Tinerii care formează noua generație a angajaților bancari sunt mult mai ancorați în tehnologie decât predecesorii lor. Aceste abilități sunt întâlnite la cei care au ocupat pozițiile entry- level în banking, în ultimii zece ani.
Este un atu care permite angajaților de acum din front-office să fie nu doar funcționari bancari, dar și consilieri financiari pentru clienții băncii, spune Andreea Voinea, Director Executiv al Direcţiei Resurse Umane, BCR, în cadrul interviului găzduit de Numărul 2 al Revistei BankingNews.
Ca orice altă bancă, BCR a identificat segmente de business unde oferta de angajați este mai redusă, cum ar fi zona de retail și cea de IT. Pentru a acoperi aceste poziții, banca derulează anual programe de pregătire şi certificare pentru angajaţi, precizează specialistul în resurse umane.
Andreea Voinea vorbește, în interviul acordat Revistei BankingNews, și despre noile joburi apărute în banking, ca urmare a crizei financiare, și despre cum centrul de greutate în cadrul unei bănci se mută spre o divizie sau alta, în funcție de necesitățile pieței.
Într-o serie de interviuri cu cei mai importanți șefi de HR din băncile românești, publicate în cadrul Numărului 2 al Revistei BankingNews, aflăm cum abordează aceștia criza de personal și ce caută la un potențial angajat. Astăzi vă prezentam materialul integral care-l are în centrul atenției pe Directorul Executiv al Direcţiei Resurse Umane din cadrul BCR.
– Fiecare industrie de business are un profil al angajatului ideal. Când vine vorba de banking, care sunt calităţile profesionale ale salariatului model?
– În ultimii ani, sistemul bancar s-a adaptat noii generaţii de clienţi, iar noi am dezvoltat noi profile de recrutare şi dezvoltare. Transparenţa şi relaţiile bazate pe încredere sunt esenţiale pentru viitor, iar ca în orice alt domeniu, colegii mei sunt responsabili, perseverenţi, şi nu în ultimul rând, foarte pasionaţi. Mai mult, orientarea către client este fundamentală şi este necesar ca angajaţii din sistemul bancar să fie flexibili şi să se adapteze nevoilor şi solicitărilor acestora, să fie parteneri ce contribuie la educaţia financiară şi bunăstarea lor. A fi angajat într-o bancă presupune capacitatea de înţelegere a unor procese complexe, uşurinţa de a lucra cu cifre, abilităţi de comunicare foarte bune, şi nu în ultimul rând, o conduită etică exemplară.
– Dincolo de calitățile profesionale, importante sunt și abilitățile personale. Pe ce puneți accent în recrutarea unui angajat?
– În special pe capacitatea de cooperare, perseverenţă, atitudine pozitivă, dorinţa de a învaţa şi încredere în sine. În plus, avem în vedere deschiderea şi versatilitatea candidaţilor, prin capacitatea de a se adapta rapid unor roluri diverse.
– Cum a evoluat politica de resurse umane în ultimii zece ani, ţinând cont de procesul de restructurare al băncilor în perioada de criză şi de noile provocări?
– Condiţiile economice din ultimii ani, şi mă refer aici la criză financiară, au determinat schimbări importante inclusiv pentru politica de resurse umane a companiilor. Ca urmare, a fost necesară adaptarea la noile priorităţi de business ale companiilor, pe de o parte, şi la provocările generate de evoluţia pieţei forţei de muncă, pe de altă parte. Ultimii 10 ani au adus în piaţa forţei de muncă o generaţie nouă, pregătită să preia roluri diverse tot mai mult ancorate în tehnologie. Astfel, în era digitală, angajaţii din front office au devenit consilieri financiari ai clienţilor şi nu doar simpli funcţionari. De asemenea, a crescut importanța joburilor de conformitate şi risc şi au apărut joburi noi (ex: remediere, restructurare, colectare, recuperare). Proporţia între diferite categorii de joburi (Front Office/Suport/ Control) se schimbă şi ea în favoarea joburilor din vânzări.
