Certificatul de inregistrare a unei societati si certificatul de inscriere de mentiuni vor fi eliberate in trei zile lucratoare de la data inregistrarii cererii, potrivit Legii pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul inregistrarii in Registrul Comertului. Termenul este valabil doar daca documentatia este completa.
In caz contrar, acestea se va prelungi la cererea persoanei competente sa solutioneze cererile de inregistrare pentru completarea documentatiei.
Legea a fost publicata in Monitorul Oficial, iar prevederea referitoare la termenul de eliberare a certificatului de inregistrare intra in vigoare in trei zile de la publicare, respectiv la data de 16 iulie 2015. In plus, actul normativ cuprinde si o serie de modificari vizand imbunatatirea si simplificarea procedurilor privind dizolvarea, lichidarea si radierea din registrul comertului.
Astfel, la cererea oricarei persoane interesate sau a ONRC, tribunalul va putea pronunta dizolvarea societatii si in cazurile in care nu si-a depus situatiile financiare anuale si, dupa caz, situatiile financiare anuale consolidate, sau raportarile contabile la Ministerul Finantelor Publice, in termenul legal, daca perioada de intarziere depaseste 60 de zile lucratoare.
De asemenea, se va putea pronunta dizolvarea societatii si in cazul in care nu a depus declaratia ca nu a desfasurat activitate de la constituire, dac? perioada de intarziere depaseste 60 de zile lucratoare.
Pe de alta parte, procedurile de lichidare sunt simplificate prin transferul competentei de prelungire a perioadei de lichidare de la tribunal la oficiul registrului comertului.
Guvernul a aprobat eliminarea stampilei
Guvernul a adoptat miercuri o ordonanta de urgenta prin care elimina obligativitatea aplicarii stampilei pe actele oficiale. De asemenea, Ordonanta prevede scutirea de la plata taxelor extrajudiciare de timbru pentru eliberarea unor certificate, adeverinte sau alte asemenea documente.
Astfel, stampila nu va mai fi obligatorie pentru persoanele fizice si juridice private, pentru entitatile fara personalitate juridica, la institutii sau autoritati publice. „Regula nu se aplica persoanelor juridice de drept public care vor aplica stampila pe documentele emise de catre acestea, conform regulilor aplicabile in prezent. Masura are scopul sa reduca birocratia si sa simplifice regulile administrative”, se arata intr-un comunicat al Guvernului.
In ceea ce priveste eliminarea timbrului judiciar, Executivul noteaza ca aceasta masura vine in sprijinul contribuabililor care vor fi scutiti de drumurile si timpul alocat achizitionarii acestor timbre. „Spre exemplu, anul trecut, ANAF a emis circa 4,5 milioane de documente pentru a caror eliberare a fost necesara achizitionarea de catre contribuabili a timbrelor extrajudiciare”, se mentioneaza in comunicat.
In prezent, sunt scutiti de la plata taxelor extrajudiciare contribuabilii care solicita certificate necesare pentru obtinerea unor drepturi privind asistenta sociala, asigurarile sociale si protectia sociala.