Stiri BancareStiri Bancare
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Reading: Este oficial: bancile vor fi obligate sa afiseze comisioanele cardurilor la ATM -uri. Raspunsul bancherilor: Incercam sa deslusim cum ar trebui interpretat Ordinul ANPC
Share
Notification Show More
Latest News
Cum interpretăm mesajul de la Banca Națională, care semnalează „incertitudini deosebit de ridicate”. Cristian Popa vorbește despre inflație mai ridicată și riscuri mari la adresa conduitei viitoare a politicii fiscale
Stiri de top
Ce se întâmplă cu ratele tala la bancă pentru că BNR a păstrat dobânda-cheie la 6,5%. Prudență în fața incertitudinilor economice
Stiri de top
Finanțare Raiffeisen în valoare de peste 28,7 milioane de euro pentru parcul fotovoltaic Teiuș. Cătălin Cepișcă: Încă un pas spre susținerea tranziției energetice a României
Stiri de top
Patria Bank, profit de 10 milioane de lei în primele trei luni din an. Valentin Vancea: Continuăm să susținem mediul antreprenorial românesc
Stiri de top
Garanti BBVA: educația financiară, cheia pentru decizii inteligente și sigure. Constantin Dobrinescu: ”Dacă înțelegem de mici valoarea banilor și diferența dintre nevoi și dorințe, acestea vor avea un impact pozitiv asupra bugetului de venit si cheltuiala din viata de adult”
Interviuri Stiri de top
Aa
Stiri BancareStiri Bancare
Aa
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Follow US
© BankingNews - Toate drepturile rezervate
Stiri Bancare > Blog > Stiri de top > Este oficial: bancile vor fi obligate sa afiseze comisioanele cardurilor la ATM -uri. Raspunsul bancherilor: Incercam sa deslusim cum ar trebui interpretat Ordinul ANPC
Stiri de top

Este oficial: bancile vor fi obligate sa afiseze comisioanele cardurilor la ATM -uri. Raspunsul bancherilor: Incercam sa deslusim cum ar trebui interpretat Ordinul ANPC

Cornel Dinu
Last updated: 04/11/2014 21:48
Cornel Dinu 11 ani ago
Share
SHARE

Luna noiembrie a debutat cu o veste proasta pentru banci: Ordinul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, care stipuleaza noi cerinte de afisare ale comisioanelor si a altor operatiuni la ATM‐uri, a fost publicat in Monitorul Oficial ieri, 3 noiembrie 2014, urmand sa intre in vigoare la inceputul lunii martie 2015. In fapt, decizia ANPC de a grabi legiferarea noilor prevederi a luat prin surprindere comunitatea bancare, in conditiile in care anterior a avut loc o intalnire intre bancheri si reprezentantii Autoritatii la care au fost discutate pe larg implicatiile implementarii noilor cerinte.

Legea dispune ca institutiile de plata care presteaza servicii de acceptare la plata prin intermediul cardurilor de debit si al cardurilor de credit emise in Romania, la terminalele ATM aflate pe teritoriul tarii noastre, au obligatia de a informa consumatorii asupra tuturor comisioanelor, tarifelor, spezelor si oricaror altor tipuri de costuri pe care trebuie sa le suporte consumatorul in legatura cu operatiunile derulate la ATM, in ordinea efectuarii acestora.

”Pe ecranul video al terminalelor ATM vor fi inscrise toate informatiile legate de costurile fiecarei operatiuni efectuate de eliberare numerar, transfer intre conturi, plata facturi sau oricare alt serviciu solicitat in mod expres de consumator prin intermediul ATM, inainte de momentul efectuarii acestuia. Consumatorul va avea posibilitatea, daca tranzactia nu ii este oferita in mod gratuit, sa renunte la efectuarea acesteia, prin apasarea unui buton de anulare a respectivei operatiuni. Pentru cardurile de debit sau de credit emise de prestatorii de servicii care le accepta la plata la ATM proprii, costurile operatiunilor se vor afisa in procent pentru fiecare operatiune de plata si, dupa caz, se va afisa si suma minima de plata. Pentru cardurile de debit sau de credit emise de alti prestatori de servicii de plata decat cei carora le apartin ATM-urile, se va afisa urmatoarea avertizare: Atentie! – Tranzactia dumneavoastra va fi comisionata conform conditiilor din contractul incheiat cu emitentul cardului.”, se arata in Ordinul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.