– Au băncile încă nevoie de restructurare pe zona de resurse umane sau au trecut în faza de expansiune?
– În contexul actual, nu putem vorbi despre o restructurare, ci despre o regândire/modernizare a funcţiunii de resurse umane. Astfel, recrutorii trebuie să fie mai mult activi în mediul on-line, specialiştii în compensaţii şi beneficii trebuie să aibă în vedere adaptarea politicilor specifice la preferinţele de muncă ale noilor generaţii, funcţia de HR Business Partner devine tot mai complexă şi în strânsă conexiune cu business-ul. Training-ul devine tot mai mult o experienţă cu valoare personală, creată prin colaborarea directă dintre trainer şi participant.
– Se poate vorbi despre un deficit pe piaţa forţei de muncă, în banking? Dacă da, atunci care sunt segmentele de business unde există cel mai mare deficit?
– Se simte în piaţă o atracţie a generaţiei tinere către industriile noi, tehnice, creative, care permit condiţii de lucru flexibile. Banking-ul este o industrie care implică o curbă de învăţare pe termen lung în care rezultatele sunt vizibile în timp, dar rămâne între primele locuri la capitolul industrii preferate. Pe job-urile cu specific bancar (risc, corporate, financiar etc), piaţa este stabilă şi pool-ul de candidaţi este menţinut în mod natural de către instituţiile de învăţământ de profil. Totuşi, există segmente de business care concurează cu industrii non-financiare, precum Retail sau IT, şi în care se simte competiţia. Ceea ce ne diferenţiază pe aceste segmente sunt programele de pregătire şi certificare pentru angajaţi, pe care le desfăşurăm anual: Certificarea profesională pentru Retail şi programele dedicate ariei de IT.
– Aveţi în vedere o campanie de recrutare în viitorul apropiat? Dacă da, ce departamente va viza campania?
– În ultimii ani, fluxul de recrutare este stabil, păstrăm însă un focus pe ariile de Retail, IT şi programele pentru tineri.
– O metodă uzitată de recrutare este reprezentată și cursurie de internship. Ce astfel de programe derulează BCR?
– Learn@BCR este programul de Internship al BCR care oferă tinerilor oportunitatea de a învaţă din practică, sub îndrumarea unui mentor, activităţi din diverse domenii specifice mediului financiar-bancar (risc, corporate, finance, retail, audit, contabilitate, etc.). În cei 10 ani de când îl desfăşurăm, programul a pregătit cu succes aproximativ 1.000 de interni. De asemenea, începând cu anul 2014 am dezvoltat noi concepte de internship, dedicate domeniilor precum IT şi Risk management. Mă refer aici la IT Academy@BCR şi Risk Academy@BCR.
– Care sunt datele de contact unde pot trimite cv-uri cei interesaţi să lucreze în cadrul băncii?
– Candidaţii pot găsi anunţurile noastre pe site-ul BCR, pe reţeaua profesională LinkedIn şi pe platforme de recrutare precum Hipo, Ejobs, BestJobs. De asemenea, ei pot află informaţii despre proiectele şi programele HR şi de pe pagină de Facebook BCR România sau direct de pe site-ul BCR (https://www.bcr.ro/ro/cariere/posturi-disponibile).
Analiza integrală privind piața muncii din domeniul bancar poate fi citită în Numărul 2 al Revistei BankingNews. Asumată ca un exercițiu jurnalistic de elită prin conținut, concept și înfățișare, util pentru cititori, Revista BankingNews va avea o apariție trimestrială, fiind distribuită pe bază de abonament și printr-un program de marketing direct. Edițiile din acest an vor fi disponibile în lunile Martie 2017, Iunie 2017, Septembrie 2017 și Decembrie 2017. Comenzile de abonamente se pot realiza pe e-mail la abonamente@bankingnews.ro sau completând formularul disponibil la www.bankingnews.ro/abonamente (CLICK AICI). Pentru detalii, ne puteți contacta la telefon 0770.997.921.