Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) a aplicat 36 de amenzi contravenţionale, în valoare de 780.000 de lei, în cadrul controalelor realizate, în perioada 18 martie – 30 mai, la companiile care oferă clienţilor contracte de leasing, informează ANPC într-un comunicat transmis marţi.
Controalele ANPC s-au desfăşurat la nivelul întregii ţări şi au vizat verificarea respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la încheierea contractelor de leasing de către societăţile de leasing şi de instituţiile financiar-nebancare.
Inspectorii ANPC au verificat un număr de 25 de firme, în urma acţiunii de control aplicându-se 66 de sancţiuni contravenţionale, dintre care 30 de avertismente şi 36 de amenzi contravenţionale, în valoare totală de 780.000 lei.
Principalele abateri descoperite în timpul verificărilor au fost:
neclarităţi în redactarea contractelor de leasing financiar în ceea ce priveşte tipul de credit, tipul ratei dobânzii aferente creditului, DAE (%), existenţa sau inexistenţa unui drept de retragere;
perceperea unui comision de analiză dosar cu valori diferite în cadrul aceluiaşi tip de credit (leasing financiar);
neindicarea în tabelul de amortizare/graficul de rambursare a termenelor şi condiţiile de plată a ratelor;
condiţionarea rambursării anticipate de plata unei sume minime;
limitarea procentului de dobândă la un anumit nivel, indiferent de valoarea indicatorului în baza căruia se compune dobânda; perceperea unui comision unic a cărui valoare diferă de la un contract la altul;
perceperea unui comision de lichidare (rambursare) anticipată în condiţiile în care rata dobânzii aplicata creditului este variabilă;
perceperea unor cheltuieli de închidere în cadrul facturii emise cu ocazia încetării contractului, condiţionarea utilizării obiectului de leasing la un anumit număr de kilometri anual, consumatorul fiind sancţionat în cazul depăşirii acestora.
În urma controalelor, au fost dispuse măsuri de remediere a deficienţelor, măsuri de aducere la conformitate cu prevederile legale a contractelor, măsuri de restituire a sumelor încasate fără temei legal, măsuri de corectare a oricăror neconformităţi cu prevederile legale.
În timpul controalelor au existat şi cazuri de operatori economici care au fost dispuşi să facă demersuri şi să remedieze acele comportamente incorecte în raport cu consumatorii, prezentând documente probatorii prin care au adus la cunoştinţa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului faptul că şi-au însuşit observaţiile sau recomandările inspectorilor, precizează ANPC.