnă, 64% dintre români ajung să depășească bugetul planificat.

Contents
Românii, între impulsul cumpărăturilor și atenția față de baniFlorentina Almăjanu: Educația financiară sprijină oamenii în luarea unor decizii informate și responsabileGenerația Z: atentă la prețuri, receptivă la oferte și mai bine organizatăDepășirea bugetului: regula, nu excepțiaCând refuzul impulsului devine strategia consumatorului independent financiarEducația financiară rupe vraja marilor tentații

Aceste tendințe sunt surprinse în „Barometrul Sezoanelor Financiare”, un nou studiu realizat de Asociația CFA România, cu sprijinul UniCredit Bank. Sondajul, derulat prin iVox Research în perioada 3–6 noiembrie 2025, analizează cum cheltuiesc, economisesc și se protejează românii în perioadele de consum intens.

Cercetarea arată că, deși impulsivitatea se manifestă în deciziile de cumpărare, românii dau și semne de disciplină financiară: verifică prețuri, compară oferte, amână achiziții și își stabilesc bugete pentru perioadele de reducere.

Românii, între impulsul cumpărăturilor și atenția față de bani

Potrivit sondajului, 64% dintre români recunosc că fac cumpărături spontane în perioadele de reduceri – 6% dintre ei chiar de fiecare dată. Deși 44% dintre respondenți declară că verifică întotdeauna istoricul prețurilor înainte de a cumpăra, numai 22% își stabilesc mereu un buget înainte de achiziții.

Florentina Almăjanu: Educația financiară sprijină oamenii în luarea unor decizii informate și responsabile


„Rezultatele studiului ne arată că, deși românii fac achiziții spontane, o parte reprezentativă dintre ei manifestă și comportamente de planificare financiară, precum verificarea prețurilor, stabilirea unui buget sau amânarea cumpărăturilor până în perioadele de reduceri. Aceste observații ne confirmă importanța unor inițiative de educație financiară, care să sprijine oamenii de orice vârstă în luarea unor decizii mai informate și mai responsabile.”, declară Florentina Almăjanu, director general Asociația CFA România.

Generația Z: atentă la prețuri, receptivă la oferte și mai bine organizată

Fiind nativă digital, Generația Z este mai sensibilă decât restul populației la ofertele personalizate în mediul online. Peste jumătate (53%) declară că reacționează uneori la astfel de stimuli, comparativ cu 43% în rândul populației generale. În același timp, tinerii Gen Z sunt și cei mai disciplinați în planificarea cumpărăturilor – 62% amână intenționat achizițiile până la perioadele de reduceri, față de 47% în rândul populației generale. De asemenea, 31% își stabilesc întotdeauna un buget înainte de cumpărături, cu aproape 10 puncte procentuale peste media națională.

Depășirea bugetului: regula, nu excepția

Peste 20% dintre respondenți au făcut achiziții sezoniere ce depășesc 2000 de lei în ultimele 12 luni, iar depășirea bugetului planificat este un fenomen frecvent. Doar 35% declară că au reușit să se încadreze în buget sau că l-au depășit rar. Cheltuielile sunt acoperite în principal din economii, 49% dintre români economisind special pentru aceste ocazii. Veniturile curente reprezintă a doua sursă, menționată de 39% dintre respondenți, în timp ce 17% apelează la credit, iar 16% la soluții de tip „cumperi acum, plătești mai târziu”.

Când refuzul impulsului devine strategia consumatorului independent financiar

Pentru a se menține în bugetul stabilit, mulți români percep refuzul unei oferte în mod pozitiv. Întrebați cum se simt atunci când aleg să nu cumpere ceva ce părea tentant, 30% dintre respondenți au spus că se simt mai stăpâni pe sine, iar 35% se simt echilibrați, fără să fie afectați de tentație. Doar 15% au mărturisit că simt că renunță la o mică plăcere.

Educația financiară rupe vraja marilor tentații


Aceste rezultate susțin conceptul campaniei lansate de Asociația CFA România, cu sprijinul UniCredit Bank, „Abracashdabra – Educația financiară rupe vraja marilor tentații”, care debutează în luna noiembrie și încurajează conștientizarea deciziilor financiare personale în perioadele de consum ridicat, precum Black Friday, Crăciun sau Valentine’s Day.

