Lipsa unei strategii naționale privind educația financiară și identificarea unor vectori bine calificați de transmitere a informației au adus România într-o postură rușinoasă: este pe ultimul loc în Uniunea Europeană în privința pregătirii financiare.
Concret, doar 22% dintre români au cunoștințe financiare de bază. S-a ajuns aici pentru că a lipsit o strategie coordonată a băncilor, dar și pentru că autoritățile nu au făcut din educația financiară o preocupare, în ultimii ani, sunt de părere specialiștii reuniți de BankingNews la Conferința ”Educația Financiară, o marotă în relația dintre clienți și bănci sau o punte de legătură?”.
Speakerii care au luat cuvântul în cadrul acestui eveniment au fost Florin Dănescu (Președinte Executiv Asociația Română a Băncilor), Adrian Vasilescu (Consultant de Strategie la Banca Națională a României), Nicoleta Deliu (Șef Departament Comunicare Corporativă și Afaceri Comunitare, BCR), Cătălin Crețu (Director General pentru România, Croaţia, Slovenia şi Malta în cadrul Visa) și Ligia Goloșoiu (Doctor în Economie, Membru Fondator al Asociației pentru Promovarea Performanței în Educație).
În cadrul evenimentului a fost lansată și Revista BankingNews, o radiografie a pieței bancare de la noi, ce va avea o apariție trimestrială. Materialul jurnalistic se constituie, prin analizele, reportajele, opiniile și interviurile găzduite, ca un mijloc util de promovare a educației financiare.
Florin Dănescu: ”Acțiunile de educație financiară trebuie integrate într-un proiect comun al tuturor industriilor implicate”
„Ar trebui să regăsim educația financiară între preocupările noastre și să ne punem întrebarea de ce acest lucru nu a funcționat până acum. Am vorbit de educația financiară din perspectiva noastră ca părinți, dar din perspectiva de profesioniști poate nu i-am dat atâta importanță”, a precizat Florin Dănescu, Președintele Executiv al Asociației Române a Băncilor.
În opinia sa, ceea ce a făcut Asociația Română a Băncilor, încă de acum doi ani, prin lansarea www.educatiefinanciara.info a fost să dea startul educației financiare, pentru toate industriile, ca fiind un proiect prioritar.
”Educația financiară înseamnă ca oamenii să găsească propriile căi pentru a-și administra viața, înseamnă incluziune socială, libertate financiară, fără de care nu ai libertate în general”, a spus, în cadrul onferinței BankingNews, Florin Dănescu.
Șeful ARB a vorbit și despre lipsa unui efort comun al mediului bancar: „Există foarte multe proiecte, despre care se știe foarte puțin, pentru că este o abordare concurențială”.
Adrian Vasilescu: ”Nu există un vector mai bun decât presa pentru promovarea educației financiare”
Unul din veteranii presei românești, dar și al mediului bancar de la noi, Adrian Vasilescu, Consultant de Strategie la Banca Națională a României, a vorbit despre diferența dintre pregătirea financiară a românilor, în raport cu alți europeni.
„Anul trecut Uniunea Europeană ne-a pus în față o analiză privind contribuția la educația financiară. Noi suntem pe locul 28, ultimul loc din Uniunea Europeană, bulgarii sunt înaintea noastră, dar cu 10 puncte procentuale mai mult”, a spus domnia sa.