Pe de alta parte, noile reglementari obliga operatorii economici prestatori de servicii financiare de plata prin intermediul cardurilor de debit si al cardurilor de credit la terminalele ATM sa informeze consumatorii in cazul blocarii/retinerii cardului de debit/credit la terminalul ATM propriu, prin semnal video de avertizare pe ecranul terminalului. Bancile trebuie sa afiseze pe ecranul bancomatului modalitatea in care consumatorul poate reintra in posesia cardului blocat/retinut, precum si pasii pe care trebuie sa ii urmeze si numarul de telefon pe care consumatorul trebuie sa il apeleze in cazul in care cardul a fost blocat/retinut, precum si intervalul orar in care consumatorul poate efectua acest apel.

CPBR: Nu au fost luate in calcul solicitarile bancilor

Decizia ANPC de a grabi publicarea Ordinului in Monitorul Oficial nu a ramas fara ecou in randul bancherilor. Consiliul Patronatelor Bancare din Romania a luat pozitie, prin vocea lui Bogdan Preda, Director Executiv Relatii Publice si Institutionale, care ne-a declarat urmatoarele:

„ANPC sustine ca acest Ordin vine in intampinarea nevoilor consumatorilor. In acest sens ar fi interesant de aflat care sunt interpretarile date de catre consumatori inclusiv prin diferitele asociatii care ii reprezinta, formularilor din acest ordin si daca aceste interpretari sunt identice.

In acest moment bancile membre ale CPBR incearca sa desluseasca, cu cat mai multa exactitate, cum ar trebui interpretat acest Ordin. Mentionez acest lucru deoarece la ultima intalnire cu reprezentantii ANPC, atat CPBR cat si ARB au insistat – iar ANPC a luat in consideratie punctul nostru de vedere – ca afisarea comisioanelor in cazul ATM-urilor bancilor acceptatoare sa se refere la comsioanele standard, fiind practic imposibila afisarea comisioanelor exacte (in procente sau altfel) inclusiv pentru clientii ce beneficiaza de oferte personalizate (diferite de standard) mai ales intr-un timp atat de scurt. Or, observam ca Ordinul ANPC in varianta publicata in Monitorul Oficial nu mentioneaza daca Ordinul se refera de fapt la comisioanele standard.

In plus, atat CPBR cat si ARB au cerut un termen de aplicare de 6 (sase) luni de la publicarea in Monitorul Oficial, pentru o implementare cat mai judicioasa si cu costuri minime la clientii finali. CPBR, ale carui banci membre detin impreuna peste jumatate din numarul total de ATM-uri din Romania, a cerut chiar ca acest termen sa fie nu mai devreme de luna iunie 2015. Constatam insa cu surprindere si dezamagire ca ANPC nu a tinut cont de acest termen de implementare necesar, in ciuda motivatiilor reale si obiective puse la dispozitie nu numai de catre reprezentatii bancilor ci si de cei ai Mastercad si Visa, stipuland doar 4 (patru) luni pana la intrarea in vigoare, adica la inceputul lunii martie 2015.

Bancile membre ale CPBR se afla in acest moment in procesul evaluarii consecintelor acestui Ordin si a posibilitatii reale de implementare al acestuia in termenul prevazut, functie de dimensiunile si arhitecturii retelelor fiecareia dintre ele. Mentionam ca intre data ultimei consultari din 21 octombrie cu ANPC si momentul publicarii Ordinului in Monitorul Oficial, nu a mai existat nicio informare din partea ANPC catre banci.”