*Datele prezentate în Barometrul Sezoanelor Financiare au fost colectate prin metoda CAWI (Computer Assisted Web Interviewing), utilizând platforma online iVox Research. Eșantionul include 1.130 de respondenți din generațiile Z, Mileniali și X, cu preponderență din mediul urban, oferind o imagine relevantă a comportamentelor financiare și de consum în perioadele sezoniere.

You Might Also Like

Cine sunt cei trei bancheri care vor asigura conducerea la Banca de Investiții și Dezvoltare până la finalizarea procesului de selecție pentru noile mandate de 4 ani. Raluca Nicolescu, Simina Bossennec și Răzvan Prundeanu vor coordona activitățile băncii în următoarele luni

În primele nouă luni din 2025, ING România şi-a crescut veniturile şi portofoliul de credite, iar profitul s-a stabilizat 1,3 miliarde lei

Banca Transilvania contribuie la dublarea capacității naționale de stocare a energiei prin finanțarea Nova Power & Gas

BCR coordonează una dintre cele mai mari finanțări sindicalizate din agribusinessul românesc, în valoare de 485 milioane de euro, pentru Carmistin The Food Company. Ana-Maria Samuilă: ”România are nevoie de companii solide, capabile să transforme potențialul agricol într-un avantaj competitiv real”

Cum a fost 2025 pentru Bursa de Valori București? Radu Hanga: Suntem a treia bursă din regiune. Capitalizarea companiilor listate a depășit nivelul simbolic de 500 de miliarde de lei

TAGGED: genZ, economii, cumparaturi spontane, venituri, Educația financiară rupe vraja marilor tentații”, Unicredit, bani, cumparaturi, reduceri, Black Friday, consumator, buget, CFA, lei
Gabriela Dinu 13/11/2025
Share this Article
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Email Copy Link Print
By Gabriela Dinu
Follow:
Editor al publicaţiei online www.bankingnews.ro. A participat activ nu numai în managementul şi dezvoltarea proiectului, ci a adoptat şi o implicare directă în activitatea editorială, fiind atrasă de munca redacţională. A descoperit pasiunea pentru jurnalism atunci când a făcut parte din echipa care a lansat portalul www.ghiseulbancar.ro. Așa că îşi asumă rolul de editor, alcătuind, de cele mai multe ori, materiale de analiză.
Previous Article UniCredit Bank lansează în România noi fonduri onemarkets Fund. Românii au access la soluții unice și exclusive de investiții. Antoaneta Curteanu: ”considerăm oportun să oferim soluții care să combine expertiza globală a Grupului UniCredit cu experiența pe piețele de capital și cu know-how-ul celor mai importanți manageri din lume”
Next Article #BankingNews20. Zdenek Romanek, Raiffeisen Bank: ”Prin articole clare și bine documentate, BankingNews a contribuit de-a lungul timpului la consolidarea încrederii și la inițierea unor dialoguri relevante între bănci și societate”
- Publicitate -
Ad image
- Publicitate -
Ad image
Ad image
Ad image
Ad image

Alte articole

Cine sunt cei trei bancheri care vor asigura conducerea la Banca de Investiții și Dezvoltare până la finalizarea procesului de selecție pentru noile mandate de 4 ani. Raluca Nicolescu, Simina Bossennec și Răzvan Prundeanu vor coordona activitățile băncii în următoarele luni

6 zile ago

În primele nouă luni din 2025, ING România şi-a crescut veniturile şi portofoliul de credite, iar profitul s-a stabilizat 1,3 miliarde lei

6 zile ago

Banca Transilvania contribuie la dublarea capacității naționale de stocare a energiei prin finanțarea Nova Power & Gas

6 zile ago

BCR coordonează una dintre cele mai mari finanțări sindicalizate din agribusinessul românesc, în valoare de 485 milioane de euro, pentru Carmistin The Food Company. Ana-Maria Samuilă: ”România are nevoie de companii solide, capabile să transforme potențialul agricol într-un avantaj competitiv real”

6 zile ago

Primul proiect online de jurnalism financiar-bancar din România.

Ne găsiți și pe

© BankingNews - Toate drepturile rezervate

  • Despre BankingNews
  • Contact
  • Publicitate
Folosim cookies pentru a va oferi o experienta cat mai placuta pe site-ul bankingnews.ro. Mai multe detalii despre politica noastra referitoare la protectia datelor cu caracter personal puteti vedea aici: GDPR - Politica de Confidentialitate Setari CookieAccepta
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Întotdeauna activate
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?