Adrian Vasilescu a redat o întâmplare la care a participat guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, pe vremea când lucra la Institutul de Economie Mondială, din care reiese gradul de pregătire din SUA, în privința educației financiare. „Guvernatorul BNR povestea că atunci când lucra la Institutul de Economie Mondială și îl avea șef pe academicianul Murgescu, acesta îi întreba când se întorceau din deplasări ce anume i-a surprins. Or, Guvernatorul a fost în America – ați citit prin ziare că a fost de mai multe ori în America, în vremea aceea, dar ziarele mai scriu și prostii, cum că ar fi fost să îi spioneze pe americani, de parcă ei ar fi proști să se lase spionați de unul care vine cu acte în regulă la ei în țară – și a explicat că a luat masa la niște bancheri, la ei acasă. Fiul bancherului a venit și a spus că se duce la bursă să ia niște acțiuni. Astfel, a început o discuție între bancher și puști, discuție din care guvernatorul i-a spus lui Murgescu că nu a înțeles nimic. Și asta nu pentru că nu era familiarizat cu engleza, ci pentru că nu înțelegea conceptele. Desigur, puștiul de 12 ani a deprins acele concepte la școală. Or, acuma nici America nu mai este ceea ce a fost, pentru că a pierdut tocmai cursa educației”.
În opinia oficialului Băncii Naționale a României, educația financiară are nevoie de un vector bun de promovare. „ De ce e România așa de jos? Pentru că suntem un popor de oameni deștepți și șmecheri, care s-a învățat să răzbească dând din coate și a pierdut vocația culturii. Pe vremuri, avem la Scânteia Tineretului o rubrică „Studentul și cultura generală”. Nu ne-a trăsnit atunci în minte să facem o rubrică „Studentul și cultura economică”. Nu există un vector mai bun de promovare decât presa. Dar mă uit adesea la televizor, citesc opiniile de pe online și print și îmi dau seama că sunt oameni care nu citesc, doar scriu. Nu citesc, pentru că nu au referințe culturale. Așadar, vectorul este problema educației financiare, dacă nu schimbăm vectorul, atunci nu vom urca de pe locul 28 măcar pe 27, în Uniunea Europeană, din punct de vedere al educației financiare”, a povestit Adrian Vasilescu.
Nicoleta Deliu: ”La BCR, ne-am dat seama că trebuie să vorbim cu oamenii mai mult decât ce înseamnă comisionul de risc și ce înseamnă DAE”
O mulțime de programe de educație financiară se derulează prin intermediul băncilor. Nicoleta Deliu, Șef Departament Comunicare Corporativă și Afaceri Comunitare din cadrul BCR, a vorbit, la Conferința BankingNews, despre faptul că persoanele fizice trebuie abordate de bancă în același mod ca persoanele juridice la cursurile de educație financiară.
„Singura variantă prin care băncile pot câștiga încrederea clienților este creșterea transparenței. Ca să putem crește transparența trebuie să creștem nivelul de cunoștințe, ca să avem un discurs comun cu cei cărora ne adresăm. Ne-am dat seama că trebuie să vorbim cu oamenii mai mult decât ce înseamnă comisionul de risc și ce înseamnă DAE, trebuie să vorbim cu ei despre viața financiară și trebuie să facem cu fiecare în parte ceea ce facem cu clienții corporate, unde ne uităm pe bilanțul lor, să înțelegem de unde le vin banii, pe ce se duc. Acum facem același lucru și cu clienții persoane fizice, pentru că de acolo încep toate blocajele și frustările în colaborarea cu banca”, a menționat oficialul BCR.
Nicoleta Deliu a dat detalii și despre cursurile organizate de BCR, cu ajutorul voluntarilor din rândul angajaților. „Avem până acum 500 de colegi care fac asta și până la final de an vom aveam 1.000. Într-o lună și jumătate vom lansa un proiect care se bazează pe joc și interacțiune, o experiență financiară pentru copii. Până acum 3.500 de clienți au trecut prin programul de educație financiară”, a precizat Nicoleta Deliu.
Ligia Goloșoiu ”Mă bucur că băncile au început să facă ceva în sensul educației financiare”
Un program de educație financiară al BCR, cel pentru preșcolari, a fost derulat împreună cu Ligia Goloșoiu, unul dintre cei mai vechi specialiști în domeniu. Goloșiu a elaborat încă de acum zece ani cursuri de educație pentru elevii din clasele primare.