You Might Also Like

Cum interpretăm mesajul de la Banca Națională, care semnalează „incertitudini deosebit de ridicate”. Cristian Popa vorbește despre inflație mai ridicată și riscuri mari la adresa conduitei viitoare a politicii fiscale

Ce se întâmplă cu ratele tala la bancă pentru că BNR a păstrat dobânda-cheie la 6,5%. Prudență în fața incertitudinilor economice

Finanțare Raiffeisen în valoare de peste 28,7 milioane de euro pentru parcul fotovoltaic Teiuș. Cătălin Cepișcă: Încă un pas spre susținerea tranziției energetice a României

Patria Bank, profit de 10 milioane de lei în primele trei luni din an. Valentin Vancea: Continuăm să susținem mediul antreprenorial românesc

Garanti BBVA: educația financiară, cheia pentru decizii inteligente și sigure. Constantin Dobrinescu: ”Dacă înțelegem de mici valoarea banilor și diferența dintre nevoi și dorințe, acestea vor avea un impact pozitiv asupra bugetului de venit si cheltuiala din viata de adult”

TAGGED: Patronatul Bancilor, comisioane carduri, ANPC, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, protectia consumatorilor, CPBR, Consiliul Patronatelor Bancare din Romania
Cornel Dinu 04/11/2014
Share this Article
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Email Copy Link Print
By Cornel Dinu
Follow:
Project Manager & Editor al publicaţiei online www.BankingNews.ro. Are o experienţă vastă, de peste 20 de ani, în domeniul mass-media. A ocupat, de-a lungul timpului, rolul de editor şi/sau funcţii de conducere în cadrul redacţiilor unor ziare şi reviste, precum "Cronica Română", "România Liberă", "Curierul Naţional", "Independent", "Agenda Construcţiilor" etc. Se simte bine în mediul virtual, unde a dezvoltat numeroase proiecte, fiind fondator sau co-fondator al www.ghiseulbancar.ro, www.banisiafaceri.ro, www.bankingjobs.ro şi www.cafeneauabancara.ro.
Previous Article BNR da inca un impuls creditarii si reduce dobanda cheie la un nou minim istoric, de 2,75%. Rezervele minime la valuta au scazut la 14%
Next Article Isarescu readuce pe tapet indemnnul catre banci de a se „apropia de clienti“ pentru a stimula creditarea

– Publicitate –

Ad image
Ad image
Ad image
Ad image
Ad image

Alte articole

Cum interpretăm mesajul de la Banca Națională, care semnalează „incertitudini deosebit de ridicate”. Cristian Popa vorbește despre inflație mai ridicată și riscuri mari la adresa conduitei viitoare a politicii fiscale

2 zile ago

Ce se întâmplă cu ratele tala la bancă pentru că BNR a păstrat dobânda-cheie la 6,5%. Prudență în fața incertitudinilor economice

2 zile ago

Finanțare Raiffeisen în valoare de peste 28,7 milioane de euro pentru parcul fotovoltaic Teiuș. Cătălin Cepișcă: Încă un pas spre susținerea tranziției energetice a României

2 zile ago

Patria Bank, profit de 10 milioane de lei în primele trei luni din an. Valentin Vancea: Continuăm să susținem mediul antreprenorial românesc

2 zile ago

Primul proiect online de jurnalism financiar-bancar din România.

Ne găsiți și pe

© BankingNews - Toate drepturile rezervate

  • Despre BankingNews
  • Contact
  • Publicitate
Folosim cookies pentru a va oferi o experienta cat mai placuta pe site-ul bankingnews.ro. Mai multe detalii despre politica noastra referitoare la protectia datelor cu caracter personal puteti vedea aici: GDPR - Politica de Confidentialitate Setari CookieAccepta
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Întotdeauna activate
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?