Dupa un an 2015 marcat de relatia tot mai tensionata dintre banci si clienti, 2016 pare a fi piatra de incercare pentru institutiile de credit din Romania, care trebuie sa faca fata problemelor de imagine acutizate in ultima vreme de esecul inregistrat de cele doua acte normative apreciate ca fiind un real ajutor pentru debitori: Legea falimentului personal si Legea privind darea in plata.
Cel mai probabil, atentia tuturor bancilor va fi indreptata catre identificarea unor solutii pentru problemele clientilor nemultumiti cu obiectivul clar de a repara greselile trecutului si de a imbunatati relatia de parteneriat.
Fara o asemenea miscare, bancile din Romania vor ramane blocate intr-o imagine proasta, generata de relatia dezastruoasa cu o clientela minoritara, insa foarte vizibila si vocala. Este mai mult de cat previzibil faptul ca aceasta imagine proasta afecteaza tot mai mult perceptia bancilor in societate, iar situatia nu se poate rezolva fara un efort al intregii comunitati bancare, care trebuie sa aiba o alta abordare.
Este de asteptat ca 2016 sa fie anul in care bancile romanesti sa convinga societatea ca s-au debarasat de metehnele trecutului si ca sunt capabile sa+si asume riscuri si responsabilitati si sa asigure tuturor clientilor o relatie de parteneriat reciproc avantajoasa.
„2016 va fi un an de provocari care vor defini retail banking-ul pentru urmatorii 10 ani”, este de parare Dana Demetrian, Vicepresedinte Retail in cadrul BCR.
De altfel, bancherul a formulat un top 5 trend-uri care vor marca activitatea bancilor in anul care sta sa inceapa, axat in special pe zona de retail banking, acolo unde tendintele sunt mai greu de prevazut si de controlat.
1. Romania 2016: Retail-ul va genera o crestere a procentului de bancarizare a populatiei.
Trendul de crestere a procentului populatiei bancarizate este mult mai accelerat decat in cazul tarilor din CEE. Este de asteptat ca in 2016, programele speciale dedicate tinerilor si populatiei active din mediul rural sa conduca la cresterea relationarii prin contul curent si prin intermediul cardurilor.
2. Big Data in banking-ul de Retail va deveni un driver important in definirea modelului de comportament (rating)
Daca pana anul acesta, in Romania, conceptul Big Data a fost folosit in contextul infrastructurii IT, este previzibil ca din 2016 datele colectate si analizate cu tehnologiile Big Data sa duca la o schimbare fundamentala la nivel de strategie. Influenta se va resimti puternic in produsele si serviciile oferite de banci clientilor sai, considera Dana Demetrian.
3. Era Digitala va castiga teren, dar nu va distruge mitul „agentiei bancare standard”
In 2016, serviciile de digital banking se vor extinde odata cu cresterea gradului de complexitate a produselor si a serviciilor online. „Totusi, 73% dintre romani prefera sa aiba contact doar prin agentia bancara. Din acest motiv, preconizam ca vor creste investitiile si in unitatile bancare, in special in deezvoltarea de agentii digitale”, precizeaza Vicepresedintele BCR. De altfel, oficialul celei mai mari banci din Romania anunta pentru 2016 un plan de investitii de peste 100 milioane de lei, in unitati noi, modele noi de servire a clientilor, la care se adauga sume importante in sistemele IT.
4. Potentialul de evolutie pozitiva a creditarii bancare va genera o crestere naturala a consumului general
Consumul privat, care este principalul motor al cresterii economice, va fi finantat intr-o mare masura prin credite bancare, cu atat mai mult cu cat romanii vor beneficia si in 2016 de dobanzi scazute, care asigura conditii favorabile de creditare. Dana Demetrian spune ca, pe un fond de stabilitate a gradului de risc, mediul economic indeplineste premisele unei cresteri sustenabile si sanatoase.
5. Cererea de locuinte un driver important in dezvoltarea creditelor imobiliare
Corelat cu revigorarea pietei imobiliare, cererea pentru locuinte va continua sa sustina cresterea creditelor imobiliare. Exista un potential ridicat in corelatie cu piete similare. In opinia oficialului BCR, potentialul este generat de portofoliul generatiei 20 – 25 de ani, care va atinge pragul de maturitate financiara.