„Mă bucur că băncile au început să facă ceva în sensul educației financiare. Acum zece ani am coborât de la catedra de monedă din Finanțe Bănci ca să înțeleg nevoile copiilor în materie de educație financiară, iar în 2007 am scris primul manual de educație financiară. În manualele pe care le-am realizat am ținut seama de mai multe principii, de standardele prevăzute de Comisia Europeană și de Banca Centrală Europeană, de particularitățile noastre naționale. Chiar dacă unii au considerat că manualele au fost neacademice, pentru învățământul primar nu trebuie să folosești noțiuni greoaie, ci să îndemni copii ca prin joc să înțeleagă ce înseamnă de exemplu economisirea, și cum se poate realiza ea”, a declarat Ligia Goloșoiu, membru fondator al Asociației pentru Promovarea Performanței în Educație.
„Chiar dacă se afirmă că suntem pe locurile inferioare în ce privește educația financiară, în ceea ce privește procesul de învățământ nu suntem chiar așa de codași. Cu excepția Angliei, Spaniei, Franței, țările limitrofe nu s-au axat ca și România atât de mult pe educație financiară. În aceste țări nu există un curiculum financiar așa cum există în România, de la învățământul preșcolar până la liceu”, a mai spus Goloșoiu.
Cătălin Crețu: ”Fără o strategie națională pentru educația financiară riscăm să bifăm căsuțe, dar nu să avem un efect de masă”
România nu poate evolua prea mult în domeniul educației financiare dacă nu există o preocupare din partea sistemului public. De altfel, statul ar trebui să fie direct interesat în creșterea gradului de educare, pentru că astfel se reduce evaziunea, este de părere Cătălin Crețu, Director General pentru România, Croaţia, Slovenia şi Malta în cadrul Visa.
„Deși au trecut 22 de ani de la lansarea primului card, știința utilizării cardului, în sensul de a face plăți, este încă prea puțin cunoscută în condițiile în care 40% din posesori îl folosesc numai ca să retragă numerar. Este bine că tot mai mulți vectori se ocupă de educație financiară, dar sunt vectori care replică eforturi făcute înainte. Fără o strategie națională riscăm să bifăm căsuțe, dar nu să avem un efect de masă. Ceea ce ne trebuie este un efect de masă. Fără o acțiune din partea instituțiilor publice nu vom avea efect de masă”, a menționat Cătălin Crețu.
„Fără o strategie sustenabilă, pe termen lung, această nevoie de educație financiară nu va fi împlinită, va veni o nouă criză financiară și ne vom trezi cu noi drame la nivel personal. Cu cât cultura financiară și plata cu cardul sunt mai încetățenite, cu atât economia subterană scade, de aceea există și un interes național în educația financiară”, a mai spus oficialul Visa.
Revista BankingNews a fost lansată oficial
Conferința ”Educația Financiară, o marotă în relația dintre clienți și bănci sau o punte de legătură?”, eveniment organizat cu sprijinul Asociației Române a Băncilor (Partener Instituțional), BCR și Banca Transilvania (Parteneri Principali) și VISA (Partener), a constituit un moment special pentru redacția publicației online www.bankingnews.ro, prin lansarea oficială a primului număr a revistei tipărite.
Asumată ca un exercițiu jurnalistic de elită prin conținut, concept și înfățișare, util pentru cititori, Revista BankingNews va avea o apariție trimestrială, fiind distribuită pe bază de abonament și printr-un program de marketing direct. Edițiile din acest an vor fi disponibile în lunile Martie 2017, Iunie 2017, Septembrie 2017 și Decembrie 2017. Comenzile de abonamente se pot realiza pe e-mail la abonamente@bankingnews.ro sau completând formularul disponibil la www.bankingnews.ro/abonamente (CLICK AICI). Pentru detalii, ne puteți contacta la telefon 0770.997.921.